Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Sorkkaeläinten vaikutus metsien terveyteen ja kasvukykyyn ilmastotavoitteiden kannalta -hankkeessa kehitetään uusimpaan tutkimustietoon perustuvia menetelmiä, työkaluja ja toimintatapoja, joilla metsänhoitoa ja hirvieläinkantojen hallintaa voidaan sovittaa yhteen aikaisempaa paremmin.

Sorkka-hankkeen keskeisinä tavoitteina on lisätä metsien sekapuustoisuutta ja tuhokestävyyttä. Edistämällä kullakin kasvupaikalla parhaiten kasvavien puulajien menestystä ylläpidetään metsien elinvoimaisuutta ja kestävää puuntuotantoa. Sekametsien osuuden lisääntyminen vahvistaa metsäekosysteemien hyvinvointia, monimuotoisuutta ja siten sopeutumiskykyä ilmastonmuutokseen.

Hankkeessa tuotetaan hirvikantatavoitteiden asettamisen tueksi uusi laskentatyökalu, jolla voi aluetasolla tarkastella, mitä eri hirvimäärät tarkoittaisivat alueen metsätuhojen kannalta.  Laskentatyökalun tuottamia ennusteita testataan alueellisissa pilottikokeiluissa metsän- ja riistanhoidon suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Hanke järjestää metsä- ja riistatalouden ammattilaisille sekä metsänomistajille suunnattuja verkkokoulutuksia ja seminaareja. Tapahtumissa jalkautetaan tietoa tavoista, joilla hirvieläinten aiheuttamaa vahinkoriskiä voidaan pienentää. Myös teeman osalta päivitettävät metsänhoidon suositukset tulevat tarjoamaan metsänomistajille käytännön tietoa, miten hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen riskiä voidaan vähentää metsänhoidollisin keinoin.

Tapio, Luonnonvarakeskus, Suomen riistakeskus ja Suomen metsäkeskus toteuttavat hankkeen yhteistyössä metsä- ja riistatalouden toimijoiden kanssa. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta, jolla pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden sekä muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja -varastoja. Hanke käynnistettiin elokuussa 2021 ja sen tulokset valmistuvat syksyllä 2023.

Lisätietoa:

Tommi Tenhola, Tapio, 0400 981 652, tommi.tenhola@tapio.fi
Juho Matala, Luonnonvarakeskus, 029 532 5275, juho.matala@luke.fi
Janne Miettinen, Suomen riistakeskus, 029 431 2264, janne.miettinen@riista.fi
Markku Remes, Suomen metsäkeskus, 044 548 8380, markku.remes@metsakeskus.fi

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Metsien harvennusmallit uudistetaan – taustalla tarve ilmastokestävään metsänhoitoon20.8.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Harvennushakkuu on yleisin metsien hakkuutapa Suomessa. Harvennusten ajoituksen ja voimakkuuden valinnassa hyödynnetään laajasti metsänhoidon suosituksiin sisältyviä harvennusmalleja. Nyt käynnistyneessä Tapion kaksivuotisessa hankkeessa rakennetaan harvennusmallikirjasto, josta voi hakea aiempaa täsmällisemmin metsänomistajan tavoitteisiin ja metsän ominaisuuksiin sopivan harvennusmallin. Uudet mallit auttavat sopeutumisessa muuttuvaan ilmastoon. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -kehittämiskokonaisuutta.

Uudessa hankkeessa kehitetään verkkopalveluita metsää omistaville kuolinpesille, yhtymille ja yhteismetsille17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tapio, Suomen metsäkeskus ja Maanmittauslaitos ovat käynnistäneet Sujuvaan metsänomistukseen 2025 -hankkeen, jossa edistetään yhteismetsien sekä metsää omistavien kuolinpesien ja yhtymien sujuvaa hallintoa ja päätöksentekoa. Hankkeessa tuotetaan uusia verkkopalveluita, jotka tuovat konkreettista ja helposti käyttöönotettavaa apua metsänomistusjärjestelyihin, kannattavan metsätalouden harjoittamiseen ja yhteismetsien laajenemiseen.

Uusia menetelmiä suometsien ilmastokestävään käyttöön15.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tapio on käynnistänyt kaksi suometsien ja turvemaiden ilmastokestävään käyttöön tähtäävää hanketta. Hankkeissa keskitytään parantamaan hiilitaseen huomioimista suometsien hoidossa ja selvitetään turvetuotannosta poistuneiden alueiden jatkokäytön nykytilaa ja mahdollisuuksia. Hankkeet ovat osa maa- ja metsätalousministeriön maankäyttösektorin Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta.