Vaala–Joroinen 400+110 kV voimajohtohanketta koskeva YVA-ohjelma nähtävillä (Pohjois-Savo, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu, Etelä-Savo)

Fingrid Oyj:n Järvilinjan vahvistamista koskeva ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA-menettely) käynnistyy.

Hanketta ja tulevaa ympäristövaikutusten arviointia esittelevä YVA-ohjelma on nähtävillä verkossa osoitteessa www.ymparisto.fi/fingridjarvilinjaYVA. Paperimuodossa ohjelmaan voi tutustua muun muassa hankealueen kunnissa 2.11. saakka.

Suunniteltu uusi voimajohtoreitti sijoittuu pääosin nykyisten voimajohtojen paikalle tai rinnalle

YVA-menettelyssä tarkasteltavan voimajohtoyhteyden kokonaispituus on noin 295 kilometriä. Reitin alkupiste on Vaalassa Nuojuankankaan sähköasemalla ja päätepiste Joroisilla Huutokosken sähköasemalla. Vaalan ja Joroisten välillä reitti kulkee myös Kajaanin, Sonkajärven, Vieremän, Iisalmen, Lapinlahden, Siilinjärven, Kuopion, Suonenjoen, Leppävirran ja Pieksämäen kuntien alueella. Suunniteltu uusi voimajohtoreitti sijoittuu pääosin nykyisten voimajohtojen yhteyteen, joko nykyisen voimajohdon paikalle tai sen rinnalle (itäpuoli). Tällöin hankkeen toteuttaminen edellyttää sijaintipaikasta riippuen nykyisen johtoalueen leventämistä noin 14–41 metrillä.

Uutta maastokäytävää noin 2–12 kilometriä

Kokonaan uutta maastokäytävää (leveys noin 62 m) suunnitellaan rakennettavaksi voimajohtoreitin pohjoispäässä Vaalan Nuojuankankaalla noin 800 metriä. Tämän lisäksi Siilinjärven Hirsiniemessä voimajohdon on tarkoitus kiertää asutusta siten, että uuden maastokäytävän pituudeksi tulee noin yksi kilometri. Leppävirralla voimajohto kiertää Mäkrämäen metsä Natura-alueen itäpuolelta siten, että kierron pohjoisosassa tehdään uutta maastokäytävää noin 600 metriä. Lisäksi vaihtoehtoisia voimajohtoreittejä tarkastellaan kahdessa kohdin reittiä. Vaalassa vaihtoehtoina ovat Rumala-Kuvaja-Oudonrimmet Natura-alueen ja soidensuojelualueen kiertäminen tai nykyisen johtoalueen leventäminen. Kiertovaihtoehdossa uuden voimajohtoalueen pituudeksi tulisi noin 6,7 kilometriä. Lapinlahdella vaihtoehtoina ovat Kanervaharjun metsä Natura-alueen ja yksityismaiden luonnonsuojelualueen kiertäminen tai nykyisen johtoalueen leventäminen. Kiertovaihtoehdossa uuden voimajohtoalueen pituudeksi tulisi noin 3,2 kilometriä.

Lausunnot ja mielipiteet Pohjois-Savon ELY-keskukselle 2.11. mennessä

Kaikki voivat esittää mielipiteensä nyt nähtävillä olevasta arviointiohjelmasta. Mielipiteet tulee toimittaa kirjallisena yhteysviranomaisena toimivalle Pohjois-Savon ELY-keskukselle 2.11.2020 mennessä. Mielipiteen voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo.pohjois-savo(at)ely-keskus.fi tai postitse osoitteeseen Pohjois-Savon ELY-keskus, Kallanranta 11, PL 2000, 70101 Kuopio. Mielipiteiden esittämiselle varatun ajan päättymisen jälkeen Pohjois-Savon ELY-keskus antaa oman lausuntonsa arviointiohjelmasta. Ohjelma ja ELY-keskuksen siitä antama kokoava yhteysviranomaisen lausunto toimivat pohjana tulevassa ympäristövaikutusten arvioinnissa.

Hankkeen esittelytilaisuus järjestetään ma 19.10.2020 klo 17:30 – 19:30. Koronavirustilanteen johdosta tilaisuus järjestetään vain Internetissä ja siihen voi liittyä osoitteessa www.ymparisto.fi/fingridjarvilinjaYVA löytyvän linkin kautta. Esitykset tallennetaan myöhempää seuraamista varten.

Hankkeen edellyttämät luonnonsuojelulain (1096/1996) 65 §:n mukaiset Natura-arvioinnit on tarkoitus toteuttaa nyt alkavan YVA-menettelyn yhteydessä. Esitys tehtäväksi suunnitelluista arvioinneista (7 kpl) käy ilmi arviointiohjelmasta sekä alla olevan linkin takaa aukeavasta kuulutuksesta. Myös kuntakohtaiset nähtävilläpitopaikat on kerrottu kuulutuksessa.

- Linkki ELY-keskuksen kuulutukseen (pdf)

Satu Vuorikoski, satu.vuorikoski(at)fingrid.fi, puh. 030 395 5195 ja Pasi Saari, pasi.saari(at)fingrid.fi, puh. 030 395 5178.

YVA-konsultin puolesta Ella Kilpeläinen, puh. 010 33 28373, ella.kilpelainen(at)afry.com.

Yhteysviranomaisen puolesta Juha Perho, juha.perho(at)ely-keskus.fi, puh. 0295 026 836.

Talvirajoituksiin siirtyminen voi alkaa kuluvalla viikolla Itä-Suomen teillä (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)21.10.2020 11:46:16 EESTTiedote

Talven ja pimeyden tulon myötä nopeusrajoituksia alennetaan liikkujien turvallisuuden vuoksi. Rajoituksien vaihto on ajoitettu tapahtuvaksi koko maassa lauantaihin 31.10.2020 mennessä. Pääosin vaihto tapahtuu keskiviikkona 28.10. Alemmat nopeusrajoitukset voidaan ottaa käyttöön paikallisten olosuhteiden edellyttäessä jo 22.10. lähtien. Muuttuneet rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

Liikenteen asiakaspalvelussa yhteydenottomäärät ovat kasvaneet lähes 40 %, asiakkaat ovat edelleen tyytyväisiä palveluun9.10.2020 14:02:13 EESTTiedote

Tällä viikolla on vietetty taas asiakaspalveluviikkoa ja sen kunniaksi kerromme kuulumisia ELY-keskusten ja Väyläviraston yhteisestä Liikenteen asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelun teemaviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta lähtien. Teemaviikon ideana on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä ja tarjota mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia erinomaisesta työstä. Liikenteen asiakaspalveluun tulevien yhteydenottojen määrät ovat kasvaneet lähes 40 % viimeisten viiden vuoden aikana. Asiakkaat ovat silti palveluun varsin tyytyväisiä, sillä n. 80 % kokee saadun palvelun erinomaiseksi.