Uusia perhehoitajia tarvitaan lasten, aikuisten ja ikäihmisten hyvinvoinnin turvaksi

Uusien sijaisvanhempien ja muiden perhehoitajien rekrytointikampanja Ajoissa kotiin alkaa maanantaina 5. syyskuuta. Perhehoitoliiton kampanjaa suojelee palkittu valokuvaaja Miina Savolainen, joka opastaa sosiaalisessa mediassa, miten perheet voivat parantaa vuorovaikutustaan.
Pressikuva Miina Savolaisesta (Kuvaaja: Pirita Torvi)

Perhehoitoliitto järjestää 5.–18.9.2022 jo 15. kerran valtakunnallisen Ajoissa kotiin -kampanjan, jolla rekrytoidaan uusia perhehoitajia ja tiedotetaan perhehoidon mahdollisuuksista. Se toteutetaan yhteistyössä kuntien, alueellisten sijaishuollon yksiköiden, järjestöjen ja perhehoitoa tuottavien yritysten kanssa.

Kampanjan teemana on Voimaannu perhehoidossa. Suojelijana toimii palkittu valokuvaaja Miina Savolainen, joka tunnetaan parhaiten Maailman ihanin tyttö -yhteisötaideprojektista.

– Kuvat voivat olla perhehoitajalle keino olla läsnä vaikkapa muistisairaan ihmisen todellisuudessa. Kuvien kautta voidaan keskustella ja muistella yhdessä. Usein ihmiselämän avainkuva on se, jossa olemme isän tai äidin lähellä, esimerkiksi sylissä tai rakastavan katseen kohteena. Koskaan ei ole liian myöhäistä rakentaa sitä tarinaa uudelleen, Savolainen kertoo.

Kampanja näkyy etenkin Perhehoitoliiton somekanavilla, joilla julkaistaan Ajoissa kotiin -viikoilla Miina Savolaisen pohdintoja perhehoidosta, voimaantumisesta ja näkyväksi tulemisesta. Kaikkien aiheesta kiinnostuneiden toivotaan jakavan perhehoitotietoutta aihetunnisteilla  #AjoissaKotiin ja #VoimaannuPerhehoidossa.

Lue tästä linkistä Perhehoito-lehdessä 4/2022 julkaistu Miina Savolaisen haastattelu.

Perhehoitoa on tarjolla myös aikuisille ja ikäihmisille

Vuoden 2021 lastensuojelutilaston mukaan Suomessa tehtiin viime vuonna lähes 1 600 uutta huostaanottoa ja vuoden lopussa huostassa oli yhteensä noin 9 400 lasta ja nuorta. Heistä runsaat 55 prosenttia asui sijoitettuina perhehoito- eli sijaisperheisiin.

Esimerkiksi Ahvenanmaalla perhehoitoperheissä asuu noin neljä viidestä huostassa olevasta lapsesta ja nuoresta ja Pohjois-Pohjanmaalla 70 prosenttia. Sen sijaan Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla perhehoidossa on alle puolet kaikista huostaanotetuista.

Vuonna 2021 kunnilla ja kuntayhtymillä oli toimeksiantosopimus runsaan 5 100 sijaisperheen kanssa. Sijaisperheitä tarvitaan jatkuvasti lisää. Vuodesta 2012 lähtien perhehoito on ollut huostaanotettujen ja muista lastensuojelusyistä kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten ensisijainen asumismuoto esimerkiksi laitossijoituksiin nähden.

Lastensuojelun asiakkaiden lisäksi perhehoitoa on tarjolla niille ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille ihmisille, jotka tarvitsevat hoivaa tai huolenpitoa. THL:n tilastojen mukaan Suomessa oli vuonna 2021 perhehoidossa runsaat 1 900 ikäihmistä ja noin 1 200 vammaista ihmistä. He asuivat noin tuhannessa perhekodissa eri puolilla maata.

Perhehoitoliitto on koonnut osoitteeseen perhehoitajaksi.fi kattavasti tietoa eri perhehoidon muodoista kaikille perhehoitajuudesta kiinnostuneille. Sivustolta löytyy myös lisätietoa Ajoissa kotiin -kampanjasta ja siihen liittyvistä infotilaisuuksista.

Pressikuva Miina Savolaisesta (Kuvaaja: Pirita Torvi)

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen, toimeksiantosopimussuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa. Perhehoitoliitto tukee perhehoitajia ja heidän perheitään, joihin kuuluvat myös hoidettavat lapset, nuoret ja aikuiset. Vuonna 1983 perustettuun Perhehoitoliittoon kuuluu 22 perhehoitoyhdistystä, joissa on noin 4 200 jäsentä.