Vaasan investoi kotimaiseen kauraan, Vantaalle uusi kauraleipälinjasto

Kauran suosio sen kaikissa muodoissaan on kasvanut myös superfoodiksi kutsutun viljan positiivisten vaikutusten ansiosta. Vastatakseen kauraleivän kasvaneeseen kysyntään, avasi leipomoyhtiö Vaasan uuden vaalean palaleivän linjaston Vantaalle. Uudelta Viljatar-linjastolta valmistuu suomalaisten kestosuosikit Vaasan Kauratyynyt ja Vaasan Täysjyvä Kauratyynyt. Uusi linjasto on samalla merkittävä investointi kotimaiseen kauraleipään, huoltovarmuuteen ja leipätuotannon ympäristöystävällisyyteen.

Kaurayhdistyksen puheenjohtaja Veli Hietaniemi, elinkeinoministeri Mika Lintilä, Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen sekä leipomoyhtiö Vaasan Kari Nylander ja Thomas Isaksson vihkivät Viljatar-kauraleipälinjaston käyttöön. Viljattaren kapasiteetti on 60 % korkeampi kuin aiempien vastaavien ja sillä pystyy leipomaan jopa 25 000 Vaasan Kauratyyny -leipää tunnissa.  Uuden linjaston lisäksi Vaasan kauratyynyjen ja Vaasan Täysjyvä Kauratyynyjen brändi-ilme ja pakkaus uudistuvat. Kuva: Vaasan
Kaurayhdistyksen puheenjohtaja Veli Hietaniemi, elinkeinoministeri Mika Lintilä, Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen sekä leipomoyhtiö Vaasan Kari Nylander ja Thomas Isaksson vihkivät Viljatar-kauraleipälinjaston käyttöön. Viljattaren kapasiteetti on 60 % korkeampi kuin aiempien vastaavien ja sillä pystyy leipomaan jopa 25 000 Vaasan Kauratyyny -leipää tunnissa. Uuden linjaston lisäksi Vaasan kauratyynyjen ja Vaasan Täysjyvä Kauratyynyjen brändi-ilme ja pakkaus uudistuvat. Kuva: Vaasan

”Kauraleivän suosio on kasvanut voimakkaasti. Investointimme vastaa kasvaneeseen kysyntään ja mahdollistaa myös uudet leipäinnovaatiot. Sen lisäksi, että uuden linjan nykyaikaisella teknologialla leivontatulos on entistä parempi, lisää linja energiatehokkuutta ja mahdollistaa myös uusiutuvan energian käytön. Lisäksi prosessia on kehitetty niin, että raaka-aineen hukka on minimoitu”, kertoo leipomoyhtiö Vaasan toimitusjohtaja Thomas Isaksson ja jatkaa:

”Maailmanmarkkinoiden viimeaikaiset heilahtelut ovat heijastuneet voimakkaasti elintarviketeollisuuteen ja ruuantuotantoon myös Suomessa. Olemme varmasti kaikki tunteneet energia- ja tuotantokustannusten nousun kukkarossamme. Maailman tapahtumista huolimatta uskomme pitkän aikajänteen strategiaamme kotimaisuudesta ja kestävästä kehityksestä edistäen kotimaista leiväntuotantoa suomalaisesta viljasta.”

Investointi mahdollistaa myös uudenlaisen kauratuotekehityksen. Vantaan leipomon Viljatar-linjan kapasiteetti on 60 % korkeampi kuin aiempien vastaavien ja sillä pystyy leipomaan jopa 25 000 leipää tunnissa. Leipomoyhtiö Vaasanin Vantaan leipomossa työskentelee 150 leipomoalan ammattilaista ja Viljatar-linjasto työllistää Vantaalle 15 uutta leipuria. Logistiikan ja muiden tukitoimintojen myötä Vantaan leipomo työllistää kaikkiaan 220 ihmistä.

Viljatar vahvistaa Vantaan asemaa Suomen leipäpääkaupunkina

”Olemme iloisia Vaasanin panostuksesta Vantaalle, ja haluamme luoda hyvät toimintaedellytykset investoiville yrityksille. Kaura on suomalainen ja sydänystävällinen huipputuote. Vaasan Oy työllistää leipomoalan osaajia ja panostaa tuotekehitykseen ja resurssiviisauteen, mitä arvostamme”, iloitsee Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

Uuden Viljatar-linjaston myötä Vaasan kauratyynyt uudistavat ilmettään. Leivät leivotaan yhä tutulla koko perheelle maistuvalla reseptillä, mutta uuden teknologian avulla niistä tulee entistäkin kuohkeampia ja muhkeampia. Samalla Vaasan kauratyynyjen ja Vaasan Täysjyvä Kauratyynyjen brändi-ilme ja pakkaus uudistuvat.

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 530 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Kaurasydän, Vaasan Kaura 100 %, sekä Vaasan hampurilais- ja hotdog -sämpylät. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme LantmännenUnibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme Suomessa ja Baltiassa vuonna 2021 oli 195 miljoonaa euroa. www.vaasan.fi

Jani Suominen, Operations Director, Vaasan Oy, jani.suominen@vaasan.com, +358407223924

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, samuel.sorainen@wolfcom.fi, +358 400 579 653

Leipomoyhtiö Vaasan toimitusjohtaja Thomas Isaksson, elinkeinoministeri Mika Lintilä, tuotantojohtaja Kari Nylander ja Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen tutustuivat Vantaan uuteen Viljatar-kauraleipälinjastoon. Kuva: Vaasan
Elinkeinoministeri Mika Lintilä, Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen ja leipomoyhtiö Vaasan tuotantojohtaja Kari Nylander. Kuva: Vaasan
Toimitusjohtaja Thomas Isaksson, Vaasan Oy.
Elinkeinoministeri Timo Lintilä
Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen
Kaurayhdistyksen puheenjohtaja, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Veli Hietaniemi kertoi, että suomalainen kaura on kultaa. Kuva: Vaasan

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.

Suomen paras hampurilaisravintola on salolainen JJ’s BBQ15.6.2022 11:45:00 EEST | Tiedote

Hampurilaisiin erikoistuneen Burger Lovers Finland -yhteisön avoimessa yleisöäänestyksessä Suomen parhaasta hampurilaisravintolasta annettiin 31 800 ääntä. Voittajaksi nousi Salossa toimiva JJ’s BBQ, toiseksi sijoittui Naughty BRGR -ravintolat ja kolmanneksi oululainen Kauppuri 5. JJ’s BBQ on aito barbecue-ravintola, jonka ravintoloitsija Jari-Jukka Kallunki on erikoistunut lihan hitaaseen savustamiseen itse valmistamassaan, Suomen suurimmassa smokerissa. Äänestyksen tulokset julkistettiin Helsingin Rautatietorilla 18. kesäkuuta saakka vietettävillä Burger Lovers -festivaaleilla.