Uutuuskirja posthumanistisesta taiteentutkimuksesta ja ilmastonmuutoksesta

Elämme historiallista murroskautta, joka on alkanut tuottaa myös uudenlaista taidetta ja taidepuhetta. Ilmastonmuutos, lähestyvän ekokatastrofin uhka, demokratioita horjuttava poliittinen kuohunta sekä lisääntyvä siirtolaisuus painostavat kaikki kehittämään uusia näkökulmia mahdollisiin tulevaisuuksiin.

Taiteen ja taidetutkimuksen arvoperusta on radikaalissa muutoksen tilassa. Tämän syvempi ymmärtäminen edellyttää paitsi uudenlaista yhteiskunnallista mielikuvitusta, myös eläinten, kasvien ja elottomien organismien nivomista intiimisti osaksi ”meitä”.

Taiteen kanssa maailman äärellä -antologian esseet ristivalottavat näitä nykytaiteelle ja taiteen tutkimukselle keskeisiä kysymyksiä.

Kirja on tehty yhteistyössä Taideyliopiston Kuvataideakatemian kanssa, ja sen ovat toimittaneet dekaani Hanna Johansson ja taidehistorian ja -teorian professori Anita Seppä. Toimittajien lisäksi kirjoittajia ovat Terike Haapoja, Saara Hacklin, Karoliina Lummaa, Antti Majava, Teemu Mäki, Leena-Maija Rossi ja Taina Saarikivi.

Taiteen kanssa maailman äärellä – Kirjoituksia ihmiskeskeisestä ajattelusta ja ilmastonmuutoksesta. Parvs & Taideyliopiston Kuvataideakatemia 2021
Kari Soinio: Miehen tuoksu / Scent of a Man #8, 2005, valokuva, 68,5 x 99 cm
Suuri kiihdytys (The Great Acceleration). Steffen, W., Broadgate, W., Deutsch, L., Gaffney, O. & Ludwig, C., 2015. The Trajectory of the Anthropocene: The Great Acceleration, The Anthro­po­cene Review -lehdessä. Kuvan suunnittelu ja toteutus: Félix Pharand-Deschênes / Globaïa
Kari Soinio: Sankarin Koti / Domesticated Hero #9, 2009, valokuva, 114 x 90 cm
Myöhäisen Saite-kauden hopeaveistos, noin 610–595 eaa., Egypti. Alaston yläluokkainen naishahmo on varustettu faaraon kartussilla ja uraeuksella. Korkeus 23,8 cm, paino 1,13 kg. Teosta säilytetään Metropolitan Museum of Artsissa.
Sinusta tulee koivu, valokuva teatteriesityksestä 16.10.2017.
Ohjaus ja käsikirjoitus Teemu Mäki. Kuvassa Krista-Julia Arppo
Sinusta tulee koivu, valokuva teatteriesityksestä 16.10.2017. Ohjaus ja käsikirjoitus Teemu Mäki. Kuvassa Krista-Julia Arppo
Nestori Syrjälä: Inside Out Outside In, 2013, veistos, roska-astia, roskapussi
Sari Palosaari: Time is Out of Joint #1 (2017), installaatio, 280 x 300 x 300 cm
Gustafsson & Haapoja: Epäihmisyyden museo – Museum of Nonhumanity. Installaatiokuva (“tender”). Helsinki, 2016
Kazimir Malevitš: Suprematistinen kompositio, Lentokone lentää, 1915
öljy kankaalle, 58,1 x 48,3 cm. Nykyinen sijoituspaikka MoMA
Kazimir Malevitš: Suprematistinen kompositio, Lentokone lentää, 1915 öljy kankaalle, 58,1 x 48,3 cm. Nykyinen sijoituspaikka MoMA
Teemu Mäki: Ihminen itsensä armoilla 3/3, 2020, tussi ja vesiväri paperille, 46 x 32 cm

Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat6.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista24.6.2021 16:21:18 EEST | Tiedote

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.