Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Sorkkaeläinten vaikutus metsien terveyteen ja kasvukykyyn ilmastotavoitteiden kannalta -hankkeessa kehitetään uusimpaan tutkimustietoon perustuvia menetelmiä, työkaluja ja toimintatapoja, joilla metsänhoitoa ja hirvieläinkantojen hallintaa voidaan sovittaa yhteen aikaisempaa paremmin.

Sorkka-hankkeen keskeisinä tavoitteina on lisätä metsien sekapuustoisuutta ja tuhokestävyyttä. Edistämällä kullakin kasvupaikalla parhaiten kasvavien puulajien menestystä ylläpidetään metsien elinvoimaisuutta ja kestävää puuntuotantoa. Sekametsien osuuden lisääntyminen vahvistaa metsäekosysteemien hyvinvointia, monimuotoisuutta ja siten sopeutumiskykyä ilmastonmuutokseen.

Hankkeessa tuotetaan hirvikantatavoitteiden asettamisen tueksi uusi laskentatyökalu, jolla voi aluetasolla tarkastella, mitä eri hirvimäärät tarkoittaisivat alueen metsätuhojen kannalta.  Laskentatyökalun tuottamia ennusteita testataan alueellisissa pilottikokeiluissa metsän- ja riistanhoidon suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Hanke järjestää metsä- ja riistatalouden ammattilaisille sekä metsänomistajille suunnattuja verkkokoulutuksia ja seminaareja. Tapahtumissa jalkautetaan tietoa tavoista, joilla hirvieläinten aiheuttamaa vahinkoriskiä voidaan pienentää. Myös teeman osalta päivitettävät metsänhoidon suositukset tulevat tarjoamaan metsänomistajille käytännön tietoa, miten hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen riskiä voidaan vähentää metsänhoidollisin keinoin.

Tapio, Luonnonvarakeskus, Suomen riistakeskus ja Suomen metsäkeskus toteuttavat hankkeen yhteistyössä metsä- ja riistatalouden toimijoiden kanssa. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta, jolla pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden sekä muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja -varastoja. Hanke käynnistettiin elokuussa 2021 ja sen tulokset valmistuvat syksyllä 2023.

Lisätietoa:

Tommi Tenhola, Tapio, 0400 981 652, tommi.tenhola@tapio.fi
Juho Matala, Luonnonvarakeskus, 029 532 5275, juho.matala@luke.fi
Janne Miettinen, Suomen riistakeskus, 029 431 2264, janne.miettinen@riista.fi
Markku Remes, Suomen metsäkeskus, 044 548 8380, markku.remes@metsakeskus.fi

Ei tuhkana tuuleen vaan hyötykäyttöön! Uusi toimintamalli tuo lisäarvoa tuhkan tuottajille ja hyödyntäjille18.11.2021 07:57:55 EET | Tiedote

Metsätaloudessa hyödynnettävää tuhkaa syntyy lämpö- ja voimalaitoksissa puun ja turpeen poltossa. Poltettavan raaka-aineen käyttö on murroksessa kivihiilen ja turpeen polton muuttuessa enenevissä määrin puuperäiseen raaka-aineeseen. Tämä lisää hyvälaatuisen tuhkan tuotantoa ja sen käyttömahdollisuuksia erityisesti metsänlannoituksessa. Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta -hankkeessa on edistetty tuhkan hyötykäyttöä ja liiketoimintaa metsänlannoituksessa ja metsätienrakentamisessa.

Kirjauutuus: Tuore metsänomistaja Minna Kurttila kertoo tarinansa ja paljastaa vinkkinsä muille uusille metsänomistajille13.10.2021 07:55:47 EEST | Tiedote

Metsänomistajuus tuo mukanaan paljon uutta. Minna Kurttila kertoo kirjassaan Minun metsäni – Vinkkejä uudelle metsänomistajalle hauskasti ja asiantuntevasti, millaisia vaikeuksia hän kohtasi uutena metsänomistajana. Samalla hän avaa metsäalan käsitteitä ja listaa tahoja, joiden kanssa muiden tuoreiden metsänomistajien kannattaa asioida.