Vaasan Sähköltä lisäosinkoa 1,5 miljoonaa euroa

Vaasan Sähkö Oy:n yhtiökokous päätti keskivikkona 2.12., että yhtiö jakaa ylimääräisenä osinkona 47,70 euroa/osake eli yhteensä 1 502 550 euroa.

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkön tavoitteiden mukaan maksetaan tänä vuonna osinkoa yhteensä 11,5 miljoonaa euroa, mikä on noin 50 % yhtiön edellisen tilikauden 22,2 miljoonan euron tuloksesta.

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.

Yli 600 heijastinlippua muuttolintujen turvaksi11.3.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Vaasan Sähköverkko ripustaa jo seitsemättä vuotta ilmajohtoihin heijastinlippuja. Yhteensä niitä on asennettu tänä vuonna yli 600 kappaletta valikoituihin linjoihin etenkin vesistöjen läheisyydessä ja peltoalueilla Mustasaaressa, Maalahdessa, Närpiössä ja Korsnäsissa. Lippujen avulla pyritään estämään lintujen törmäyksiä linjoihin. Samalla myös törmäyksistä aiheutuvat sähkökatkot vähenevät.