Vaasan Sähköverkko poistaa jakelumaksun sähkön pientuotannolta: suurempi säästö aurinkopaneeleista

Vaasan Sähköverkko poistaa pientuotannolta jakelumaksun, mikä parantaa muun muassa aurinkopaneeleista tulevan ylijäämäsähkön myynnin kannattavuutta. Maksu poistetaan toistaiseksi.

Kuva: Ann-Sofi Berg

Verkkoon syötetyn ylijäämäsähkön siirrosta on peritty pieni hinta, 74 senttiä megawattitunnilta, eli 0,074 senttiä kilowattitunnilta. Muutos tuo pienen säästön omaa sähköä tuottavalle, mutta on yhtiöltä ennen kaikkea tapa yksinkertaistaa asioita.

- Haluamme edistää hiilivapaata ja sähköistyvää yhteiskuntaa sekä kuluttajien omien lähituotantoratkaisujen kehitystä, kertoo Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

- Tämä on meille yksi tapa poistaa aurinkosähkön hyödyntämisestä turhia mutkia, kuten viime vuonna käyttöön ottamamme pientuotannon tuntinetotus.

Muutos astuu voimaan 1.8.2022 ja se koskee sähkön pientuottajia Vaasan Sähköverkon alueella.

Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Korkea markkinahinta haastaa sekä sähkönkäyttäjiä että energiayhtiötä26.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Tammi–kesäkuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 126,2 miljoonaa euroa (83,3 M€). Haastava tilanne energiamarkkinoilla tuotti kuitenkin viime vuotta heikomman liikevoittoprosentin, joka jäi 5,4:ään (9,5 %). Omavaraisuusaste laski 49,1 prosenttiin (53,6 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat Vaasan Sähkön siirtymistä uudenlaisiin sähkötuotteisiin. Sähkökauppaa ei vielä ensimmäisen kuuden kuukauden aikana saatu kannattavaksi.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.