Uutuuskirja raottaa verhoa suomalaisten diplomaattien puolisoiden tärkeään, mutta usein ylenkatsottuun työhön

”Tekevätkö diplomaatin puolisot muka jotain oikeita töitä? Eikö edustaminen ole enemmänkin etuoikeus tai harrastus?”

Diplomaatin puoliso on kokki, tarjoilija, siivoja, pyykkäri, autonkuljettaja ja matkaopas. Hän istuu päivällisillä arvovieraan vieressä ja keskustelee. Hän edustaa ja on mukana tiedonhankinnassa.

Diplomatian tuntemattomat tekijät -uutuuskirja kertoo Ulkoministeriön puolisoyhdistyksen (ULPU) historiasta. ULPU perustettiin vuonna 1968 Rouvasväen yhdistyksenä, joka pyrkii parantamaan puolison ja perheen asemaa ulkoasiainhallinnossa. 1960-luvulla ”akkayhdistyksen” jäseniä pilkattiin muun muassa kynsiä kiillottaviksi seurapiirikanoiksi

Kirjassa äänen saavat myös puolisot, jotka kertovat raskaasta ja tärkeästä työstään maailmalla Suomen edustustoissa. Eräs naisdiplomaatti on todennut: "En minä miestä tarvitse vaan vaimon."

Teoksen on kirjoittanut tietokirjailija Jussi Pekkarinen, joka työskentelee ulkoministeriössä tutkijana ja on kirjoittanut lukuisia ulkoasiainhallinnon historiasta kertovia teoksia, muun muassa UM:n konsulipalvelujen historiasta kertovan Reppanoita, rikollisia ja ruumiita.

Teos on käsittely- ja arvosteluvapaa 25.8.

Pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Elastinen, Timo Pieni Huijaus ja Jaakko Manninen julkaisevat lastenkirjan: Bex ja luovuuden lähde opettaa riimittelyn salat24.9.2021 11:10:57 EEST | Tiedote

Kun ei tapahdu mitään, voi tapahtua mitä vain! Bex ja luovuuden lähde on ainutlaatuinen kuvakirja, joka tutustuttaa lapset hiphopin moniulotteiseen maailmaan. Musiikkipiireissä jo vuosia sitten tutustunut tekijäkolmikko haluaa kasvattaa uutta sukupolvea itselleen rakkaan kulttuurin pariin. Kirja rohkaisee tottumattomampiakin sanankäyttäjiä tarttumaan tavuihin ja rustailemaan riimejä.

Tähtiviltti kokoaa yksiin kansiin rakastetuimmat suomalaiset lastenrunot yli sadalta tekijältä22.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Raikkaasti toteutetussa antologiassa Topelius kohtaa Mariskan, kun tutut klassikot ja kansanrunot saavat rinnalleen tuoreinta lastenlyriikkaa. Kirjassa on 659 suomalaista runoa yli sadalta kirjailijalta: sormileikkejä ja vauvaräppiä, eläinrallatuksia, rakkausriimejä, numeroloruja, aaveaakkosia ja luurankopolkkaa. Juhlistaakseen uutta Tähtiviltti-kokoelmaa Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa yhdessä Lukukeskuksen Lue lapselle -hankkeen kanssa suomalaisille päiväkodeille 500 Tähtiviltti-kirjan sisältävää Tähtiviltti-lukukassia.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.