Uusia poikittaisyhteyksiä ja runkolinjoja – tämä kaikki muuttuu HSL:n liikenteessä elokuussa

Joukkoliikenteemme uudistuu 16. elokuuta 2021, kun bussien reitit muuttuvat Helsingissä ja Vantaalla. Kaikkein näkyvin muutos tapahtuu Helsingin läntisessä kantakaupungissa, Munkkiniemessä ja Munkkivuoressa, joissa uudet runkolinjat korvaavat nykyisiä bussilinjoja. Lisäksi Helsingin poikittaislinjat sekä Vantaan Lahdenväylän suunnan linjat uudistuvat.

Olemme nyt koonneet syksyn suurista muutoksista kattavan tietopaketin verkkosivuillemme. Sivuillamme voit oppia myös, mistä puhumme, kun puhumme joukkoliikenteen runkoverkosta.

Helsinki saa sähkönivelbusseja ja uusia poikittaisyhteyksiä

Helsingissä suurimmat muutokset tapahtuvat kaupungin länsiosissa, missä liikenteessä aloittavat uudet runkolinjat 20, 30 ja 40. Linjat 20 ja 30 korvaavat lakkautettavia linjoja 14, 18 ja 39. Linja 40 taas korvaa entisiä linjoja 40 ja 43. Samalla nivelbussit palaavat Helsinkiin liki 20 vuoden tauon jälkeen, mutta tällä kertaa sähkökäyttöisinä.

Helsingissä bussien reitit muuttuvat etenkin poikittaisessa liikenteessä, kun osan linjoista reitit muuttuvat ja osa linjoista korvautuu kokonaan uusilla.

Lue lisää Helsingin muutoksista tällä verkkosivulla!

Lahdenväylän suunnan linjoja päätetään Hakaniemeen, uusi runkolinja 570 aloittaa

Vantaalla joukkoliikenne muuttuu etenkin itäosissa, missä Lahdenväylän suunnan bussien uudet reitit aloittavat liikenteessä. Samalla joidenkin linjojen päätepysäkit siirtyvät Hakaniemeen. Kun Kalasataman rakennustyöt etenevät tulevaisuudessa, bussien päätepysäkki siirtyy Hakaniemestä sinne.

Myös Vantaa saa elokuussa oman runkolinjansa, kun linja 562 muuttuu oransseilla busseilla ajettavaksi linjaksi 570.

Lue lisää Lahdenväylän uudesta linjastosta tällä verkkosivulla!

Runkoverkko kasvaa neljällä uutuudella

Strategiamme mukaisesti ohjaamme liikennettä entistä vahvemmin runkoverkollemme. Runkoverkko koostuu metrosta, lähijunista ja runkobusseista, ja runkoverkolla liikenne kulkee tihein vuorovälein ja laajoin liikennöintiajoin.

Runkobusseja kulkee liikenteessämme elokuusta 2021 alkaen yhteensä yhdeksällä linjalla. Uusina runkolinjoina aloittavat Helsingissä kulkevat 20, 30 ja 40 sekä Vantaan runkolinja 570. Muut runkobussilinjat ovat 200, 500, 510, 550 ja 560. Runkobussin tunnistaa niiden oranssista väristä.

Lue lisää runkoverkostamme tällä verkkosivulla!

Yhteydenottopyynnöt:

Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija

HSL:n junat siirtyivät uuteen aikaan sunnuntaina – kilpailutettu liikenne alkoi28.6.2021 10:25:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun junaliikenne siirtyi kokonaan uudelle aikakaudelle eilen, sunnuntaina 27. kesäkuuta, kun raiteilla alkoi ajaa tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä ensimmäistä kertaa Suomessa. Jo aiemmin seudun junia suorahankintasopimuksella liikennöinyt VR valittiin HSL-alueen lähijunien liikennöijäksi kymmenvuotisella sopimuksella runsas vuosi sitten ratkaistussa tarjouskilpailussa.

HSL:n opiskelija-alennuksen saa jatkossa vain HSL-sovelluksesta15.6.2021 11:38:56 EEST | Tiedote

HSL valmistelee laajaa Lipputilihanketta, jossa uudistamme lippuja ja maksamista siten, että ostettu lippu tallennetaan asiakkaan käyttäjätilille. Asiakas voi valita lipun ostamisen yhteydessä itselleen sopivimman tavan käyttää lippuja – esimerkiksi HSL-sovelluksen, HSL-kortin tai jonkin muun tunnisteen, vaikkapa pankkikortin. Uudistus mahdollistaa tulevaisuudessa myös uusia hinnoittelumalleja ja maksutapoja.