Uutuuskirja: Jalkapallo maailman konfliktien keskiössä

Pallon herruus kertoo jalkapallosta paitsi vallankäytön välineenä, myös keinona taistella demokratian ja kansallisten oikeuksien puolesta. Kirja on juuri nyt polttavan ajankohtainen, sillä kahta seuraavaa MM-turnausta, Venäjän ja Qatarin kisoja, on kyseenalaistettu voimakkaasti poliittisista ja ihmisoikeusnäkökulmista.

Pallon herruus -kirjan on kirjoittanut Turun yliopiston poliittisen historian professori, intohimoinen jalkapallomies Vesa Vares. Kirjassa tarkastellaan jalkapalloa paitsi vallankäytön välineenä, myös keinona taistella demokratian ja kansallisten oikeuksien puolesta sekä historiallisesti että nykyään.

Kirjassa esitellään muun muassa kommunismin epäonnistuminen jalkapallon valtaamisessa sekä naisten jalkapallon nousu. Aikanaan Mussolini, Stalin ja Perón kytkivät jalkapallon mitä suuremmissa määrin osaksi omaa politiikkaansa. Jalkapallon yhteiskunnalliset kytkökset ovat nykyäänkin valtavat, kun FIFA on vajonnut korruptioon ja peli on luisunut markkinavoimien ja oligarkkien leikkikaluksi.

Pallon herruus -kirjassa tarkastellaan myös monien eurooppalaisten mahtiseurojen yhteiskunnallisia taustoja.

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa 15.3.2018

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote