Uutta silmäsairaalaa suunnitellaan Meilahteen

Tavoitteena on toteuttaa uuden silmäsairaalan rakentaminen kiireellisenä hankkeena noin viidessä vuodessa. HUS:n hallitus päätti kokouksessaan 18.12.2017 myös asiakasmaksujen korotuksen kohdentamisesta.

Silmätaudit on voimakkaasti kasvava erikoisala, koska ikääntyneen väestön määrä kasvaa ja monet silmäsairaudet lisääntyvät iän myötä. Samalla näköä uhkaavien sairauksien hoitomahdollisuudet ovat parantuneet. Samanaikaisesti kun silmätautien hoidon kysyntä on kasvanut, Hyksin silmätautien toiminta on merkittävästi vaikeutunut viimeisten vuosien aikana, koska toimitiloissa on ollut sisäympäristöongelmia muun muassa Silmä-korvasairaalassa ja Lauttasaaren yksikössä.

Silmätautien toimintaa varten on välttämätöntä ja kiireellistä saada uudet, kehittyvää toimintaa vastaavat tilat. Erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja on selvitetty ja parhaaksi ratkaisuksi on osoittautunut kokonaan uuden silmäsairaalan rakentaminen. Uudesta silmäsairaalasta laadittu hankeselvitys nopeutetulla aikataululla ja tavoitteena on toteuttaa uudisrakennus strategisesti tärkeänä ja kiireellisenä hankkeena. Nopeimmillaan uusi silmäsairaala olisi otettavissa käyttöön vuonna 2022. Sijoituspaikaksi suunnitellaan Paciuksenkadun ja Zaidankadun väliin jäävää tonttia. Hankkeen alustava kustannusarvio on 115 miljoonaa euroa rakennukseen ja 18 miljoonaa euroa laite- ja muuhun varusteluun.

Hanketta valmistellaan ns. ulkopuolisen rahoituksen projektina eikä se tämän vuoksi sisälly HUS:n vuosien 2018 - 2021 investointiohjelmaan.

Hallitus päätti, että uuden silmäsairaalan suunnittelua jatketaan hankesuunnitelman laatimisella. Lisäksi hallitus päätti tonttivarauksen esittämisestä Helsingin kaupungille uutta silmäsairaalaa varten.

Asiakasmaksujen korotus painottuu vuodeosastohoitoon

Vuosina 2016-17 HUS ei ole perinyt asiakasmaksuasetuksen mukaisia asiakasmaksujen enimmäismääriä. Osana HUS:n ensi vuoden talousarviota valtuusto hyväksyi kokouksessaan 14.12.2017 äänestyksen jälkeen asiakasmaksujen korotuksen siten, että niistä kertyy HUS:lle vuositasolla 10 miljoonaa lisätuloja. Nämä lisätulot kohdistetaan tieteelliseen tutkimukseen sekä HUS:n palvelujen kehittämiseen, erityisesti perusterveydenhuoltoa tukeviin palveluihin.

Kaikkia asiakasmaksuja ei koroteta tasasuuruisesti. Vuodeosastohoidon asiakasmaksu korotetaan asetuksen mukaiseen enimmäismäärään ja loppuosa nostotarpeesta kohdennetaan erikoissairaanhoidon poliklinikkamaksuihin. Omavastuuosuus vuodeosastohoidossa on kaikkein pienin.

HUS:n asiakasmaksuja korotetaan seuraavasti: perushoitopäivämaksu nousee 38,80 eurosta 48,90 euroon, sarjahoidon asiakasmaksu nousee 9 eurosta 11,40 euroon, käyttämättä/peruuttamatta jätetyn käyntiajan maksu nousee 40,30 eurosta 50,80 euroon, enimmäismaksu lääkärintodistuksesta nousee 40,30 eurosta 50,80 euroon, maksu ajo-oikeutta koskevasta lääkärintodistuksesta nousee 48,50 eurosta 61,00 euroon ja erikoissairaanhoidon lääkärivastaanottojen poliklinikkamaksua nousee 32,70 eurosta 37,20 euroon.

Psykiatrian, päiväkirurgian, sairaanhoitajavastaanottojen sekä yhteispäivystysten terveyskeskuslääkärikäyntien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Yhteispäivystysten terveyskeskushoitajakäyntien asiakasmaksu alenee 16,40 eurosta 11,90 euroon.

Kokouksen pöytäkirja

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m