Uutta ajattelua sosialidemokratian suunnasta 2020-luvulla

Sosialidemokratian hiipumista niin Suomessa kuin maailmallakin on ennustettu useaan otteeseen, mutta ennusteet ovat osoittautuneet kerta toisensa jälkeen vääriksi. Kalevi Sorsa -säätiön perjantaina julkaistavassa kirjoituskokoelmassa kuusi nuoremman polven kansanedustajaa, kuntapäättäjää ja järjestöaktiivia käsittelee sosialidemokratian suuntaa tällä vuosikymmenellä. Epävarmoista tulevaisuudenkuvista huolimatta kirjoittajia yhdistää usko edistyksellisen politiikan mahdollisuuksiin ratkaista suuria yhteiskunnallisia ongelmia.

Kuluvan vuosikymmenen alku on ollut kriisien aikaa: maailmanlaajuinen pandemia, Ukrainan sota ja taustalla etenevä ilmastonmuutos hallitsevat julkista keskustelua. Kalevi Sorsa -säätiön 29. huhtikuuta ilmestyvä kirjoituskokoelma ”Sosialidemokratia 2020-luvulla: Näkemyksiä edistyksellisestä politiikasta” kokoaa yhteen uutta ajattelua suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksista, heikkouksista ja kehittämisestä mullistusten aikakaudella.

Kansanedustajat Eveliina Heinäluoma ja Johan Kvarnström käsittelevät käynnissä olevia kansainvälisiä murroksia. Heinäluoma kirjoittaa sosialidemokraattien turvallisuuspoliittisen ajattelun muutoksesta Ukrainan sodan seurauksena: Nato-jäsenyys voisi olla Suomen seuraava askel, mutta se ei poista tarvetta ylläpitää kansallista maanpuolustuskykyä ja monipuolisia kumppanuuksia. Kvarnströmin katse on ilmastokriisissä. Sosialidemokratian päätehtävä 2020-luvulla on oikeudenmukainen siirtymä ekologisesti kestävään yhteiskuntajärjestelmään. ”Siirtymästä täytyy tehdä projekti, jossa huomioidaan kaikki kansalaiset”, Kvarnström toteaa.

Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Inarin kunnanvaltuutettu Anni Koivisto pureutuvat tasa-arvokysymyksiin. Perholehto näkee yksilöiden välistä kilpailua korostavassa ajattelussa vaaran uudenlaisesta luokkajärjestelmästä, jossa koulutusjärjestelmän eriarvoisuudet johtavat kahtiajakautuneeseen yhteiskuntaan. Koivisto peräänkuuluttaa sosialidemokraattista aluepolitiikkaa, jolla turvataan kohtuullinen turvaverkko myös syrjäseuduilla. Koiviston sanoin ”mikään alue tai sen ihmiset eivät saa olla hyvinvointivaltion selän takana”.

Jyväskylän kaupunginvaltuustossa istuva Yannick Lahti pohtii politiikan ilmapiiriä, jota hallitsevat uhkakuvat ja jakolinjoja ruokkivat pinnalliset mielikuvat. Lahti näkee sosialidemokratiassa vastauksia kansalaisten odotuksiin, mutta kritisoi poliittista viestintää, joka ei puhuttele suoraan tavallista ihmistä.

Demarinuorissa vaikuttava Santeri Kupiainen käsittelee lähitulevaisuuden ekologisia ja teknologisia haasteita. Kupiaisen mukaan hyvinvointivaltioon nojaava sosialidemokratia tarjoaa uskottavampia vastauksia näihin kysymyksiin kuin markkinaliberalismi tai nationalismi.

Julkaisun toimittaneet Mikko Lievonen ja Otto Köngäs korostavat sosialidemokratian ideologista uudistumiskykyä. ”Jotta sosialidemokratialla on liikevoimaa ja relevanssia, sen on kyettävä uusiutumaan ja haastamaan alati muuttuvissa olosuhteissa. Aate on kompassi, jonka on oltava käyttökelpoinen maastosta riippumatta”, toteaa Köngäs teoksen johtopäätöksissä.

Kalevi Sorsa -säätiö on sosialidemokraattinen ajatushautomo, think tank.

Elävä demokratia edellyttää monipuolisia mutta perusteltuja näkemyksiä, tulevaisuuden tekeminen ennakkoluulotonta asennetta ja uusia avauksia. Kalevi Sorsa -säätiö perustettiin vuonna 2005 vastaamaan osaltaan näihin tavoitteisiin.

Säätiö hahmottaa ja ruokkii keskustelua siitä, mitä sosialidemokratian arvopohjaan nojaava, vapauden ja oikeudenmukaisuuden sekä tasa-arvon yhdistävä yhteiskuntapolitiikka voisi olla tänään ja huomenna, pidemmälläkin perspektiivillä.

Julkaisutilaisuus: Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella19.5.2022 07:10:00 EEST | Kutsu

Sitra julkaisi tällä viikolla raportin, jonka mukaan luontokato voitaisiin pysäyttää siirtymällä kiertotalouteen neljällä sektorilla: ruoantuotannossa, rakennus-, tekstiili- ja metsäsektorilla. Kalevi Sorsa -säätiön keskiviikkona 25.5. julkaisema teos Kiertotalous ja vihreät työpaikat EU:ssa ja sen ulkopuolella osoittaa, että kiertotaloudella olisi muitakin positiivisia vaikutuksia, muun muassa työllisyyteen, eriarvoisuuden vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Siirtymä kiertotalouteen tulee tehdä kuitenkin viisaasti, jotta se kohtelee kaikkia ihmisiä oikeudenmukaisesti.

Miksi tyytymättömyys politiikkaan lisääntyy Suomessa ja Ruotsissa?9.5.2022 07:15:00 EEST | Kutsu

Viime vuosikymmeninä tyytymättömyys politiikkaan on lisääntynyt. Uudet äärioikeistolaiset puolueet ovat saaneet vaalivoittoja kaikkialla Euroopassa, kun taas 1900-luvun vanhat puolueet ovat menettäneet jalansijaa. Globalisaatiota, maahanmuuttoa ja kansallista identiteettiä koskevat kysymykset ovat nousseet kansallisen politiikan etualalle. Tiistaina 10.5.2022 keskustellaan Helsingin yliopiston Tiedekulmassa siitä, miksi monet ihmiset ovat pettyneitä ja kyllästyneitä poliittiseen päätöksentekoon.

Sosialidemokraattinen ajatuspaja: Yksinasuvien asemaa edistettävä puolueiden yhteistyöllä24.11.2021 07:16:00 EET | Tiedote

Suomessa on 1,25 miljoonaa yhden hengen kotitaloutta, mutta yksinasuvien asemasta ei juuri puhuta politiikassa. Kalevi Sorsa -säätiön uudessa julkaisussa pureudutaan yksinasumisen vaikutuksiin hyvinvoinnin, toimeentulon ja koronakriisin näkökulmista. Raportin kirjoittajat Mikko Lievonen ja Maija Mattila suosittelevat perustamaan yksinasumiseen keskittyvän parlamentaarisen komitean, jonka puitteissa kaikki eduskuntapuolueet osallistuisivat yksinasuvien aseman parantamiseen.