Uusia jäseniä yhdistyvän Ilmarisen hallitukseen

Ilmarisen hallintoneuvosto on nimittänyt yhtiön hallituksen vuosille 2018-2021. Uusi hallitus aloittaa työnsä vuodenvaihteessa, jolloin työeläkeyhtiö Etera yhdistyy Ilmariseen.

Uusina varsinaisina jäseninä vuodevaihteessa aloittavat Alko Oy:n toimitusjohtaja Leena Laitinen, Destia Groupin toimitusjohtajaksi nimitetty Tero Kiviniemi, Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela, Stora Enso Oyj:n talousjohtaja Seppo Parvi ja Rakennusliitto ry:n varapuheenjohtaja Kyösti Suokas. Uusiksi varajäseneksi hallitukseen valittiin Esperi Care Oy:n toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni sekä Insinööriliitto IL ry:n puheenjohtaja Samu Salo.

Hallituksessa jatkavat nykyinen puheenjohtajisto: puheenjohtaja Mikko Helander (Kesko Oyj:n pääjohtaja) sekä varapuheenjohtajat Jarkko Eloranta (SAK:n puheenjohtaja) ja Jyri Häkämies (EK:n toimitusjohtaja). Muina varsinaisina jäseninä jatkavat AKAVA ry:n puheenjohtaja Sture Fjäder, Pontos Groupin toimitusjohtaja Timo Kokkila, Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtaja Hille Korhonen, OP Ryhmän vahinkovakuutuksen liiketoimintajohtaja Olli Lehtilä, STTK ry:n johtaja Katarina Murto ja Nokia Oyj:n talousjohtaja Kristian Pullola. Hallituksen varajäseninä jatkavat Antell-konsernin varatoimitusjohtaja Annukka Lantto sekä EK:n johtaja Hannu Rautiainen.

Hallituksen varsinaisten jäsenten lukumäärä kasvaa vuodenvaihteessa 14:ään nykyisestä 12:sta. Varajäsenien määrä säilyy neljässä. Hallituksen jäsenmäärän kasvattamisesta päätettiin Ilmarisen ylimääräisessä yhtiökokouksessa syyskuussa 2017. Tarkoituksena on varmistaa, että yhdistyneen yhtiön asiakaskuntaa koskeva asiantuntemus huomioidaan hallinnossa mahdollisimman monipuolisesti.

– Uusien jäsenten joukossa on myös Eteran nykyistä asiakaskuntaa tuntevia edustajia. Lisäksi nimitysten myötä hallituksen yritystoiminnan ja talouselämän tuntemus vahvistuu. Sekä uusien että jatkavien jäsenten joukossa on vahvaa työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemusta. Valinnoissa on huomioitu myös hallituksen monimuotoisuus, hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Kähkönen sanoo.

Hallituksen toimikausi on neljä vuotta. Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajat vuosittain vuoden ensimmäisessä kokouksessaan.

Hallintoneuvosto päätti myös muutoksista hallituksen jäsenten ja varajäsenten palkkioihin. Palkkiot 1.1.2018 alkaen ovat: hallituksen puheenjohtaja 43 000 euroa vuodessa (aiemmin 38 000 euroa), hallituksen varapuheenjohtaja 28 500 (27 000), tarkastus- ja riskienhallintavaliokunnan puheenjohtaja 23 000 (20 000) hallituksen jäsen 17 500 (16 000) ja hallituksen varajäsen 14 000 (13 000). Hallituksen puheenjohtajien ja jäsenten palkkioita on edellisen kerran korotettu vuonna 2010. Tarkastus- ja riskienhallintavaliokunnan palkkioita tarkistettiin edellisen kerran vuonna 2014. Kokouspalkkiot säilyvät ennallaan: hallituksen sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan kokouspalkkio on 500 euroa ja tarkastus- ja riskienhallintavaliokunnan kokouspalkkio 750 euroa.

– Yhdistymisen jälkeen hallituksen ja sen valiokuntien tehtävät ja vastuut lisääntyvät, ja yhtiön liiketoimintavolyymi kasvaa. Tarkoituksena on pitää palkkiot kohtuullisina mutta kuitenkin kilpailukykyisellä tasolla, jotta hallitukseen saadaan henkilöitä, joilla on tehtävään tarpeellinen osaaminen ja kokemus. Edellisistä korotuksista on kulunut pitkä aika, ja palkkioissa on huomioitu myös toimialan yhtiöiden palkkiotaso, hallintoneuvoston puheenjohtaja Kähkönen sanoo.

Ilmarinen ja Etera muodostavat yhdistyessään 1.1.2018 kustannustehokkaan ja vakavaraisen työeläkeyhtiön, joka tarjoaa entistäkin monipuolisemman palvelukokonaisuuden ja alan kilpailukykyisimmät asiakasedut. Yhdistymisen jälkeen Ilmarinen vastaa yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta ja on Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme yli 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Sopivaa työtä kaikille – osatyökykyisissä merkittävä hyödyntämätön potentiaali työmarkkinoille15.11.2018 11:00Tiedote

Osatyökykyisten heikosta työllistymisestä aiheutuvan toteutumattoman työpanoksen arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa vuodessa, selviää Ilmarisen laskelmasta. Ilmarisen yhteistyökumppaneineen kokoama Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus tarjoaa tietoa erityisesti työnantajille. Tavoitteena on lisätä tietoa ja edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326