Vaativan AKA-kiinteistöarvioinnin pätevyyskokeen läpäisi 24 henkilöä

Suomalaisella kiinteistöalalla kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 24 arvioijalla Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan järjestämässä kokeessa. AKA-arvioijien asiantuntemusta kiinteistöjen arvonmäärityksessä käytetään etenkin vaativissa kohteissa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.

Kokeeseen osallistuvilta edellytetään arviointitehtäviin soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai muuta hyväksyttäväksi katsottavaa koulutusta. Lisäksi henkilöllä tulee olla vähintään kolmesta viiteen vuoteen työkokemusta arviointialalta. Näin pyritään varmistamaan alan korkea osaaminen ja laatu.

“On erittäin hienoa, että kokeeseen haki tänä vuonna niin paljon kiinteistöarviointialan osaajia. Hakijoiden korkeakoulutausta ja vastaavasti pitkä työkokemus arviointiin liittyvien tehtävien parissa näkyi koetuloksissa”, kertoo kiinteistönarviointilautakunnan sihteeri, lakimies Raisa Harju Keskuskauppakamarista.

Pätevyyksiä myönnettiin tänä vuonna kaikissa kolmessa auktorisoinnin osa-alueissa eli asuntoauktorisoinnissa, maa- ja metsätalouskiinteistöauktorisoinnissa sekä yleisauktorisoinnissa. Viimeksi mainittu kattaa edellä mainittujen kohteiden sekä toimitilojen lisäksi myös erityiset arviointikohteet. Näitä ovat esimerkiksi huoltoasemat, laskettelukeskukset ja kylpylät, hotellit sekä julkiset rakennukset, kuten kirkot ja koulut.

Hyväksytyistä 21 läpäisi yleisauktorisoinnin/KHK-kokeen, 2 henkilöä läpäisi maa- ja metsätalouskiinteistöauktorisoinnin kokeen ja 1 henkilö asuntoauktorisoinnin kokeen. Kokeeseen osallistui yhteensä 35 henkilöä.

Kokeessa testataan kokelaiden osaamista muun muassa hyvän kiinteistöarviointitavan ja kansainvälisen arviointistandardin soveltamisesta käytännön arviointitehtäviin. Kokelaiden tulee hallita eri tilanteisiin soveltuvat arviointimenetelmät, osata analysoida kiinteistömarkkinoihin ja kohteen arvoon vaikuttavia tekijöitä sekä osata myös arviolausunnon muotovaatimukset. Lisäksi kokelaiden tulee hallita kiinteistöihin liittyvää juridiikkaa.

Keskuskauppakamarin Harjun mukaan tulevaisuudessa auktorisoiduille arvioitsijoille tulee olemaan entistä enemmän kysyntää.

“Maailma monimutkaistuu, ja auktorisoidun arvioijan osaamista tarvitaan niin vaihtelevissa markkinatilanteissa kuin haastavissa arviointikohteissakin. Myös haastavissa vakuuksien arvioinneissa tarvitaan jatkossakin auktorisoitua osaamista”, Harju toteaa.

Lisätietoja:

Hyväksyttyjen nimet

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.

Kauppakamarien Finncham-verkosto lisää panostuksia vienninedistämiseen12.6.2018 08:23Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut uudistettuun Finncham-verkostoon 35 aktiivisinta suomalaista kauppakamaria eri puolilta maailmaa auttamaan yrityksiä oikeiden kontaktien löytämisessä 22 vientimaassa. “Vientimarkkinoiden vahva tuntemus ja oikeat paikalliset kumppanit ovat avainasemassa yritysten kansainvälistymisessä. Eri maissa toimivien Suomi-verkostojen tulisi auttaa suomalaisyrityksiä nykyistä paremmin saamaan jalansijan uusilta vientimarkkinoilta”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Kauppakamarit: Osaavan henkilöstön saatavuus vaatii muutoksia koulutusjärjestelmään4.6.2018 07:00Tiedote

Koulutusjärjestelmä on muutettava joustavaksi ja reagointikykyiseksi, vaativat kauppakamarit. Osaavan henkilöstön saatavuuden turvaaminen yrityksille vaatii, että koulutusjärjestelmän sisäiset raja-aidat puretaan ja elinikäinen oppiminen mahdollistetaan. Ammatti- ja tutkintonimikkeiden sijaan huomio on kiinnitettävä osaamiseen, jota on voitava päivittää muuttuvien tarpeiden mukaan läpi työuran.