Vaasan ruokkii hampurilaisbuumia Akseli Herlevin kanssa kehitetyllä premium-sämpylällä

Leipomoyhtiö Vaasan ja hampurilaisosaamisestaan tunnettu keittiömestari Akseli Herlevi syventävät keväällä alkanutta yhteistyötään, jonka tavoitteena on paitsi suomalaisen hampurilaiskulttuurin yleinen edistäminen myös maailman parhaan hampurilaisen kehittäminen. Yhteistyön myötä Herlevi on kuluvan vuoden aikana tutustunut legendaarisiin hampurilaisresepteihin ja niiden valmistustekniikkoihin jo Floridassa, Kuubassa ja Japanissa. Vaasan ja Akseli Herlevi kerryttävät tutkimusmatkoilta hampurilaisiin liittyvää tietämystä, jonka avulla molempien on mahdollista kehittää yhä parempia gourmet-luokan hampurilaiselämyksiä. Yhteistyön ensimmäinen tulos, Herlevin ja Vaasan yhdessä kehittämät ja markkinoiden laadukkaimmat kotimaiset vähittäismyynnissä olevat THE BRGR- ja THE DOG -gourmetsämpylät saapuivat kauppoihin elokuun lopussa.

Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilaiset ovat parin viime vuoden aikana tehneet vahvaa nousua myös suomalaisten kotikeittiöiden arki- ja pyhäruokalistoille. Leipomoyhtiö Vaasan vastasi kasvaneeseen kysyntään tuomalla viime talvena päivittäiskauppaan ensimmäiset tuoreet Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät. Trendin jatkaessa nousuaan kutsui Vaasan yhteistyökumppanikseen Suomen johtavaksi hampurilaiskokiksi tunnustetun Top Chef -voittaja Akseli Herlevin ja kehitti tämän kanssa Suomen ensimmäisen vähittäiskaupassa myytävän gourmet-luokan hampurilaissämpylän.

”Burgeri on siinä mielessä kiehtova ruokalaji, että siinä on sämpylän tuomat selkeät puitteet, jonka rajoissa voi tehdä mitä vaan. Sämpylöillä onkin ollut merkittävä rooli gourmet-hampurilaisiin erikoistuneiden ravintoloiden menestyksessä ja tämän uuden sämpylän myötä voin sanoa, että sen avulla myös kotikeittiöissä on mahdollista loistaa. Kehitimme Vaasanin kanssa semi-briossityylisen, suomalaiseen makuun testatun, rakenteeltaan pehmeän ja elastisen sämpylän. Sen ominaisuuksien ansiosta hampurilainen on helposti syötävä, muttei kuitenkaan sotke sormia”, kuvailee Akseli Herlevi uusia nimellään markkinoitavia gourmet-sämpylöitä ja jatkaa ominaisuuksien luettelemista: ”Näissä on puhtaan kaunis kiiltävä pinta, joka vetää paahdettaessa kuoren kiinni. Se on merkittävä ero Suomessa totuttuihin pitkään säilyviin sämpylöihin, jotka murenevat käteen otettaessa. Sämpylän rakenteessa on tärkeää myös imukyky, sillä täytteiden pitää käsin syödessä pysyä sämpylän välissä, eikä luiskahtaa rinnuksille. Näissä on myös tavallista enemmän makua ja täytteiden vastakohdaksi myös hyppysellinen makeutta, joka tulee parhaiten esiin paahdettuna.”

Yhteistyö Suomen tunnetuimman hampurilaisasiantuntijan kanssa on osa Vaasanin katuruokakategorian leipätuotteiden edelleen kehittämistä ja kuluttajien hampurilaistietouden kasvattamista.

”Herlevi on osaava ja arvostettu keittiömestari, joka on valinnut itselleen selkeän erikoisosaamisalueen, jossa hän haluaa olla maailman paras. Meille on ollut ilo olla tukemassa Akselia kunnianhimoisen unelmansa tavoittelussa ja samalla syventää myös omaa tietotaitoamme yhä parempien hampurilaissämpylöiden kehittämisessä. Yhteistyömme ensimmäiset konkreettiset tulokset ovat nyt valmiita ja mielenkiinnolla odotamme, kuinka nopeasti suomalaisissa kotikeittiöissä siirrytään nyt laajemmin laatuhampurilaisten aikakaudelle”, perustelee Vaasan Oy:n street food -leipäkategorian projektipäällikkö Minna Turunen yhteistyötä Akseli Herlevin kanssa.

”On huikeaa tehdä yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, jotka jakavat kanssani intohimon maailman tunnetuimpaan ruokalajiin. Vaasan on jo tehnyt pioneerityötä kotikokkien paremman hampurilaiselämyksen mahdollistajana ja uskon, että olemme pystyneet yhdessä luomaan Suomen markkinoille jotain ihan uutta”, iloitsee Herlevi yhteistyöstään Vaasan Oy:n kanssa.

Herlevi on suunnitellut burgeri- ja hodarisämpylöille neljä herkullista reseptiä jokaiseen makuun. Uudet gourmet-sämpylät on valmistettu Vantaalla. Sämpylöiden suositushinta on 3,95 €/pussi.

Reseptit

Tuotetiedot

Vaasan Gourmet The BRGR 540 g, 6 kpl

Vaasan Gourmet The DOG 440 g, 8 kpl

Saatavuus: päivittäistavarakaupat, alkaen elokuun loppu 2017

Tiedustelunumero: 0800 125 125, www.vaasan.fi

Minna Turunen
Projektipäällikkö
minna.turunen@vaasan.com

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä seitsemässä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Taika ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 176 miljoonaa euroa.

Hampurilaiset nousemassa myös Suomessa kotiruoaksi16.2.2017 09:03Tiedote

Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilaiset ja nakkisämpylät ovat parin viime vuoden aikana tehneet vahvaa nousua myös suomalaisten kotikeittiöiden arki- ja pyhäruokalistoille. Leipomoyhtiö Vaasan vastasi kasvaneeseen kysyntään tuomalla päivittäiskauppaan ensimmäiset tuoreet Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät. Yhtiö ennustaakin Suomen seuraavan kasvavaa kansainvälistä trendiä ja tästä vuodesta alkavan kaikkien aikojen laatuhampurilaisten aikakauden.

Vaasan leipoo kaikki Suomessa valmistamansa ruisleivät nyt 100-prosenttisesti kotimaisesta rukiista19.1.2017 08:30Tiedote

Vuoden 2016 lopulla julkistamansa ruislupauksensa mukaisesti Vaasan leipoo nyt Suomen suosituimman leivän, Vaasan Ruispalat, sekä kaikki muut Suomessa leipomansa ruisleivät 100-prosenttisesti kotimaisesta rukiista. Kotimaiseen rukiiseen siirtyminen on mahdollista viime vuosien parempien ruissatojen ansiosta. Vaasan käynnistää Raision kanssa yhteistyön suomalaisen rukiin sopimusviljelyttämisestä alkuvuodesta.