Uusien MAL-sopimusalueiden tuet hallitusohjelman vastaisia

KOVA ry hämmästelee sitä, että Lahden, Jyväskylän ja Kuopion MAL-sopimusten asuntorakentamisen tuet eivät vastaa hallitusohjelman linjauksia.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on pettynyt Jyväskylän, Lahden ja Kuopion maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusten sisältöön asuntorakentamiseen liittyvien tukien osalta. KOVAn mielestä neuvottelutulokset näistä uusista MAL-sopimuksista ovat hallitusohjelman vastaisia asuntorakentamisen tukien osalta. Uusien MAL-sopimusalueiden osalta neuvottelutulokset lähtevät siitä, että näillä alueilla tuetaan vain puurunkoisten ARA-vuokrakerrostalojen rakentamista.

Hallitusohjelmassa linjataan, että MAL-sopimusalueilla valtion tukeman ARA-vuokra-asuntotuotannon käynnistysavustusten suuruus on 3 000 – 10 000 euroa asuntoa kohden. Käynnistysavustuksia voidaan korottaa 20 prosentilla, mikäli rakennettava kohde on puurunkoinen. Hallitus muutti vuonna 2020 puurakentamiseen liittyvää käynnistysavustuskannustinta niin, että puurakentamislisä on kiinteä ja suuruudeltaan 5 000 euroa asuntoa kohden kaikilla MAL-sopimusalueilla puurunkoisia kerrostaloja rakennettaessa.

Eduskunta edellytti vuoden 2021 talousarviota hyväksyessään, että uusille Jyväskylän, Lahden ja Kuopion MAL-sopimusalueille tulee osoittaa vähintään 1 000 euron asuntokohtainen käynnistysavustus ARA-vuokra-asuntotuotannossa, sillä tämä avustus on käytössä myös MAL-alueiden ulkopuolisilla alueilla vuonna 2021. Tätä käynnistysavustusta voidaan korottaa puurakentamislisällä. KOVAn tulkinnan mukaan eduskunnan ilmaisema tahto käynnistysavustuksista koskee ARA-tuotantoa koko MAL-sopimuskaudella, mutta uusien kaupunkiseutujen MAL-sopimusten neuvottelutuloksessa tämä koskee vain vuotta 2021.

- Vaikka on myönteistä, että uusien MAL-alueiden sopimuksista on saavutettu neuvottelutulokset, on selvää, että neuvottelutulokset näiden MAL-alueiden ARA-vuokra-asuntotuotannon käynnistysavustuksista ovat hallitusohjelman kirjauksen vastaisia. Käynnistysavustusten erilaiset myöntämisperusteet ovat myös kaupunkiseutuja ja niiden asuntorakentamista eriarvoistavia. Hallitusohjelman mukaan jokaisella MAL-alueella ARA-vuokra-asuntotuotannon käynnistysavustuksen tulee olla vähintään 3 000 euroa asuntoa kohden. Tätä avustusta voidaan korottaa, mikäli kohde toteutetaan puurunkoisena. Pidän hyvin erikoisena sitä, että virkamiesten ja kaupunkiseutujen välillä neuvotellut uudet MAL-sopimukset eivät ole ehdoiltaan hallitusohjelman mukaisia, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen hämmästelee.

KOVA pitää välttämättömänä, että uusien MAL-sopimusten ehdot ARA-asuntorakentamisen osalta muutetaan vastaamaan hallitusohjelman kirjauksia. Tämä edistää myös kohtuuhintaisen asuntotuotannon rakennuttamisen edellytyksiä kaikilla MAL-sopimusalueilla.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on vuoden 2013 syksyllä perustettu yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on nyt 100 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä noin 285 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 450 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 75 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 60 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja yli 80 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa.

Vuokrataloyhtiöt korjanneet asuntokantaansa oikea-aikaisesti - korjaustarpeet kasvavat11.5.2021 13:00:11 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry selvitti syksyllä 2020 vuokrataloyhteisöjen kiinteistökannan nykytilaa ja korjaustarpeen kehitystä tulevaisuudessa. Selvitys antaa kokonaan uutta tietoa ammattimaisten vuokranantajien kiinteistökannan kunnosta. Selvityksen mukaan yhtiöt ovat korjanneet asuntokantaansa korjaustarpeen mukaisesti, mutta asuntokannan korjaustarve kasvaa tulevina vuosina.

Kutsu: Asumisen pormestaritentti 20.5. klo 17.30-19.0010.5.2021 15:07:26 EEST | Kutsu

Asumisen pormestaritentti – Miten saamme Helsingistä kohtuuhintaisen? Asumisen pormestaritentissä Helsingin viiden suurimman puolueen pormestariehdokkaat esittävät ratkaisujaan asumisen korkeaan hintaan, keskustelevat kohtuuhintaisesta asumisesta ja kertovat puolueidensa saavutuksista ja tavoitteista asunto- ja maankäyttöpolitiikassa. Tapahtuma striimataan Musiikkitalosta torstaina 20.5. klo 17.30–19.00.