Vaasan Sähköverkon rakennuttamassa kotkanpesässä tilaa pesueelle

Viime vuoden lopulla Vaasan Sähköverkko Oy rakennutti merikotkille tarkoitetun pesän Sundomin saaristoon. Pesä on näin ollen ollut ensimmäistä kesää tarjolla alueella pesiville kotkille. Tekopesän rakentaminen tuli ajankohtaiseksi, kun uuden sähkölinjan kulkureitti suunniteltiin alueelle, jossa on viime vuosina havaittu joitakin merikotkan pesintöjä. Pesän rakennuksesta vastasi Pohjanmaan Merikotkat ry.
Näkymä tekopesän pinnan tasalta, kun kehikkoa on naamioitu havuilla. Kuva: Pohjanmaan Merikotkat ry

Pesäpaikan valinnassa varmistettiin, että ympäristö olisi merikotkalle tyypillinen, että puu sopii pesimiseen ja että etäisyys muihin alueella oleviin, käytössä oleviin pesiin ja reviireihin olisi riittävä. Alueella olikin runsaasti pesäpuiksi sopivia kohteita.

- Merikotka valitsee pesäpuunsa huolella, kertoo Pekka Peura Pohjanmaan Merikotkat ry:stä. Tärkeää on, että puu on rakenteeltaan vahva ja korkea, ja että näkymät avautuvat laajalle, hän jatkaa. Vielä ei ole havaittu kotkaparia Vaasan Sähköverkon rakennuttamassa pesässä.

Yhdistys on vuosien saatossa rakentanut puolisensataa tekopesää Merenkurkun alueelle. Yhteensä alueella on tällä hetkellä noin 80 tarkastettua merikotkapariskuntaa.

- Todennäköistä kuitenkin on, että pariskuntia ja pesiä on näiden lisäksi suurikin määrä, toteaa Peura.

Vaasan Sähköverkko huomioi ympäristöarvot verkon rakentamisessa esimerkiksi voimajohtojen reittisuunnittelussa sekä uusien materiaalien valinnassa ja poistuvien kierrätyksessä.

Juha Rintamäki
toimitusjohtaja, Vaasan Sähköverkko Oy

Pekka Peura
Pohjanmaan Merikotkat ry

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 140 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 143 milj. euroa.