Uusien Basel-säännösten vaikutukset syynättävä tiheällä kammalla

Pankkien omien varojen määrää koskevista uusista globaaleista säännöksistä on tehtävä Finanssiala ry:n (FA) mielestä huolellinen vaikutusarviointi, ennen kuin niitä aletaan sisällyttää EU-lainsäädäntöön. Baselin komitea kertoi päätöksistään torstai-iltana 7. joulukuuta. FA kiittelee komissiota lupauksesta arvioida sääntelyn vaikutuksia ennen toimeenpanoa EU:ssa.

Baselin komitean päätökset ovat merkittäviä etenkin monille pohjoiseurooppalaisille pankeille. Sisäisiä malleja luottoriskien arviointiin käyttävien pankkien pääomavaatimukset saattavat nousta tuntuvasti. Tällä voi vuorostaan olla merkittäviä vaikutuksia pankkien luotonantoon ja sen ehtoihin. ”Nyt ei pidä hötkyillä, vaan eurooppalaiset erityispiirteet tulee ottaa tarkasti huomioon, kun päätöksiä viedään EU-lainsäädäntöön”, sanoo FA:n pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Baselin komitean uudet säännökset ovat osa laajaa Basel III -pankkisääntelykokonaisuutta. Finanssialalla hanke on nimetty Basel IV:ksi. Syynä ovat ne suuret muutokset, jotka uusi sääntely toisi toteutuessaan vakavaraisuuslaskentaan.

Arvioiden mukaan sisäisiä laskentamalleja, niin sanottuja IRBA-malleja, käyttävien pankkien pääomavaatimukset voivat nousta tuntuvasti, jos uudet säännökset otetaan sellaisenaan käyttöön EU:ssa. Vakavaraisuuslaskenta myös heijastaisi riskejä nykyistä vähemmän, koska sisäisten mallien käyttöä rajoitettaisiin ja käyttöön otettaisiin karkea lattiasääntö, joka asettaa vähimmäistason pankin riskipainotettujen saamisten määrälle.

FA korostaa, että EU:n tulee myös muistaa ylläpitää reilua kilpailutilannetta uutta sääntelyä kehittäessään. Uutta sääntelyä ei pidä ottaa käyttöön, elleivät myös muut keskeiset talousalueet sitoudu siihen.

”Hyvällä valmistelulla uusi Basel-sääntely voidaan saada sellaiseen kuosiin, että eurooppalaiset pankit voivat edelleen tukea laaja-alaisesti maittensa talouskasvua ja että ne pysyvät vahvasti mukana kansainvälisessä kilpailussa”, Mattila kiteyttää.

Pankkibarometri: Luotonkysyntä vilkasta ja sijoittaminen kiinnostaa15.12.2017 07:21Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan pankinjohtajat arvioivat kotitalouksien kysyvän nyt luottoa viime vuotta enemmän. Luotonkysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Etenkin oman asunnon hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän odotetaan entisestään vilkastuvan. Myös yritykset kysyvät luottoa viime vuotta enemmän, etenkin investointeja varten. Barometrikysely IV/2017 tehtiin marras-joulukuun vaihteessa.

Työnantajapuoli on pettynyt Vakuutusväen Liiton lakkoilmoitukseen1.12.2017 13:28Tiedote

Vakuutusväen Liitto (VvL) antoi tänään perjantaina 1.12. varoituksen vakuutusalaa koskevasta työtaistelusta. Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat pettyneitä lakkoilmoitukseen ja siihen, että työntekijäpuolella ei ole valmiutta vastata vakuutusyhtiöiden asiakkaiden toiveisiin joustavammista palveluajoista normaalisti neuvottelemalla. Nykyään asiakkaat haluavat vakuutuspalveluja laajemmin kuin vain perinteisenä virka-aikana.