Uutuuskirja valottaa, mitä muistisairaiden kotihoito vaatii läheiseltä!

Vanhustenhoidosta on puhuttu paljon viime vuosina. Vain pieni osa vanhuksista on hoitolaitoksissa. Suurin osa on kotonaan ja pärjää siellä siksi, että läheiset hoitavat heitä.

”Muistisairaan läheisenä” (Basam Books 2021)

”Jos vanhemmillemme olisi kotihoidon toimesta vain laitettu lääkkeet käteen ja tuotu ruoka-annos pöydälle, niin se ei olisi ollut meidän omaisten mielestä hyvää hoitoa. Jos pimeään asuntoon sysätään liikuntakyvyttömälle muistisairaalle ruoka-annos ja lääkkeet syliin, niin se muistuttaa vangin tilannetta jossain Suomea ankeammassa maassa.”

Vanhan ja hyvinkin sairaan ihmisen itsemääräämisoikeus on Suomessa erittäin vahva. Hoivaa antava läheinen on sellaisessa tilanteessa, että hänen odotetaan vastaavan vanhan sukulaisensa asioista, mutta todellisuudessa hänellä ei ole valtuuksia hoitaa asioita. Läheishoivaa antava on ikään kuin harmaalla alueella.

Suvi Tirkkosen Muistisairaan läheisenä (Basam Books 2021) tuo konkreettisella tavalla näkyväksi sen, mitä ikäihmisten kotihoito vaatii läheiseltä. Kirja esittelee erilaisia tilanteita, joihin läheiset joutuvat hoitaessaan toisen ihmisen asioita. Kirjaa varten on myös haastateltu vanhuksia, jotka kertovat, miten he kokevat sen, kuinka heistä Suomessa ajatellaan.

Ovatko palvelut juuri sitä, mitä vanhukset haluavat ja tarvitsevat vai ovatko ne terveiden, nuorten ihmisten olettamuksia vanhusten haluamista palveluista?

”Muistisairaan läheisenä” (Basam Books 2021)