Vaasan leipoo ruisleivät jatkossa 100-prosenttisesti kotimaisesta rukiista

Vaasan alkaa vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana leipoa kaikki Suomessa valmistetut ruisleipänsä 100-prosenttisesti kotimaisesta rukiista. Vaasan pyrkii lisäksi tekemään ensimmäiset viljelysopimuksensa kotimaisten rukiinviljelijöiden kanssa vielä kuluvan vuoden puolella.

”Viime vuoden hyvä ruissato ja tämän vuoden lupaava satoennuste mahdollistavat rukiin kotimaisuusasteen kasvattamisen sataan prosenttiin leivonnassamme. Haluamme turvata ruisviljelyn jatkuvuuden Suomessa ja vastata suomalaisten ruisleivänystävien toiveisiin kotimaisen rukiin käyttämisestä. Viljelysopimusten myötä vahvistamme asemaamme viljan arvoketjussa ja pääsemme lähemmäs kotimaista alkutuotantoa. Sopimusten myötä rukiin alkuperä on mahdollista jäljittää aina viljelijän pellolle asti”, kertoo Thomas Isaksson, Vaasan Oy:n toimitusjohtaja.

Suomalaiset syövät ruisleipää eniten koko maailmassa, jopa 16 kiloa* asukasta kohden vuodessa. Rukiin kysyntä elintarviketeollisuudessa ylittää kotimaisen viljan tarjonnan, minkä vuoksi rukiin riittävyys vaihtelee vuosittain. Myös rukiin viljelyala on kysyntään nähden pieni siitä huolimatta, että viljelysalaa kasvatetaan jatkuvasti. Viime vuonna rukiin kylvöala oli suurin koko vuosituhannella, ja hyvän sadon ansiosta Suomi on ollut rukiin osalta omavarainen.

Ruisleipä on suomalaisille sydämen asia

Ruisleipä on suomalaisten kansallisherkku ja rukiin kotimaisuus on tunnepitoinen asia kuluttajalle. Erityisesti ruisleivässä viljan alkuperällä on väliä.

”Meille on tärkeää olla omalta osaltamme mukana edistämässä suomalaisen maanviljelyn elinvoimaisuutta ja varmistamassa, että maanviljely säilyy elinkeinona Suomessa myös jatkossa. Onhan Vaasankin maanviljelijöiden omistama. Suomen tykätyimmän ruisleivän, Vaasan Ruispalojen, valmistajana haluamme luvata kotimaisen rukiin käytön kaikissa ruisleivissämme”, Isaksson linjaa.

Ruislaaduissa on myös eroja. Suomen myydyin ruisleipä, Vaasan Ruispalat, on leivottu ominaisuuksiltaan sellaisesta rukiista, jonka saatavuudessa on ollut haasteita. Viljelyyn on tullut viime vuosina moderneja lajikkeita, joita Vaasan ei ole aiemmin pystynyt käyttämään leivonnassaan.

”Vaasan Ruispalat on ikoni, jonka makua ja suutuntumaa emme muuta. Kotimaisen rukiin hankinnassa meillä on samat laatu- ja ominaisuuskriteerit kuin aikaisemminkin, mutta jatkossa rukiin kotimaisuus nousee entistä tärkeämmäksi tekijäksi rukiin hankinnassa. Olemme myös kehittäneet leivontatekniikkaamme ja pystymme nyt hyödyntämään sellaisia ruislajikkeita, joiden saatavuus on tällä hetkellä parempi. Siksi olemmekin iloisia, että voimme jatkossa tarjota suomalaisille 100-prosenttisesti kotimaisesta rukiista leivotut Vaasan Ruispalat mausta tinkimättä”, Isaksson kuvailee.

*Lähde: Leipätiedotus

Mira Perander, viestintäpäällikkö, Vaasan Oy
Sähköposti mira.perander (at) vaasan.com

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä seitsemässä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2017 oli 180 miljoonaa euroa.

Vaasan Oy:n elokuussa käynnistämät yt-neuvottelut ovat päättyneet12.10.2018 09:30:00 EEST | Tiedote

Julkaisuvapaa 12.10.2018 klo 9.30 Vaasan Oy:n 27.8.2018 käynnistämät yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 8.10.2018. Neuvotteluiden lopputuloksena päädyttiin kahvileivän irtotuotteiden valmistuksen lopettamiseen Kuusankosken ja Kiimingin leipomoissa. Neuvottelut johtivat 13 vakinaisen työsuhteen päättymiseen, minkä lisäksi 6 työsuhdetta päättyy muilla järjestelyillä. Neuvotteluiden alkaessa vaikutusten arvioitiin johtavan enintään 19 henkilön irtisanomiseen. Neuvotteluiden piirissä oli yhteensä 104 henkilöä. Yhteistoimintaneuvotteluiden perusteena olivat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Kahvileivän irtotuotteiden valmistus Kuusankoskella ja Kiimingissä loppuu 31.1.2019 mennessä. ”Kauppojen paistopisteissä tapahtuva leipomotuotteiden paisto on viime vuosina kehittynyt isoin harppauksin, minkä vuoksi nyt lopetettava irtotuotteiden toimintamallimme on menettänyt kilpailukykynsä. Keskitymme nyt entistä vahvemmin ydinliiketoimintaamme eli pakatun tuoreen leivän valmistukseen. Toiminnan

Helsinkiläinen Anna Häkämies on Vuoden Kotileipuri18.9.2018 13:00:00 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen Anna Häkämies pokkasi ensimmäistä kertaa jaetun Vuoden Kotileipuri -tittelin. Hänen leipomansa Hito hapan ruisleipä erottui viiden finalistileivän joukosta omintakeisella maullaan ja rapealla kuorellaan. Elintarvikealalla tuotekehityspäällikkönä toimiva Häkämies on urbaani leipuri, joka on itse laittanut alulle käyttämänsä juuren ja paistaa ruisleipänsä tavallisessa sähköuunissa.

Leipäinnovaatiosta energiaa lapsen ja koululaisen arkeen21.8.2018 12:30:00 EEST | Tiedote

Välipalojen rooli päivän ruokarytmissä on tärkeä. Parhaimmillaan fiksusti koottu välipala tuo sopivan määrän terveellistä lisäenergiaa aterioiden väliin ja auttaa pitämään verensokerin tasaisena. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan välipaloja syödään päivittäin kuitenkin vain alle puolessa lapsiperheistä (46 %). Vaasanin uutuus, Snäkki-välipalaleipä, tarjoaa helpon vaihtoehdon välipalahetkiin.