Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Suur-Savon Sähkö on tehnyt jo pitkään yhteistyötä paikallisen kalastus- ja metsästysseura Koukku ja Paukku ry:n kanssa alueen taimenkannan ja muun kalaston kehittämiseksi. Tavoitteeksi on noussut erityisesti alueen järvitaimenkannan suojelu. Kalastusseura on seurannut kalakantojen muutoksia ja kalojen liikehdintää Päijänteen ja Leppäveden välillä yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta seuranta kertoo suurten taimenten määrän hieman lisääntyneen. Kuitenkin kalojen kokonaismäärä kalaportaissa on vaihdellut vuosien varrella.

Suur-Savon Sähkö tutkii kalaportaiden toimintaa saadakseen yhä yksityiskohtaisempaa tietoa niiden toiminnasta. Kymijoen vesi ja ympäristö ry tutkii nyt energiayhtiön tilauksesta kalaportaiden toimintaa vedenalaisen hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Toukokuussa kalaportaisiin asennettiin videokamera ja valot. Lisäksi asennettiin ohjauskehikko, joka ohjaa kalat kameran kuvattavaksi. Järjestelmä laskee kalaportaissa uivat kalat myös pimeän aikaan. Tutkimus kestää lokakuun loppuun. Käynnissä olevaan kalojen kameraseurantaan on saatu tukea NOUSU-vaelluskalaohjelmasta.

Tiedonkeruun ja tutkimisen aika

Energiayhtiö edistää samaan aikaan nykyisten kalaportaiden tutkimuksen kanssa myös selvitystä luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakosken Uimalanniemen alueelle. Rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsultointiyritys Sitowise laatii kalatiestä hankesuunnitelmaehdotusta. Mahdolliseen rakentamiseen on kuitenkin vielä matkaa.

“Luonnonmukainen kalatie on kiinnostava vaihtoehto, mutta sen rakentaminen on iso päätös jo yksin kustannusten osalta, joten luonnollisesti harkitsemme sitä tarkkaan. Odotamme nyt tietoa kalojen laskennasta, olemassa olevien kalaportaiden toimivuudesta sekä kehitysmahdollisuuksista, ja toisaalta myös Sitowisen asiantuntijoiden pohjatutkimuksista ja maastomittauksista mahdollisen kalatien rakentamisedellytyksien selvittämiseksi”, Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen kertoo.

Vuoden lopussa valmistuu hankesuunnitelma, joka kertoo Suur-Savon Sähkölle mahdollisen hankkeen aikataulusta, kustannuksista ja riskeistä sekä niihin varautumisesta. Tavoitteena on luoda pohja sille, että mahdollinen tarkka rakennussuunnitelma olisi kalaston kannalta varmasti toimiva. Päätökset tehdään hankesuunnitelman sekä siihen liittyvien selvitysten ja tutkimusten pohjalta myöhemmin.

Luonnonmukaisen kalatien mahdollisuudet

Potentiaalisesti luonnonmukaisen kalatien suurin yksittäinen hyöty alueen taimenkannalle olisi uusi kutualue, sillä suurin hävikki tapahtuu taimenen pienpoikasvaiheessa. Lisäksi onnistuessaan uoma helpottaisi taimenten ja muun kalaston vaellusta Päijänteen ja ylemmän vesistöalueen välillä.

“Vaajakoski muodostaa portin kolmen suuren vesireitin, Saarijärven, Viitasaaren ja Leppäveden sekä Päijänteen välille, joten näiden välinen toimiva vaellusyhteys on ensiarvoisen tärkeää”, toteaa Keski-Suomen vesi ja ympäristö ry:n toiminnanjohtaja Tuomo Laitinen. KSVY ry on hankkeessa mukana alueellisen vesiensuojeluyhdistyksen roolissa.

Uoman rakentaminen kaloille mieluisaksi vaatii monien yksityiskohtien huomioimista ja asiantuntemusta. Hankesuunnittelusta vastaavalla Sitowisen tiimillä on kokemusta vastaavista hankkeista, esimerkiksi Imatran kaupunkipuron suunnittelusta.

“Erityisen tärkeää on, että kalat löytäisivät uomaan, ja että virtaama uomassa on riittävä kaikkina vuodenaikoina. Ekologinen käytävä on tärkeä muodostaa molempiin suuntiin. Uoman pituuskaltevuuden tulee myös olla riittävän pieni, jotta uomaan muodostuu sopiva elinympäristö pienpoikasille’’, kuvaa vesistöhankkeiden asiantuntija Marko Leivo Sitowisestä.

Hankesuunnitelmassa ideoidaan myös mahdollisen kalatien ympäristöä. Jos kalatie päätetään rakentaa, niin sen ympäristön viihtyisyys huomioidaan. Parhaimmillaan kalatie nostaisi alueen arvoa ulkoilu- ja virkistysalueena. Alueella sijaitseva suosittu frisbeegolf-rata tahdotaan säilyttää.

Hanke toteuttaa NOUSU-vaelluskalaohjelmaa

Suur-Savon Sähkö on saanut tukea hankkeen rahoitukseen maa- ja -metsätalousministeriön NOUSU-ohjelmasta, joka tähtää muun muassa kalojen vaellusesteiden ohittamiseen tai tarpeettomien esteiden purkamiseen.

“Vaajanvirta ja siihen kuuluva Vaajakoski on merkittävä vaelluskalojen kulkureitti Päijänteeltä kohti Keski-Suomen reittivesiä. Näin ollen ylös- ja alasvaelluksen varmistaminen on ensiarvoisen tärkeää. Toteutuessaan luonnonmukainen kalatie tulisi toimimaan myös tärkeänä kompensaatiouomana virtavesieliöille”, kertoo NOUSU-ohjelman projektikoordinaattori Matti Vaittinen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Jari Väyrynen, Liiketoimintajohtaja
jari.vayrynen@sssoy.fi

Lauri Harilainen, Ryhmäpäällikkö
Sitowise Oy
lauri.harilainen@sitowise.fi

Matti Vaittinen, Projektikoordinaattori
Maa- ja metsätalousministeriö, NOUSU-ohjelma
matti.vaittinen@mmm.fi

Energiakonsernin paikallisuusajattelu näkyy aluetaloudessa13.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konserni on määrätietoisesti muuttanut liiketoimintamalliaan vuodesta 2016 lähtien: konserni on luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa ja toimintoja on siirretty heille ulkoistamalla. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti tutki, miten tämä liiketoimintamallin muutos on näkynyt konsernin vaikutuksissa Etelä-Savon aluetalouteen vuosina 2016–2020. Tarkastelussa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja luotettavan vaikutusarvion aikaansaamiseksi.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/20223.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkön alkuvuosi on ollut toiminnallisesti onnistunut. Konsernin liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 61 %, yltäen 123,4 M€. Liikevaihtoa nosti vuoden 2021 aikana toteutettu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvu yritysjärjestelyllä. Suur-Savon Sähkön toteutunut käyttökate ensimmäisellä vuosikolmanneksella oli 19,9 M€. Ensimmäisen kolmanneksen tulos yltää 10,7 M€ (2021: 5,9 €). Kuluvan vuoden tuloksesta ennustetaan konsernin historian parasta. Loppuvuosi pitää kuitenkin sisällään poikkeuksellisia geopoliittisiin riskeihin liittyviä epävarmuuksia.

Rovakaira Oy myy osuutensa Olkiluoto 3:sta - ostajana toinen maakunnallinen energiayhtiö Suur-Savon Sähkö Oy4.5.2022 07:02:00 EEST | Tiedote

Lappilainen maakunnallinen energiayhtiö Rovakaira Oy myy osuutensa Kymppivoima Oy:n osakesarjoista, jotka oikeuttavat hieman yli 4 MW osuuteen Olkiluoto 3 sähköntuotannosta. Vuositasolla tämä tuotanto-osuus vastaa noin 1 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuotanto-osuuden ostajana on toinen Kymppivoiman osakas, Suur-Savon Sähkö Oy. Olkiluoto 3 käynnisti sähköntuotannon valtakunnan verkkoon maaliskuussa 2022. ”Suur-Savon Sähkö – konsernin sähköntuotantoa on määrätietoisesti ja etupainoisesti kehitetty kansallisten ilmastotavoitteiden mukaisesti. Tämän Olkiluoto 3 osuuden myötä ylitämme tänä vuonna 90 % osuuden hiilidioksidivapaassa sähköntuotannossamme. Vuonna 2025 sähköntuotannostamme tulee olemaan kolmasosa ydinvoimaa, kolmasosa tuulivoimaa, ja kolmasosa on vesivoimaa sekä puulla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähköntuotantomme on osa tytäryhtiömme Lumme Energia Oyn sähkönhankintaa ja sähkönmyyntiä valtakunnallisesti", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja