Uusittu YTKBarometri avaa työttömyysdatan vapaaseen käyttöön

YTK:n uudessa verkkopalvelussa työttömyysdataa voi suodattaa paikkakunnan, iän ja sukupuolen perusteella.

Yleinen työttömyyskassa YTK uudisti työttömyysbarometrinsa. Uuden YTKBarometrin avulla työttömyyden kehitystä pystyy tarkastelemaan kaupungin, maakunnan, iän ja sukupuolen mukaan rajattuna. Barometri perustuu yli puolen miljoonan palkansaajan tietoihin.

”Uudistimme barometrimme, koska haluamme tehdä työttömyystiedon käytöstä  helppoa. Jäsenistömme edustaa kaikkia ammattialoja, ja datastamme kertyy laaja ja ajantasainen kuva Suomen työttömyystilanteesta”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Kaupunkien ja maakuntien työttömyys vapaasti tarkasteltavissa

Uusi barometrisivusto on vapaasti käytettävissä osoitteessa ytkbarometri.fi. Sivustoa päivitetään kuukausittain. Kaikki sivuston data on myös ladattavissa.

“YTKBarometrista näkee vaikkapa sen, miten Vantaalla asuvien 31–55-vuotiaiden miesten työttömyys on kehittynyt ja miten se vertautuu 17–30-vuotiaisiin. Vertailua voi tehdä nykyhetkestä vuoteen 2018 saakka”, kertoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.

Barometridatasta näkyy esimerkiksi se, että eri ikäryhmien työttömyyden kehitys on ollut viimeisen kolmen vuoden ajan hyvin samansuuntaista. Työttömyys laskee, mutta vanhemmat työikäiset liikkuvat silti aivan eri luvuissa kuin nuoremmat.

“5668-vuotiaiden työttömyys on yli kaksinkertainen nuorempiin ikäryhmiin verrattuna. Kun pohditaan työttömyyden vähentämistä, on uskallettava puhua asenteista työuransa lopulla olevia kohtaan”, Auli Hänninen toteaa.

FAKTAT

• Yleinen työttömyyskassa YTK on Suomen suurin ansioturvan maksaja.
  • Joka kuukausi YTK:n puolesta miljoonasta jäsenestä noin 40 000 saa ansiopäivärahaa.
  • YTK:n jäsenistö on kattava poikkileikkaus Suomen palkansaajista.
  • YTK:n maksudatasta kertyy laaja ja ajantasainen kuva Suomen työttömyystilanteesta.
  • YTK julkaisee omasta maksudatasta laskettua työttömyysprosenttia osoitteessa www.ytkbarometri.fi
  • Data päivitetään joka kuun ensimmäisen sunnuntain aikana. Edellisen kuukauden työttömyysluvut ovat siis saatavilla 1–7 päivän sisällä kuun vaihteessa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.