Uuttamaata ei saa jakaa tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa

Uuttamaata on käsiteltävä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa yhtenä kokonaisuutena. Jos pääkaupunkiseudulle tai Helsingin alueelle tehdään erillisratkaisu, jakaa se Uudenmaan keinotekoisesti kahtia ja tuplaa hallintokustannukset, katsoo Helsingin seudun kauppakamari.

Antti Rinteen hallituksen ohjelman mukaan se selvittää Uudenmaan, pääkaupunkiseudun tai Helsingin alueen erillisratkaisun yhteistyössä alueen kaupunkien ja kuntien kanssa vuoden 2019 loppuun mennessä.

"Erillisratkaisu toisi myös Uudenmaan sisälle palvelujen järjestämiseen erilaisia käytäntöjä ja aikatauluja, jotka hankaloittaisivat yritysten ja kolmannen sektorin osallistumista palvelujen tuottamiseen", toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Yritysten ja kolmannen sektorin sujuva osallistuminen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen on välttämätöntä palvelujen turvaamiseksi. Perusterveydenhuollosta tuotetaan yksityisillä lääkäriasemilla jo 54 % markkinoista ja julkisella 46 %. Jos mukaan ei lasketa vuodeosastohoitoa, nousee yksityisen toiminnan osuus perusterveydenhuollossa 62 %:iin. Suun terveydenhuollosta yksityisen sektorin osuus on vieläkin suurempi: 65 %. Luvut perustuvat Helsingin seudun kauppakamarin selvitykseen Uudenmaan terveydenhuoltomarkkinasta.

"Uudellamaalla, jossa asukkaita on 1,6 miljoonaa, olisi myös kokonsa ja alueen monipuolisen yritysrakenteen ansiosta mahdollisuus toimia koko maan sote-kehityksen moottorina uusien, erityisesti digitaalisten sote-palvelujen kehittämisessä", jatkaa Silen.

Johtaja Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti13.8.2019 07:10:00 EESTTiedote

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.

Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä31.7.2019 10:10:00 EESTTiedote

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.