Uuttamaata ei saa jakaa tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa

Uuttamaata on käsiteltävä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa yhtenä kokonaisuutena. Jos pääkaupunkiseudulle tai Helsingin alueelle tehdään erillisratkaisu, jakaa se Uudenmaan keinotekoisesti kahtia ja tuplaa hallintokustannukset, katsoo Helsingin seudun kauppakamari.

Antti Rinteen hallituksen ohjelman mukaan se selvittää Uudenmaan, pääkaupunkiseudun tai Helsingin alueen erillisratkaisun yhteistyössä alueen kaupunkien ja kuntien kanssa vuoden 2019 loppuun mennessä.

"Erillisratkaisu toisi myös Uudenmaan sisälle palvelujen järjestämiseen erilaisia käytäntöjä ja aikatauluja, jotka hankaloittaisivat yritysten ja kolmannen sektorin osallistumista palvelujen tuottamiseen", toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Yritysten ja kolmannen sektorin sujuva osallistuminen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen on välttämätöntä palvelujen turvaamiseksi. Perusterveydenhuollosta tuotetaan yksityisillä lääkäriasemilla jo 54 % markkinoista ja julkisella 46 %. Jos mukaan ei lasketa vuodeosastohoitoa, nousee yksityisen toiminnan osuus perusterveydenhuollossa 62 %:iin. Suun terveydenhuollosta yksityisen sektorin osuus on vieläkin suurempi: 65 %. Luvut perustuvat Helsingin seudun kauppakamarin selvitykseen Uudenmaan terveydenhuoltomarkkinasta.

"Uudellamaalla, jossa asukkaita on 1,6 miljoonaa, olisi myös kokonsa ja alueen monipuolisen yritysrakenteen ansiosta mahdollisuus toimia koko maan sote-kehityksen moottorina uusien, erityisesti digitaalisten sote-palvelujen kehittämisessä", jatkaa Silen.

Johtaja Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?

Helsingin seudun kauppakamari: Kansainvälisten osaajien houkuttelu- ja pitotekijöitä vahvistettava23.5.2019 11:37:32 EESTTiedote

Yhtenä suurena teemana meneillään olevissa hallitusneuvotteluissa on keinot työllisyysasteen nostamiseksi 75 %:iin. Oman haasteensa tälle tavoitteelle asettaa osaavan työvoiman saatavuus. Jo nyt useat yritykset eri toimialoilta raportoivat osaavan työvoiman saatavuuden olevan yksi merkittävimmistä kasvun esteistä. Yksi ratkaisu osaajapulaan on kansainvälisten osaajien houkuttelu ja täällä jo olevien kansainvälisten osaajien tehokkaampi työllistyminen osaamistaan vastaaviin tehtäviin.