Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Uusia muutoksia  lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. Helsingin ratapihan parantamishankkeen takia.
Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. Helsingin ratapihan parantamishankkeen takia.

Muutokset lähijunaliikenteessä 18.7.–4.8:

• A, ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa.
  • Päiväsaikaan P-junan lähtöasema Myyrmäen ja lentoaseman suuntaan on Pasila. Lentoasemalta Myyrmäen ja Huopalahden kautta saapuvien I-junien pääteasema on päiväsaikaan Pasila. Yöliikenteen aikana P- ja I-junat eivät pysähdy Ilmalassa!

Lentoaseman I- ja P-junat (kehärata):

Lentoasemalta kulkee P-juna Tikkurilan kautta Helsinkiin asti ja I-juna Helsingistä lentoasemalle Tikkurilan kautta.

• Maanantaista perjantaihin P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 6.08–21.57.
  • Lentoasemalta klo 5.14–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
  • Lauantaina P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.08–21.57.
  • Lentoasemalta klo 7.34–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.
  • Sunnuntaina P-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 10.23–21.57.
  • Lentoasemalta klo 9.44–21.19 lähtevät I-junat jäävät Pasilaan.

A- ja L-junat:

A-junat liikennöivät harvennetusti 30 minuutin vuorovälein Leppävaara-Helsinki-välillä 18.7.-4.8.

A- ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa lainkaan. Ilmalaan pääsee esimerkiksi vaihtamalla I- tai P-junaan Huopalahdessa tai Pasilassa. Yöaikaan Pasilasta Ilmalaan pääsee bussilla 23 tai 23N.

Ratatyöt liittyvät Liikenneviraston HELRA-hankkeeseen liikennevirasto/helra.

Liikenneviraston Helsingin ratapihan toimivuuden ja tehokkuuden parantamishanke (HELRA) on osa Etelä-Suomen laajempaa ratakokonaisuuden kehittämistä.  Hankkeessa järjestellään Helsingin ratapihan raiteisto vastaamaan kasvaneita liikennemääriä. HELRA-hanke tehostaa Helsingin ratapihan toimintaa ja vähentää junien häiriöherkkyyttä. Hankkeen valmistuttua Helsinki – Pasila välillä kulkevien junien kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä.  Ratapihan järjestelyn kustannusarvio on 60 miljoonaa euroa. Rakentamissuunnittelu saa TEN-T -tukea. HELRA-hanke valmistuu vuonna 2020. Helra-hanketta viedään eteenpäin yhdessä Liikenneviraston, HSL:n ja VR:n kanssa.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä:
HSL: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, puh. 040 573 1283 ja www.reittiopas.fi
VR Lähiliikenne: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, puh. 0307 0123 ja www.vr.fi

Lisätietoa HELRA-hankkeesta:
Liikennevirasto: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@liikennevirasto.fi, puh. 029 534 3829

Lataa
I-junat Lentoasemalta Myyrmäen ja Huopalahden kautta jäävät päiväsaikaan Pasilaan 18.7.-4.8.
Lataa

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.9.201811.9.2018 12:48Tiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2017 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon tarkastuslautakunnan vuotta 2017 koskevan arviointikertomuksen johdosta. Tarkastuslautakunnan keskeisimmät havainnot koskivat HSL:n strategian toteutumista, asiakastyytyväisyyskyselyjen johtopäätöksiä, talousarvion 2017 toteutumista, henkilöstöä ja talouden keskeisten tunnuslukujen tulkintaa ja seurantaa sekä LIJ-hanketta ja länsimetron viivästymistä. Tarkastuslautakunnan suositukset ja kehittämisehdotukset on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon vuoden 2018 toiminnassa ja ne huomioidaan lopullisen toiminta- ja taloussuunnitelman 2019-2021 laadinnassa. Hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee HSL:n hallituksen lausunnon tiedoksi. Linkki tarkastamattomaan pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018530-2 Sähköbussien latauspalvelun hankinta Hallitus päätti valita kokona