Uusmaalaisten yritysten suhdanneodotukset kirkastuvat kesää kohden

Yritysten suhdannetilanteessa ja -odotuksissa näkyy selvä käänne parempaan. Uudellamaalla toimivat teollisuus- ja rakennusalan yritykset arvioivat suhdannetilanteensa jopa tavanomaista suotuisammaksi. Palvelualoilla tilanne ei ole yhtä hyvä, mutta lähiajan näkymät ovat suotuisat.

Vuoden alussa teollisuus- ja rakennusyritysten suhdanneodotusten saldoluku oli +1, kun yrityksistä 20 prosenttia odotti suhdanteiden paranemista, 19 prosenttia heikkenemistä.

–Yritysten suhdanneodotukset ovat vahvistuneet alkuvuodesta selvästi, sillä huhtikuussa tehdyssä kyselyssä saldoluku nousi lukemaan +17. Tuotanto kasvaa ja tilauskirjat ovat normaalia täydemmät, myös investoinnit ovat hiljalleen käynnistyneet, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä.

Yritykset myös ennakoivat palkkaavansa jonkin verran lisää työvoimaa.

-Vaikka työttömyys on edelleen korkeaa, ammattitaitoisten osaajien löytäminen on pulma; 16 prosenttia teollisuus- ja rakennusyrityksistä ilmoitti työvoimapulasta.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kysyi huhtikuussa tekemässään suhdannebarometrissa, miten yritykset ennustavat suhdanteiden kehittyvän lähikuukausina. Kyselyyn vastasi yhteensä 401 uusmaalaista teollisuuden ja rakentamisen sekä palvelualojen yritystä, jotka työllistävät yli 135 000 henkeä.

Palvelualat uskovat kesän vauhdittavan myyntiä

Palvelualoilla suhdannetilanne arvioidaan aavistuksen normaalia heikommaksi, mutta suhdanneodotukset ovat kohentuneet alkuvuonna. Myönteisestä tunnelmasta kertoo saldoluku +24, kun yrityksistä 27 prosenttia odottaa vahvistumista, 3 prosenttia ennakoi hiipumista.

-Alkuvuonna palvelualojen myynti piristyi jonkin verran, kesää kohden sen ennakoidaan vauhdittuvan.

Myös palvelualat kärsivät kohtaanto-ongelmasta, sillä peräti joka viidennellä yrityksellä on pulaa ammattitaitoisesti työvoimasta.

Talouden myönteisestä kehityksestä kertoo myös Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsaus 1/2017 -julkaisu.

–Tutkimus vahvistaa, että Helsingin seudun merkitys Suomen kasvun veturina ja yritystoiminnan keskittymänä on yhä merkittävämpi, Perälä kertoo.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, Helsingin seudun kauppakamari,

p. 050 66 773, heikki.perala@chamber.fi

Essi Lindqvist, viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist@chamber.fi p. 040 5651 835

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 6 900 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – reilu kolmannes arvioi poliittisten lakkojen vähentävän mahdollisuuksiaan tarjota töitä3.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät heikoiksi. Negatiivisiksi ne arvioivat myös yrityksensä liikevaihdon, kannattavuuden ja työvoimatarpeiden kehityksen seuraavan kolmen kuukauden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Vaimeat suhdannenäkymät eivät ole kohentuneet joulukuusta. Kyselyyn vastanneista alueen yrityksistä 39 prosenttia arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024.

Uudellamaalla yhä liian vähän korkeakoulupaikkoja alueen tarpeeseen nähden – ”Uusimaalaiset nuoret selkeästi huonommassa asemassa kuin koko Suomessa keskimäärin”13.3.2024 00:10:00 EET | Tiedote

Suomessa on 0,93 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,76, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut edellisestä selvityksestä vuonna 2022.

Helsingin seudun kauppakamari arvioi: Pääkaupunkiseudulla lopetti viime vuonna ennätysmäärä yrityksiä – ”Kaupan alan yritysten määrän väheneminen huolestuttavaa”21.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla lopetti toimintansa 9 450 yritystä vuonna 2023, arvioi Helsingin seudun kauppakamari Tilastokeskuksen alkuvuoden lukuihin perustuen. Lopettaneita yrityksiä olisi arvion mukaan 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Luvuissa ei ole huomioitu alkutuotantoa ja kiinteistöalan yrityksiä. Kaupan alalla lopettaneiden yritysten määrä on ollut suuri kahtena edellisvuonna. Lopettaneiden kaupan alan yritysten määrä pääkaupunkiseudulla oli suurempi kuin aloittaneiden tammikuusta 2022 syyskuuhun 2023.