Uutuuskirja venture capital -sijoituksista

Venture capital -sijoituksien määrä suomalaisiin startup-yrityksiin on ollut kasvussa jo pitkään. Muutoksen myötä venture capital -sijoituksien yhteydessä solmittavat sopimukset vaikuttavat yhä useamman suomalaisen startup-yrityksen arkeen ja toimintaan.

Kauppakamari julkaisi helmikuussa Jonathan Andersinin uutuuskirjan Venture capital -sijoitukset – käsikirja rahoituskierroksille, joka toimii oppaana venture capital -sijoituksien prosessiin ja dokumentaatioon.

Käytännönläheinen käsikirja

Kirja on hyödyllinen työkalu sekä venture capital -sijoituksien parissa työskenteleville, kuten juristeille ja muille neuvonantajille, pääomasijoittajille ja businessenkeleille, että startup-yrityksien perustajille ja johdossa toimiville. Siinä käsitellään mm. seuraavia asioita:

• venture capital -rahastojen rakenne ja toiminta
  • venture capital -sijoituksen prosessi
  • term sheetin sisältö
  • sijoitussopimuksen sisältö
  • osakassopimuksen sisältö.

Aihetta käsitellään niin juridisesta kuin kaupallisesta näkökulmasta.

Kirjaan on koottu venture capital -sijoituksille tavanomaisiin ehtoihin liittyvää alan markkinakäytäntöä.

Monimutkaisimpia ehtoja avataan käytännönläheisten esimerkkien avulla.

Kirjan liitteenä olevat SeriesSeed.fi-sopimuspohjat havainnollistavat venture capital -sijoitusten dokumentaatiolle tavanomaisia määräyksiä, ja niihin yhdistettynä kirja toimii myös hyvänä perehdytyksenä alan juridiseen dokumentaatioon. Venture capital -sijoituksille yleisten ehtojen kuvaamista ei kuitenkaan ole rajattu SeriesSeed.fi-sopimuspohjien sisältöön, vaan kirjassa kuvataan myös muita yleisesti esiintyviä ehtoja. Lisäksi kirjassa on liitteenä lyhyt sanasto, jossa selitetään keskeisin alan terminologia.

Kirjoittajana Jonathan Andersin

Andersin on yritys- ja rahoitusjärjestelyihin erikoistunut juristi, jonka painopistealueisiin kuuluvat erityisesti venture capital -sijoitukset, ja hän on avustanut lukuisia suomalaisia startup- ja kasvuyrityksiä sekä niin kotimaisia kuin ulkomaisia venture capital -sijoittajia rahoituskierroksilla. Jonathan on myös toiminut kouluttajana ja puhujana useissa alan koulutuksissa ja tapahtumissa.

”Kirja on ehdottomasti hyödyllistä luettavaa kaikille VC-sijoituksia suomalaisiin startup-yrityksiin hakeville yrittäjille, niihin pääomasijoituksia tekeville VC-sijoittajille sekä näitä osapuolia sopimusasioissa neuvoville asiantuntijoille.”

-  Markku Maula, pääomasijoitustoiminnan professori, Aalto-yliopisto

Katariina Suominen, myyntipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
Puh.: 09 2286 0259
markkinointi@helsinki.chamber.fi

Leena Viitala, tuottaja, Helsingin seudun kauppakamari
leena.viitala@chamber.fi

Arvostelukappaleet: markkinointi@helsinki.chamber.fi

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee vuosittain kymmeniä ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu, sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot. www.kauppakamarikauppa.fi

Helsingin seudun kuntien osuutta liikennejärjestelmän rahoituksesta ei tule lisätä23.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun kauppakamari peräänkuuluttaa konkreettisuutta valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Valtion tulee nostaa liikenneinvestointien rahoitustasoa muilla keinoilla kuin sysäämällä entistä suurempaa rahoitusvastuuta kuntien hartioille. Kauppakamarin arvion mukaan liikenneinfran rahoituspohja on jäämässä Liikenne 12 -suunnitelmassa liian ohueksi.