Vaativan AKA-kiinteistöarvioinnin pätevyyskokeen läpäisi 24 henkilöä

Suomalaisella kiinteistöalalla kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 24 arvioijalla Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan järjestämässä kokeessa. AKA-arvioijien asiantuntemusta kiinteistöjen arvonmäärityksessä käytetään etenkin vaativissa kohteissa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.

Kokeeseen osallistuvilta edellytetään arviointitehtäviin soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai muuta hyväksyttäväksi katsottavaa koulutusta. Lisäksi henkilöllä tulee olla vähintään kolmesta viiteen vuoteen työkokemusta arviointialalta. Näin pyritään varmistamaan alan korkea osaaminen ja laatu.

“On erittäin hienoa, että kokeeseen haki tänä vuonna niin paljon kiinteistöarviointialan osaajia. Hakijoiden korkeakoulutausta ja vastaavasti pitkä työkokemus arviointiin liittyvien tehtävien parissa näkyi koetuloksissa”, kertoo kiinteistönarviointilautakunnan sihteeri, lakimies Raisa Harju Keskuskauppakamarista.

Pätevyyksiä myönnettiin tänä vuonna kaikissa kolmessa auktorisoinnin osa-alueissa eli asuntoauktorisoinnissa, maa- ja metsätalouskiinteistöauktorisoinnissa sekä yleisauktorisoinnissa. Viimeksi mainittu kattaa edellä mainittujen kohteiden sekä toimitilojen lisäksi myös erityiset arviointikohteet. Näitä ovat esimerkiksi huoltoasemat, laskettelukeskukset ja kylpylät, hotellit sekä julkiset rakennukset, kuten kirkot ja koulut.

Hyväksytyistä 21 läpäisi yleisauktorisoinnin/KHK-kokeen, 2 henkilöä läpäisi maa- ja metsätalouskiinteistöauktorisoinnin kokeen ja 1 henkilö asuntoauktorisoinnin kokeen. Kokeeseen osallistui yhteensä 35 henkilöä.

Kokeessa testataan kokelaiden osaamista muun muassa hyvän kiinteistöarviointitavan ja kansainvälisen arviointistandardin soveltamisesta käytännön arviointitehtäviin. Kokelaiden tulee hallita eri tilanteisiin soveltuvat arviointimenetelmät, osata analysoida kiinteistömarkkinoihin ja kohteen arvoon vaikuttavia tekijöitä sekä osata myös arviolausunnon muotovaatimukset. Lisäksi kokelaiden tulee hallita kiinteistöihin liittyvää juridiikkaa.

Keskuskauppakamarin Harjun mukaan tulevaisuudessa auktorisoiduille arvioitsijoille tulee olemaan entistä enemmän kysyntää.

“Maailma monimutkaistuu, ja auktorisoidun arvioijan osaamista tarvitaan niin vaihtelevissa markkinatilanteissa kuin haastavissa arviointikohteissakin. Myös haastavissa vakuuksien arvioinneissa tarvitaan jatkossakin auktorisoitua osaamista”, Harju toteaa.

Lisätietoja:

Hyväksyttyjen nimet

Yhtenäinen ja aktiivinen EU paras lääke USA:n kauppatoimille25.7.2018 16:31Tiedote

Kauppasodan keskellä Euroopan unioni hakee nyt viisaasti yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa, ettei terästulleista alkanut kierre syvenisi. “On tärkeää, että EU käy yhtenäisenä ja ratkaisuhakuisena neuvotteluita USA:n kanssa ja samalla jatkaa määrätietoisia kauppaneuvotteluita muiden maiden kanssa”, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori tulevaa EU–USA-kauppatapaamista.