Uuttamaata ei saa jakaa tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa

Uuttamaata on käsiteltävä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa yhtenä kokonaisuutena. Jos pääkaupunkiseudulle tai Helsingin alueelle tehdään erillisratkaisu, jakaa se Uudenmaan keinotekoisesti kahtia ja tuplaa hallintokustannukset, katsoo Helsingin seudun kauppakamari.

Antti Rinteen hallituksen ohjelman mukaan se selvittää Uudenmaan, pääkaupunkiseudun tai Helsingin alueen erillisratkaisun yhteistyössä alueen kaupunkien ja kuntien kanssa vuoden 2019 loppuun mennessä.

"Erillisratkaisu toisi myös Uudenmaan sisälle palvelujen järjestämiseen erilaisia käytäntöjä ja aikatauluja, jotka hankaloittaisivat yritysten ja kolmannen sektorin osallistumista palvelujen tuottamiseen", toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Yritysten ja kolmannen sektorin sujuva osallistuminen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen on välttämätöntä palvelujen turvaamiseksi. Perusterveydenhuollosta tuotetaan yksityisillä lääkäriasemilla jo 54 % markkinoista ja julkisella 46 %. Jos mukaan ei lasketa vuodeosastohoitoa, nousee yksityisen toiminnan osuus perusterveydenhuollossa 62 %:iin. Suun terveydenhuollosta yksityisen sektorin osuus on vieläkin suurempi: 65 %. Luvut perustuvat Helsingin seudun kauppakamarin selvitykseen Uudenmaan terveydenhuoltomarkkinasta.

"Uudellamaalla, jossa asukkaita on 1,6 miljoonaa, olisi myös kokonsa ja alueen monipuolisen yritysrakenteen ansiosta mahdollisuus toimia koko maan sote-kehityksen moottorina uusien, erityisesti digitaalisten sote-palvelujen kehittämisessä", jatkaa Silen.

Johtaja Marko Silen
marko.silen@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä13.1.2020 13:00:00 EETTiedote

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Helsingin seudun tuotanto ja työllisyys kasvussa – yritysten suhdanneodotukset heikkenemässä2.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun liiketoiminnan kehitys oli vahvaa vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä lähes kaikilla toimialoilla. Jalostusarvo kasvoi vahvasti teollisuudessa, rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Päätoimialoilla suhdanteiden odotetaan kuitenkin heikkenevän lähikuukausina, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.