Uutuuskirja rikkoo kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyviä tabuja!

Hullua hurskaammaksi – Merkintöjä maanisen matkapäiväkirjasta (Basam Books 2022)

Miltä maailma näyttää psykoottisen silmin? Mikä yhteys on hulluudella ja henkisyydellä?

Heli Hietasen Hullua hurskaammaksi tarjoaa elämänmakuisen kierroksen kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan matkassa Euroopan sykkeessä. Lukija pääsee kokemaan hulluuden syöverit, kun kertoja avautuu erityislaatuisista kokemuksistansa ja ruotii sekoamisen olemusta.

Lämmöllä ja huumorilla kirjoitettu teos rikkoo rohkeasti tabuja. Se pakottaa meidät pohtimaan ja myötäelämään hulluutta, jolta mieluiten sulkisimme silmämme. Miksi joissakin vanhoissa kulttuureissa sekopäisyyttä pidetään lahjakkuuden merkkinä ja meillä hullut suljetaan lukkojen taakse? Voisiko mielenterveysongelman häpeäleimasta päästä jo hiljalleen eroon?

Hullua hurskaammaksi on uusi, toivoa herättävä puheenvuoro avaramman lähestymistavan ja inhimillisemmän maailman puolesta. Kirja ilmestyy toukokuussa.

Heli Hietanen (s. 1978) on maailmalla työskentelevä simultaanitulkki, jolla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö.