Uutistoimituksille työkaluja lobbauksen hallintaan
Uudessa medialobbauksen oppaassa tarkastellaan uutismedioihin vaikuttamista. Työkäytäntösuosituksissa korostetaan menetelmiä, joita toimitusten pitäisi ottaa huomioon uutisoidessaan poliittisesta päätöksenteosta.
– Lobbaus viestinnän ilmiönä kehittyy ja ammattimaistuu kovaa vauhtia, ja toimitusten on hyvä pysyä kehityksen mukana. Olemme halunneet jakaa Medialobbaus-hankkeemme tutkimustietoa helposti omaksuttavassa muodossa toimittajien ja toimitusten käyttöön, tutkijatohtori Markus Mykkänen Jyväskylän yliopistosta kertoo.
Toimituksille laaditussa oppaassa esitellään lobbareiden mediastrategioita, materiaaleja ja yleisimpiä uutistoimituksiin vaikuttajia. Työkäytäntösuosituksissa luetellaan keinoja, joiden avulla lobbausta voitaisiin huomioida ja torjua politiikan uutisoinnissa.
– Toimitustyö ja sen vaatimukset muuttuvat nopeasti. Toimituksille onkin tärkeää kehittää jatkuvasti omaa osaamistaan ja pysyä kärryillä lobbaajien entistä ammattimaisemista vaikuttamiskeinoista, tutkimuskoordinaattori Heikki Kuutti muistuttaa.
Työkäytäntösuosituksissa tutkijat ehdottavat poliittisen päätöksenteon uutisoinnissa ja aihevalinnassa vahvaa ennakointia sekä tutkivaa ja analysoivaa otetta. Lisäksi he ehdottavat toimituksen yhteistyön tiivistämistä, jotta toimittajat eivät jäisi yksin uutisoitavissa asioissa.
Tutkimuspodcast esittelee medialobbauksen tilaa
Lobbaamisen hallinta toimitustyössä -hanke on julkaissut kirjallisten materiaalien lisäksi myös podcastin toimitusten käyttöön. Sen tarkoitus on esitellä hankkeen tutkimustuloksia ja keskustella laajasti lobbaamiseen liittyvistä ilmiöistä, esimerkiksi viestintätoimistojen ja lobbauskonsulttien roolista, verkkojournalismista sekä lobbaajien mediastrategioista.
– Tutkimuspodcast palvelee paitsi työtään tekeviä journalisteja, myös laajempaa yleisöä, joka on kiinnostunut uutismedian työstä ja tutkimuksesta, Mykkänen sanoo.
Podcast julkaistaan seitsemänä jaksona vielä kuluvan vuoden aikana. Ohjelmaa voi kuunnella Jyväskylän yliopiston podcast-tilin kautta Spotifyissa tai Soundcloudissa osoitteessa: https://soundcloud.com/uniofjyvaskyla/sets/medialobbaus
Medialobbaus-opas: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8482-3
Lobbaamisen hallinta toimitustyössä-ehdotukset:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8483-0
Lisätietoja:
Markus Mykkänen, FT, 050 353 6669, markus.mykkanen@jyu.fi
Heikki Kuutti, FT, 040 576 7865, heikki.kuutti@jyu.fi
Tutkijatohtori Markus Mykkänen työskentelee kieli- ja viestintätieteiden laitoksella ja tutkii lobbaamista, päätöksentekoa ja mediaan vaikuttamista. Hän väitteli Jyväskylän yliopistosta yhteisöviestinnän oppiaineesta 2018. Hän on aiemmin työskennellyt toimittajana, organisaatioiden viestintätehtävissä sekä viestintäkonsulttina.
Filosofian tohtori Heikki Kuutti on tutkivaan journalismiin, median sääntelyyn ja julkisuuslakiin erikoistunut tutkija. Hän on julkaissut lukuisia kirjoja journalismin työkäytännöistä. Hän on aiemmin työskennellyt toimittajana, Ilmavoimien viestintäpäällikkönä sekä journalistiikan opettajana Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto oli vetovoimainen korkeakoulujen yhteishaussa28.3.2024 09:56:11 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon haki eilen päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 18 712 hakijaa. Viime vuodesta hakijamäärä nousi 4,2 prosenttia. Valtakunnallisesti kevään toisen yhteishaun hakijamäärä nousi 1,7 prosenttia. Hakemuksia Jyväskylän yliopistoon kertyi 24 862.
Lapset voivat olla erilaisissa asemissa jo esiopetukseen siirtyessään28.3.2024 07:11:00 EET | Tiedote
Lapsen siirtymä esiopetukseen on iso muutos lapsen elämässä. Tutkimuksessa todettiin, että tätä siirtymää edeltävät varhaiskasvatuksen palvelut voivat kuitenkin asettaa lapset erilaiseen asemaan esiopetussiirtymässä.
Elintavat kasautuvat ja ovat suhteellisen pysyviä läpi keski-iän27.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan joko terveellisemmät tai epäterveellisemmät elintavat kasautuvat samoille ihmisille. Elintavat ovat suhteellisen pysyviä keski-iässä, ja niitä ennustavat useat sosiodemografiset ja persoonallisuuteen liittyvät tekijät.
Jatkuva oppiminen työelämässä motivoi mutta myös kuormittaa26.3.2024 13:14:00 EET | Tiedote
Miten kestävä kehitys ja työssä tapahtuva oppiminen liittyvät toisiinsa? Tätä tutkittiin Studies in Continuing Education -lehdessä alkuvuodesta 2024 ilmestyneessä artikkelissa. Kestävyyttä lähestyttiin artikkelissa sosiaalisen ja inhimillisen kestävyyden näkökulmista, mutta oppimisen kestävyys kytkeytyy välillisesti myös ympäristölliseen ja taloudelliseen kestävyyteen.
Eronneet isät painottavat hoivaamisen tärkeyttä ja pelkäävät ulkokehälle joutumista26.3.2024 07:06:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston perhe- ja isyystutkimuksen dosentti Johanna Terävä tutki 21 eronneen isän haastattelupuhetta. Terävä havaitsi, että haastatellut isät korostivat olevansa vanhemmuuteensa sitoutuneita, lapsen parhaaseen pyrkiviä isiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme