Uutuuskirja: Jalkapallo maailman konfliktien keskiössä

Pallon herruus kertoo jalkapallosta paitsi vallankäytön välineenä, myös keinona taistella demokratian ja kansallisten oikeuksien puolesta. Kirja on juuri nyt polttavan ajankohtainen, sillä kahta seuraavaa MM-turnausta, Venäjän ja Qatarin kisoja, on kyseenalaistettu voimakkaasti poliittisista ja ihmisoikeusnäkökulmista.

Pallon herruus -kirjan on kirjoittanut Turun yliopiston poliittisen historian professori, intohimoinen jalkapallomies Vesa Vares. Kirjassa tarkastellaan jalkapalloa paitsi vallankäytön välineenä, myös keinona taistella demokratian ja kansallisten oikeuksien puolesta sekä historiallisesti että nykyään.

Kirjassa esitellään muun muassa kommunismin epäonnistuminen jalkapallon valtaamisessa sekä naisten jalkapallon nousu. Aikanaan Mussolini, Stalin ja Perón kytkivät jalkapallon mitä suuremmissa määrin osaksi omaa politiikkaansa. Jalkapallon yhteiskunnalliset kytkökset ovat nykyäänkin valtavat, kun FIFA on vajonnut korruptioon ja peli on luisunut markkinavoimien ja oligarkkien leikkikaluksi.

Pallon herruus -kirjassa tarkastellaan myös monien eurooppalaisten mahtiseurojen yhteiskunnallisia taustoja.

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa 15.3.2018

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.