Uusien Basel-säännösten vaikutukset syynättävä tiheällä kammalla

Pankkien omien varojen määrää koskevista uusista globaaleista säännöksistä on tehtävä Finanssiala ry:n (FA) mielestä huolellinen vaikutusarviointi, ennen kuin niitä aletaan sisällyttää EU-lainsäädäntöön. Baselin komitea kertoi päätöksistään torstai-iltana 7. joulukuuta. FA kiittelee komissiota lupauksesta arvioida sääntelyn vaikutuksia ennen toimeenpanoa EU:ssa.

Baselin komitean päätökset ovat merkittäviä etenkin monille pohjoiseurooppalaisille pankeille. Sisäisiä malleja luottoriskien arviointiin käyttävien pankkien pääomavaatimukset saattavat nousta tuntuvasti. Tällä voi vuorostaan olla merkittäviä vaikutuksia pankkien luotonantoon ja sen ehtoihin. ”Nyt ei pidä hötkyillä, vaan eurooppalaiset erityispiirteet tulee ottaa tarkasti huomioon, kun päätöksiä viedään EU-lainsäädäntöön”, sanoo FA:n pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Baselin komitean uudet säännökset ovat osa laajaa Basel III -pankkisääntelykokonaisuutta. Finanssialalla hanke on nimetty Basel IV:ksi. Syynä ovat ne suuret muutokset, jotka uusi sääntely toisi toteutuessaan vakavaraisuuslaskentaan.

Arvioiden mukaan sisäisiä laskentamalleja, niin sanottuja IRBA-malleja, käyttävien pankkien pääomavaatimukset voivat nousta tuntuvasti, jos uudet säännökset otetaan sellaisenaan käyttöön EU:ssa. Vakavaraisuuslaskenta myös heijastaisi riskejä nykyistä vähemmän, koska sisäisten mallien käyttöä rajoitettaisiin ja käyttöön otettaisiin karkea lattiasääntö, joka asettaa vähimmäistason pankin riskipainotettujen saamisten määrälle.

FA korostaa, että EU:n tulee myös muistaa ylläpitää reilua kilpailutilannetta uutta sääntelyä kehittäessään. Uutta sääntelyä ei pidä ottaa käyttöön, elleivät myös muut keskeiset talousalueet sitoudu siihen.

”Hyvällä valmistelulla uusi Basel-sääntely voidaan saada sellaiseen kuosiin, että eurooppalaiset pankit voivat edelleen tukea laaja-alaisesti maittensa talouskasvua ja että ne pysyvät vahvasti mukana kansainvälisessä kilpailussa”, Mattila kiteyttää.

Pankkibarometri: Lainakysyntä hieman alkuvuotta laimeampaa15.6.2018 07:00Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä on edelleen viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvun arvioidaan hieman laimentuneen verrattuna alkuvuoteen. Heinäkuun alusta kiristyvä asuntolainojen lainakatto on todennäköisesti vaikuttanut pankinjohtajien arvioihin kotitalouksien luotonkysynnän kehityksestä. Barometrikysely II/2018 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.