Uutuuskirja suomalaisen taiteilijan kaoottisesta elämästä 1900-luvun alussa

Meri Genetzin sisäisen varmuuden ja rauhan etsintä ajoi hänet kiinnostumaan ajan hengen mukaisesti salatieteistä. Traagisen elämän eläneen taiteilijan maalaukset sijoittuvat suomalaisen ekspressionismin ja modernismin väliseen murroskauteen.

Sanna Ryynäsen kirja Meri Genetz. Levoton sielu kertoo uskomattoman tarinan naistaiteilijan elämästä aikana, jolloin naisen asema oli vaikea.

Meri Genetz oli 1930-luvulla yksi Suomen eturivin taiteilijoista. Hänen elämänsä oli yhtä värikäs kuin hänen maalauksensa: hän koki paikan päällä Venäjän vallankumouksen, Suomen sisällissodan, Pariisin kuohuvan 1920-luvun ja toisen maailmansodan alun. 1930-luvulla häntä pidettiin yhtenä maamme eturivin koloristeista. Genetzin taiteelle ominaista oli runsas värien käyttö sekä aiheiden monipuolisuus.

Taiteilijamiehensä Carl Nyman Warghin kanssa hän oli mukana vuosisadan alkupuolen okkultismi-innostuksessa. Meri etsi salatieteistä sisäistä varmuutta ja rauhaa, mutta mitä pidemmälle hänen etsintänsä jatkui, sitä kaoottisemmaksi hänen elämänsä muuttui.

Sanna Ryynänen on jyväskyläläinen toimittaja ja tutkija.

Tekijä: Sanna Ryynänen
Teos: Meri Genetz. Levoton sielu
ISBN: 9789523042018
Kansi: Timo Numminen
Ilmestymispäivä: 22.3.2019

info@avain.net

Avaimen kirjasyksy 2019 on julkistettu29.3.2019 12:18:00 EETTiedote

Avaimen syksyn 2019 kirjat ilahduttavat monipuolisuudellaan. Berliinin muuri murtui 30 vuotta sitten, ja Kati Koivikon teos kuljettaa DDR:n muutosten kautta tämän päivän Eurooppaan. Markku Kaskelan ja Tomi Kontion kirja houkuttelee vaelluksille Italiaan. Seija Simola oli eräs kaikkien aikojen hienoimmista laulajistamme, Ismo Loivamaa ja Pirkko Vekkeli kertovat hänen tarinansa kirjassa Kun aika on – Seija Simolan tarina. Tom of Finland -neuleet houkuttavat ulos lankakaapista teoksessa Neulo poika, neulo. Paula Hotin Gini-kirja kertoo kuningatarten ja katunaisten juomasta, ja Leena-Kaisa Laakson Puutalotarinoita lumoaa kaikki puutalojen ystävät.