Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Uusia muutoksia  lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. Helsingin ratapihan parantamishankkeen takia.
Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. Helsingin ratapihan parantamishankkeen takia.

Muutokset lähijunaliikenteessä 18.7.–4.8:

• A, ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa.
  • Päiväsaikaan P-junan lähtöasema Myyrmäen ja lentoaseman suuntaan on Pasila. Lentoasemalta Myyrmäen ja Huopalahden kautta saapuvien I-junien pääteasema on päiväsaikaan Pasila. Yöliikenteen aikana P- ja I-junat eivät pysähdy Ilmalassa!

Lentoaseman I- ja P-junat (kehärata):

Lentoasemalta kulkee P-juna Tikkurilan kautta Helsinkiin asti ja I-juna Helsingistä lentoasemalle Tikkurilan kautta.

• Maanantaista perjantaihin P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 6.08–21.57.
  • Lentoasemalta klo 5.14–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
  • Lauantaina P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.08–21.57.
  • Lentoasemalta klo 7.34–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
  • Sunnuntaina P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 10.23–21.57.
  • Lentoasemalta klo 9.44–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.

A- ja L-junat:

A-junat liikennöivät harvennetusti 30 minuutin vuorovälein Leppävaara-Helsinki-välillä 18.7.-4.8.

A- ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa lainkaan. Ilmalaan pääsee esimerkiksi vaihtamalla I- tai P-junaan Huopalahdessa tai Pasilassa. Yöaikaan Pasilasta Ilmalaan pääsee bussilla 23 tai 23N.

Ratatyöt liittyvät Liikenneviraston HELRA-hankkeeseen liikennevirasto/helra.

Liikenneviraston Helsingin ratapihan toimivuuden ja tehokkuuden parantamishanke (HELRA) on osa Etelä-Suomen laajempaa ratakokonaisuuden kehittämistä.  Hankkeessa järjestellään Helsingin ratapihan raiteisto vastaamaan kasvaneita liikennemääriä. HELRA-hanke tehostaa Helsingin ratapihan toimintaa ja vähentää junien häiriöherkkyyttä. Hankkeen valmistuttua Helsinki – Pasila välillä kulkevien junien kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä.  Ratapihan järjestelyn kustannusarvio on 60 miljoonaa euroa. Rakentamissuunnittelu saa TEN-T -tukea. HELRA-hanke valmistuu vuonna 2020. Helra-hanketta viedään eteenpäin yhdessä Liikenneviraston, HSL:n ja VR:n kanssa.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä:
HSL: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, puh. 040 573 1283 ja www.reittiopas.fi
VR Lähiliikenne: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, puh. 0307 0123 ja www.vr.fi

Lisätietoa HELRA-hankkeesta:
Liikennevirasto: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@liikennevirasto.fi, puh. 029 534 3829

Lataa
I-junat Lentoasemalta Myyrmäen ja Huopalahden kautta jäävät päiväsaikaan Pasilaan 18.7.-4.8.
Lataa

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote

Kirkkonummen suunnan linjoilla tapahtuu aikataulu- sekä reittimuutoksia 4.3. HSL on suunnitellut linjastomuutokset tiiviissä yhteistyössä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. Muutosten tärkein tavoite on nopeuttaa matkustamista Kirkkonummen ja Matinkylän välillä. Ruuhka-aikojen matkat Kantvikista ja Kolsarista Gesterbyhyn nopeutuvat, samoin matkustaminen Kantvikista Matinkylään. Ruuhka-aikojen ulkopuolella matka-aika Matinkylään lyhenee Kantvikin ja Upinniemen suunnalta noin 20 minuuttia. Myös linjojen palvelutaso paranee arkisin ja viikonloppuisin päiväsaikaan sekä arki-iltoina Kantvikistä, keskustasta, Heikkilästä ja Tolsasta Matinkylään. Tolsassa on jatkossa palvelua myös hiljaiseen aikaan linjan 173Z laajentuneen tarjonnan ansiosta. Matkat Kantvikista ja Kolsarista Ravalsiin ja Lindaliin muuttuvat muutosten myötä sen sijaan vaihdollisiksi. Muutokset vaikuttavat linjoihin 171, 172, 172V, 173, 173Z, 174Z, 902 sekä 902K ja 903. Linjojen 173K ja 173N sekä Siuntioon Kirkkonummelta

Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.314.2.2019 14:45:00Tiedote