Vaasan Sähköltä lisäosinkoa kahdeksan ja puoli miljoonaa

Vaasan Sähkö Oy:n yhtiökokous päätti keskiviikkona 21.11., että yhtiö jakaa ylimääräisenä osinkona 271 euroa/osake, eli yhteensä 8 536 500 euroa.

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

Korkea markkinahinta haastaa sekä sähkönkäyttäjiä että energiayhtiötä26.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Tammi–kesäkuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 126,2 miljoonaa euroa (83,3 M€). Haastava tilanne energiamarkkinoilla tuotti kuitenkin viime vuotta heikomman liikevoittoprosentin, joka jäi 5,4:ään (9,5 %). Omavaraisuusaste laski 49,1 prosenttiin (53,6 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat Vaasan Sähkön siirtymistä uudenlaisiin sähkötuotteisiin. Sähkökauppaa ei vielä ensimmäisen kuuden kuukauden aikana saatu kannattavaksi.