UUTUUS: Vaaleassa Luomusiirapissa on ihana voitoffeen maku

Dansukker Vaalea Luomusiirappi on maultaan täyteläinen, herkullisesti voitoffeelta maistuva siirappi, joka sopii sellaisenaan vaikka jäätelön, marjojen ja jälkiruokien kastikkeeksi. Vaalea Luomusiirappi on valmistettu luonnonmukaisesti viljellyistä sokeriruo’oista.
Lettupyramidi

Vaalea Luomusiirappi tuo leivonnaisiin, jälkiruokiin ja juomiin makeutta, makua ja täyteläisyyttä. Se myös tasapainottaa ja tasoittaa muita makuja, kuten tulisuutta ja happamuutta. Leipätaikinassa pari lusikallista Vaaleaa Luomusiirappia toimii hiivan ravintona ja parantaa taikinan kohoamista.

Kokeile kokkaukseen ja leivontaan!
Vaalea Luomusiirappi on herkullisen monikäyttöinen: se sopii jäätelölle, ohukaisille ja muille jälkiruoille. Kokeile myös luonnonjogurtin ja marjojen kanssa. Uutuus sopii mainiosti leivontaan ja ruoanvalmistukseen sekä juomien makeuttamiseen.

Loihdi ihanaa pekaanipiirasta tai itsetehtyä granolaa. Yllätä ystäväsi lettupyramidilla ja vaaleilla pipareilla tai tee Vaalealla Luomusiirapilla joulun nopein jälkiruokakastike.

Vaalea Luomusiirappi täydentää mainiosti Dansukker-siirappivalikoimaa. Makumaailmaltaan se on perinteistä Vaaleaa siirappia täyteläisempi ja Ruokosokerisiirappia miedompi.

Hinta: noin 2 euroa /400 g

Saatavuus: mm. K-Citymarketit, suurimmat Prismat ja S-marketit marraskuusta alkaen ja K-Supermarketit joulukuusta alkaen.

Lisätietoja antaa:
Inari Kettula, markkinointipäällikkö
Inari.Kettula@nordzucker.com

Vaalealla Luomusiirapilla loihdit herkkuja

Itse tehty granola
noin 8 dl

3 dl (isoja) kaurahiutaleita
2 dl ruishiutaleita
2 dl cashewpähkinöitä
1 dl auringonkukansiemeniä
1 dl kurpitsansiemeniä
1–2 tl kanelia
1 dl Dansukker Vaaleaa Luomusiirappia
1/2 dl rypsiöljyä

Lisäksi halutessasi:
1 dl kookoslastuja
1 dl kuivattuja karpaloita

1. Kuumenna uuni 160 asteeseen.
  2. Yhdistä kaikki kuivat aineet kookoslastuja ja karpaloita lukuunottamatta kulhossa.
  3. Sekoita siirappi ja öljy huolellisesti joukkoon. Levitä seos leivinpaperoidulle uunipellille.
  4. Paista uunin alaosassa 15–25 minuuttia. Sekoita viiden minuutin välein ja tarkkaile, ettei granola tummu liikaa.
  5. Ota granola uunista ja anna jäähtyä. Sekoita halutessasi kookoslastut ja/tai karpalot joukkoon. Säilytä kannellisessa lasipurkissa.

Mehevän makea pekaanipiiras
12–16 palaa

Taikina
100 g voita tai margariinia
¾ dl Dansukker Siro erikoishienoa sokeria
1 pieni kananmuna
2 ¾ dl vehnäjauhoja
2 tl Dansukker Vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta

Täyte
400 g pekaanipähkinöitä
125 g voita tai margariinia
2 dl Dansukker Vaaleaa Luomusiirappia
1 dl Dansukker Siro erikoishienoa sokeria
1 rkl Dansukker Vaniljasokeria
4 kananmunaa
1 rkl perunajauhoja

Pinnalle
80 g kokonaisia pekaanipähkinöitä

1. Mittaa huoneenlämpöiset taikina-aineet kulhoon ja pyöräytä taikinaksi. Kääri taikina kelmuun ja siirrä jääkaappiin pariksi tunniksi.
  2. Kauli taikinasta vuoan (ø 27 cm, korkeus 4 cm) peittävä levy tai painele taikina vuokaan käsin taputellen. Pistele haarukalla. Laita vuoka jääkaappiin täytteen valmistuksen ajaksi.
  3. Rouhi täytteen pähkinät makusi mukaan karkeahkoksi tai hienoksi monitoimikoneessa tai terävällä veitsellä.
  4. Vaahdota pehmeä rasva, siirappi ja sokerit. Lisää kananmunat yksitellen, yhdessä perunajauhojen kanssa, koko ajan vatkaten.
  5. Sekoita pähkinärouhe joukkoon ja kaada seos taikinan päälle vuokaan. Ripottele pekaanipähkinät täytteen päälle. Paista uunin alatasolla 170 asteessa 40–45 minuuttia.
  6. Peitä jäähtynyt piiras kelmulla ja anna sen tekeytyä jääkaapissa pari päivää ennen tarjoamista.
  7. Tarjoa kermavaahdon ja Vaalean Luomusiirapin kanssa.

Vaaleat piparkakut
1 dl vettä
2 kanelitankoa rouhittuna
5 tähtianista
1 tl kardemummansiemeniä
1 tl kokonaisia neilikoita
1 punainen chili silputtuna
3 dl Dansukker Vaaleaa Luomusiirappia
250 g voita tai margariinia
1 dl suomalaista Dansukker Taloussokeria
2 kananmunaa
9 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
2 tl leivinjauhetta

1. Mittaa vesi, kevyesti rouhitut mausteet ja silputtu chili kattilaan. Keitä poreillen, nestettä haihduttaen noin 5 minuuttia. Lisää kattilaan siirappi, kuumenna kiehuvaksi ja keitä pari minuuttia.
  2. Laita huoneenlämpöinen rasva sekoituskulhoon, siivilöi kuuma siirappi-mausteseos päälle ja sekoita. Jäähdytä huoneenlämpöiseksi.
  3. Lisää sokeri, kananmunat ja jauho-suola-leivinjauheseos. Sekoita sileäksi taikinaksi.
  4. Peitä kulho kelmulla ja säilytä jääkaapissa seuraavaan päivään.
  5. Ripottele työpöydälle jauhoja, kauli taikina useammassa erässä ohueksi levyksi ja painele haluamasi mallisia piparkakkuja. Paista uunissa 180 asteessa 7–9 minuuttia, paistoaika riippuu piparkakkujen koosta ja paksuudesta.

Joulun nopein jälkiruokakastike
2 dl Dansukker Vaaleaa Luomusiirappia
2 kanelitankoa
4–5 tähtianista
6–8 mausteneilikkaa

1. Mittaa aineet kattilaan, keitä pari minuuttia. Jäähdytä haaleaksi ja siivilöi kannuun.
  2. Tarjoa jälkiruokien, leivonnaisten tai jäätelön kastikkeena tai kuumien juomien maustajana.

4–5 annosta

Lettutaikina
2 ¼ dl puolikarkeita vehnäjauhoja
1 rkl Dansukker Vaniljasokeria
¾ tl suolaa
1 ½ tl kanelia
4 dl vichyä
2 kananmunaa
1 (n. 175 g) keskikokoinen omena kuorittuna ja raastettuna

Paistamiseen
50 g voita tai margariinia

Täyte
2 (n. 350 g) keskikokoista omenaa kuorittuna ja raastettuna
¼ sitruunaa

Tarjoiluun
2 dl vispi- tai kuohukermaa
Dansukker Vaaleaa Luomusiirappia

1. Mittaa lettutaikinan kuivat aineet kulhoon. Lisää vichy ja sekoita sileäksi. Lisää kananmunat ja omenaraaste joukkoon. Anna taikinan turvota 15 minuuttia huoneenlämmössä.
  2. Mausta täytteen omenaraaste sitruunasta puristetulla mehulla.
  3. Paista taikina halkaisijaltaan noin 18 cm:n letuiksi. (Annoksesta tulee 12 lettua, pyramidiin tarvitset 10 lettua.)
  4. Siirrä valmiit letut esim. leivinpaperin päälle ja täytä ne karkeaksi raastetulla omenalla ja rullaa pötköiksi. Kokoa pötköt tarjoiluvadille pyramidin muotoon.
  5. Vaahdota kerma. Pursota kermavaahtokiharoita juuri ennen tarjoamista lettupyramidiin ja valuta vaaleaa luomusiirappia päälle.

Sucros Oy ja sen tytäryhtiö Suomen Sokeri Oy muodostavat yhdessä suomalaisen sokeriteollisuuden. Sucros vastaa sokerijuurikkaan viljelyttämisestä ja prosessoinnista Säkylän juurikassokeritehtaalla. Suomen Sokeri vastaa sokerin puhdistamo- ja pakkaustoiminnasta Kirkkonummella sekä tuotteiden markkinoinnista ja myynnistä. Valmistamme monet suomalaisille tutut tuotteet, kuten Dansukker Taloussokerin, Sirkku palasokerin sekä Hillosokerin. Tarjoamme työtä noin 275 ammattilaiselle ja liikevaihtomme on noin 165 miljoonaa euroa. Sucros ja Suomen Sokeri ovat osa Nordzucker Groupia, Euroopan toiseksi suurinta sokeriyritystä. Nordzucker AG omistaa yrityksistä 80 % ja suomalainen Apetit Oyj 20 %.

Joulun nopein jälkiruokakastike
Pekaanipiiras