Readme.fi

Uutuuskirja sukeltaa 80 vuotta täyttävän Pirkko Mannolan uran huippuhetkiin

Pirkko Mannola oli ensimmäinen suomalainen iskelmätähti, joka löi itsensä läpi kansainvälisesti. Markku Veijalaisen uutuuskirja Elämää! paljastaa, miten se tapahtui ja mitä kaikkea parikymppinen tamperelaistyttö sai kokea maailmalla.

Näyttelijä, laulaja ja televisiotähti Pirkko Mannola täyttää joulukuussa 80 vuotta. Kuva: Jouni Harala

Elämää!-kirjassa sukelletaan joulukuussa 80 vuotta täyttävän Pirkko Mannolan uran huippuhetkiin ja menestyksekkäisiin vuosiin Saksassa ja Ruotsissa. Niihin vuosiin liittyy paljon tarinoita, joita ei ole aiemmin kerrottu.

“Voisi kuvitella, että Pirkko Mannolasta tiedetään jo kaikki, mutta minulle oli yllätys, miten hän on onnistunut piilottamaan kansainvälisen menestyksensä meiltä suomalaisilta. Tämä tarina Pirkosta on kertomisen arvoinen”, Markku Veijalainen sanoo.

Kun 20-vuotias Pirkko kruunattiin Miss Suomeksi vuonna 1958, hänen elämänsä mullistui kertaheitolla. Pirkon ura lähti liikkeelle vauhdikkaasti: jo missivuoden lopussa häneltä ilmestyi ensimmäinen levy, hän esiintyi Kullervo Linnan orkesterin solistina ja pian hän näytteli jo suomalaisissa elokuvissa tunnettujen filmitähtien rinnalla. Sellaisten tähtien, joita hän oli itse vain hetkeä aiemmin ihaillut valkokankaalta.

Porista Berliiniin ja takaisin

Yksi Pirkon uran suurimmista käännekohdista tapahtui vuonna 1960 Berliinin kansainvälisillä Filmifestivaaleilla, joilla Suomea edustava Pirkko esiintyi festivaalien pääjuhlassa 22 000 ihmiselle. Merkittävin käänne tapahtui kuitenkin vasta keikan jälkeen, kun saksalainen kykyjenetsijä Hans Roll pyysi Mannolaa koelauluihin Saksan suurimman levy-yhtiön tuottajan luo. Tästä alkoi Pirkon kansainvälinen ura.

Filmifestivaalien jälkeen Pirkkoa vietiin moneen suuntaan ja nuoren naisen työtahti oli hengästyttävä. Hän lensi tiuhaan Saksan ja Suomen väliä ja teki useampia projekteja yhtä aikaa.

”Oli aikoja, jolloin tein Suomessa keikkakiertuetta, kävin yhden yön kotona nukkumassa ja aamulla lensin jälleen Berliiniin levyttämään. Koska tuohon aikaan ei ollut managereja, hoidimme äitini Mayn kanssa itse kaikki keikkani”, Mannola muistelee.

Elämää! -kirjan kirjoittanut Markku ”Mape” Veijalainen on toimittaja, kirjailija ja juontaja. Hän on tehnyt pitkän uran muun muassa MTV:llä ja Ylellä. Kirjan kustantaa Readme.fi.

Pirkko Mannola puhuu uudesta kirjasta ja elämästään Helsingin kirjamessuilla Esplanadi-lavalla perjantaina 26.10. kello 19.00.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt sekä pdf- ja arvostelukappaleet:

Anniina Nissinen
anniina@mellakkahelsinki.fi

Kuvat

Readme.fi
Lönnrotinkatu 18 A

010 5060 170http://www.readme.fi

Readme.fi Oy on tieto- ja lastenkirjallisuuteen erikoistunut kustannusyhtiö, joka on perustettu vuonna 2004. Readme.fi kustantaa myyntimenestyksiä maailmalta sekä tunnettuja brändejä ja kiinnostavia kotimaisia uutuuksia. Vuonna 2008 Readme.fi liittyi osaksi Bonnier-konsernia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi