Vaasa ja Kokkola nousussa Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – Seinäjoen sijoitus laski

Vaasa ja Kokkola paransivat sijoitustaan Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, jossa arvioidaan kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta pidemmällä aikavälillä. Seinäjoen sijoitus puolestaan laski, ja kaupunki pärjäsi vertailussa heikoiten kaikista pohjalaismaakuuntien keskuskaupungeista. Viimeisen vuoden aikana vuokrat ovat nousseet nopeimmin Kokkolassa.

Vuoden 2022 kaupunkirankingissa ensimmäiseksi sijoittui Tampere, toiseksi Turku ja kolmanneksi Vantaa. Kolmen kärki säilyi viime vuodesta muuttumattomana. Pohjalaismaakuntien keskuskaupungeista parhaitensijoittui Vaasa, joka ylsi 27 kaupungin joukosta sijalle 19. Viime vuodesta Vaasa nosti paikkaansa kuudella sijalla. Kokkola oli vertailun 24. parantaen asemaansa kahdella sijalla. Seinäjoki oli vertailun toiseksi viimeinen sijalla 26. Laskua edelliseen vuoteen oli kaksi sijaa.

”Kaikissa kolmessa kaupungissa PTT:n ennustama vuokratuotto jää matalaksi varsinkin kaksioissa ja sitä suuremmissa asunnoissa verrattuna muihin vastaavan kokoisiin kaupunkeihin. Asuntojen korkeahkot hinnat suhteessa huokeisiin vuokriin tarkoittavat pienempää vuokratuottoa. Vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat ovat myös laskeneet kaikissa kaupungeissa vuodesta 2015”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat ovat laskeneet vuosina 2015–2021 Vaasassa 3,4 prosenttia, Seinäjoella 17,7 prosenttia ja Kokkolassa 15,4 prosenttia. Vuodesta 2015 ainoastaan kokkolalaisten kerrostaloyksiöiden hinnat ovat nousseet 1,1 prosenttia. Rokkasen mukaan Kokkolassa ja Vaasassa hintojen muutosta selittää heikko väestökasvu. Seinäjoella kaupunki on kasvanut nopeasti, mutta voimakas uudisrakentaminen on heijastunut vanhojen asuntojen hintoihin.

Vuokrat nousseet vuodessa eniten Kokkolassa

Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrien vuosimuutos oli Kokkolassa 0,9 prosenttia, Seinäjoella 0,6 prosenttia ja Vaasassa 0,5 prosenttia. Vuoden 2021 ensimmäiseltä neljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle vuokrat nousivat kolmioissa ja sitä suuremmissa asunnoissa eniten sekä Seinäjoella (+0,7 %) että Vaasassa (+0,9 %). Kokkolassa yksiöiden vuokrat nousivat eniten vuodentakaisesta (+1,1 %), mutta myös kolmioiden ja sitä suurempien vuokra-asuntojen vuokrat olivat kasvussa (+0,9 %) Seinäjoen ja Vaasan tavoin.

Vuokraovi.com-sivuston mukaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä vuokra-asuntojen keskimääräiset markkinointiajat olivat Kokkolassa lyhyimmät kolmioissa (12 vuorokautta) ja pisimmät yksiöissä (14 vuorokautta). Seinäjoella yksiöihin etsittiin uutta vuokralaista keskimäärin 12 vuorokautta, kaksioihin 13 ja kolmioihin 14 vuorokautta.Vuokra-asuntojen markkinointiaikojen mediaanit ovat yleisesti laskeneet Seinäjoella viimeisen kolmen vuoden aikana.

Vaasassa vuokra-asuntojen markkinointiajat olivat lyhyimmät yksiöissä (15 vuorokautta) ja pisimmät kolmioissa (28 vuorokautta). Yksiöiden markkinointiajat ovat selvästi lyhyimmät heinä-syyskuussa, jolloin uudet opiskelijat ovat etsimässä itselleen asuntoa.

Vuokraovi.comin valtakunnallisesta Markkinapulssi-kyselystä käy ilmi, että jopa puolet vuokra-asunnon etsijöistä kokee sopivan asunnon löytämisen hankalaksi, vaikka tarjontaa on monessa kaupungissa ennätyksellisen paljon.

”Erityisen haastavaksi koettiin isompien perheasuntojen löytäminen, joiden osuus tarjonnasta on alhaisempi”, kertoo Vuokraovi.com liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen.

Kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Vertailussa on mukana yhteensä 27 kaupunkia, joille PTT on laskenut huoneistotyypeittäin ennusteet vuosien 2022–2025 keskimääräiselle vuosittaiselle arvonnousulle ja vuokratuotolle ennen veroja.

Laajemmat kaupunkikohtaiset aineistot PTT:n tuottotutkimuksesta ja Suomen Vuokranantajien Vuokramarkkinakatsauksesta ovat saatavilla ekonomisti Sakari Rokkaselta. Tutustu Vuokramarkkinakatsauksen koosteeseen tästä linkistä.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.