Uusien Basel-säännösten vaikutukset syynättävä tiheällä kammalla

Pankkien omien varojen määrää koskevista uusista globaaleista säännöksistä on tehtävä Finanssiala ry:n (FA) mielestä huolellinen vaikutusarviointi, ennen kuin niitä aletaan sisällyttää EU-lainsäädäntöön. Baselin komitea kertoi päätöksistään torstai-iltana 7. joulukuuta. FA kiittelee komissiota lupauksesta arvioida sääntelyn vaikutuksia ennen toimeenpanoa EU:ssa.

Baselin komitean päätökset ovat merkittäviä etenkin monille pohjoiseurooppalaisille pankeille. Sisäisiä malleja luottoriskien arviointiin käyttävien pankkien pääomavaatimukset saattavat nousta tuntuvasti. Tällä voi vuorostaan olla merkittäviä vaikutuksia pankkien luotonantoon ja sen ehtoihin. ”Nyt ei pidä hötkyillä, vaan eurooppalaiset erityispiirteet tulee ottaa tarkasti huomioon, kun päätöksiä viedään EU-lainsäädäntöön”, sanoo FA:n pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Baselin komitean uudet säännökset ovat osa laajaa Basel III -pankkisääntelykokonaisuutta. Finanssialalla hanke on nimetty Basel IV:ksi. Syynä ovat ne suuret muutokset, jotka uusi sääntely toisi toteutuessaan vakavaraisuuslaskentaan.

Arvioiden mukaan sisäisiä laskentamalleja, niin sanottuja IRBA-malleja, käyttävien pankkien pääomavaatimukset voivat nousta tuntuvasti, jos uudet säännökset otetaan sellaisenaan käyttöön EU:ssa. Vakavaraisuuslaskenta myös heijastaisi riskejä nykyistä vähemmän, koska sisäisten mallien käyttöä rajoitettaisiin ja käyttöön otettaisiin karkea lattiasääntö, joka asettaa vähimmäistason pankin riskipainotettujen saamisten määrälle.

FA korostaa, että EU:n tulee myös muistaa ylläpitää reilua kilpailutilannetta uutta sääntelyä kehittäessään. Uutta sääntelyä ei pidä ottaa käyttöön, elleivät myös muut keskeiset talousalueet sitoudu siihen.

”Hyvällä valmistelulla uusi Basel-sääntely voidaan saada sellaiseen kuosiin, että eurooppalaiset pankit voivat edelleen tukea laaja-alaisesti maittensa talouskasvua ja että ne pysyvät vahvasti mukana kansainvälisessä kilpailussa”, Mattila kiteyttää.

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.