Uusien Basel-säännösten vaikutukset syynättävä tiheällä kammalla

Pankkien omien varojen määrää koskevista uusista globaaleista säännöksistä on tehtävä Finanssiala ry:n (FA) mielestä huolellinen vaikutusarviointi, ennen kuin niitä aletaan sisällyttää EU-lainsäädäntöön. Baselin komitea kertoi päätöksistään torstai-iltana 7. joulukuuta. FA kiittelee komissiota lupauksesta arvioida sääntelyn vaikutuksia ennen toimeenpanoa EU:ssa.

Baselin komitean päätökset ovat merkittäviä etenkin monille pohjoiseurooppalaisille pankeille. Sisäisiä malleja luottoriskien arviointiin käyttävien pankkien pääomavaatimukset saattavat nousta tuntuvasti. Tällä voi vuorostaan olla merkittäviä vaikutuksia pankkien luotonantoon ja sen ehtoihin. ”Nyt ei pidä hötkyillä, vaan eurooppalaiset erityispiirteet tulee ottaa tarkasti huomioon, kun päätöksiä viedään EU-lainsäädäntöön”, sanoo FA:n pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Baselin komitean uudet säännökset ovat osa laajaa Basel III -pankkisääntelykokonaisuutta. Finanssialalla hanke on nimetty Basel IV:ksi. Syynä ovat ne suuret muutokset, jotka uusi sääntely toisi toteutuessaan vakavaraisuuslaskentaan.

Arvioiden mukaan sisäisiä laskentamalleja, niin sanottuja IRBA-malleja, käyttävien pankkien pääomavaatimukset voivat nousta tuntuvasti, jos uudet säännökset otetaan sellaisenaan käyttöön EU:ssa. Vakavaraisuuslaskenta myös heijastaisi riskejä nykyistä vähemmän, koska sisäisten mallien käyttöä rajoitettaisiin ja käyttöön otettaisiin karkea lattiasääntö, joka asettaa vähimmäistason pankin riskipainotettujen saamisten määrälle.

FA korostaa, että EU:n tulee myös muistaa ylläpitää reilua kilpailutilannetta uutta sääntelyä kehittäessään. Uutta sääntelyä ei pidä ottaa käyttöön, elleivät myös muut keskeiset talousalueet sitoudu siihen.

”Hyvällä valmistelulla uusi Basel-sääntely voidaan saada sellaiseen kuosiin, että eurooppalaiset pankit voivat edelleen tukea laaja-alaisesti maittensa talouskasvua ja että ne pysyvät vahvasti mukana kansainvälisessä kilpailussa”, Mattila kiteyttää.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.