Uusia työtaisteluilmoituksia yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Ammattijärjestöt ilmoittivat tänään 31.5. uusista lakoista, hakusaarroista sekä keikkailukielloista yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Lakot osuisivat Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Savon sekä Keski-Suomen maakuntien alueille.

”Pidän nyt ilmoitettuja työtaistelutoimia erittäin valitettavina. Meillä on jo varattuna uusi sovitteluaika ensi maanantaille, ja omasta mielestäni osapuolet alkoivat jo löytää yhteisen ratkaisun siemeniä”, sanoo Tuomas Mänttäri, HALIn työmarkkinajohtaja.

Yksityisen sosiaalipalvelualan ammattijärjestöt Sote (Tehy, SuPer, Erto), JHL, Talentia ja Salli (Jyty, PRO) antoivat tänään useita lakkovaroituksia. Lastensuojelussa lakot alkaisivat 19.6. ja kestäisivät neljä vuorokautta. Henkilökohtaisia avustajia koskevat lakot alkaisivat 19.6. ja kestäisivät neljä vuorokautta. Lakot ympärivuorokautiseen asumispalveluun alkaisivat 20.6. ja kestäisivät kolme vuorokautta.

Ammattijärjestöt ilmoittivat tänään myös neljää alan konsernia koskevasta keikkailukiellosta sekä hakusaarrosta. Ammattiliittojen jäseniä koskeva keikkailukielto sekä hakusaarto alkoi tänään 31.5., ja päättyy 14.6. Koko toimialalla on lisäksi ylityö- ja vuoronvaihtokielto, joka kestää 14.6. saakka.

”Uudella välittömästi alkavalla hakusaarrolla ja keikkailukiellolla vaikeutetaan hauraiden asiakkaiden hengen ja terveyden turvaamista, mikä on toistaiseksi onnistunut kuitenkin hyvin haasteista huolimatta”, sanoo Mänttäri.