Uutuuskirja F1-kuljettaja Mika Salosta: “Kyllä 110 kisaa on yksi elämäntyö”

Legendaarisen Formula 1 -kuljettajan Mika Salon värikäs elämäkerta Mika Salo – Elämäni vie lukijansa salamyhkäiseen F1-maailmaan ja kertoo yhden Suomen nimekkäimmän kuskin elämästä, menestyksestä ja vastoinkäymisistä.
Kuva: Anniina Nissinen / Mellakka Helsinki Oy

Kirja palauttaa mieliin muistoja suomalaisen F1-perinteestä ja paljastaa muun muassa sen, miksi suomalaisella luonteella lajissa pärjää niin hyvin. Salo ehti ajaa peräti 110 grand prix -kisaa vaiherikkaalla urallaan 1994–2002. Nykyään hän toimii kuljettajien edustajana F1-tuomaristossa.

Kirjassa Mikan uran vaiheista kertovat Salon itsensä lisäksi muun muassa hänen läheisin kuskikaverinsa Jacques Villeneuve, kuuluisan Ferrarin tallimääräyksen antanut tallipäällikkö Jean Todt ja myös Salolle vankkaa taustatukea aikanaan tuonut F1-patruuna Bernie Ecclestone. Ääneen pääsee myös Mikan isä Seppo Salo, joka kertoo kirjassa formulakuskin lapsuudesta ja uran alkuvaiheista.

”Kyllä 110 kisaa on yksi elämäntyö. Kyllä siinä ajaa sai. Mutta ei se F1 ole kaikki. Sen tajusin vasta jälkikäteen”, Salo sanoo.

Kirjan on kirjoittanut F1-veteraanireportteri Heikki Kulta, jolla on 30 vuoden mittainen historia Salon kanssa. Kulta sanoo tienneensä Salon elämästä paljon etukäteen, mutta on tämän kirjan myötä saanut tietää vielä huomattavasti enemmän.

"Oli haastavaa laatia tämä kirja, sillä Mikan elämässä on sattunut ja tapahtunut vaikka millä mitalla. Materiaalia tuli niin runsaasti, että siitä saisi vielä jatko-osan", Kulta kommentoi.

Heikki Kulta: Mika Salo - Elämäni
Kustantaja: Readme.fi