Vähähiilinen kiertotalouden mallitalo Pyörre mullistaa suomalaista asuntorakentamista

Aulis Lundell Oy toteuttaa teräsrunkoisen Pyörre-talon Lohjan asuntomessuille 2021. Matti Kuittisen suunnitteleman talon hiilijalanjälki ja hiilikädenjälki vastaavat ympäristöministeriön 2025 voimaan tulevaa asetusta.

Aulis Lundell Oy ja arkkitehti Matti Kuittinen vastaavat yhteistyössä vähähiilisen kiertotalouden mallitalo Pyörteen toteuttamisesta Lohjan asuntomessuille kesäksi 2021. Talon perustustyöt ovat käynnissä ja teräsrunkoisia alapohjaelementtejä kootaan Lundellin tehtaalla.

Matti Kuittinen kehittää ympäristöministeriössä rakennusten hiilijalanjäljen laskentamenetelmää ja testaa sitä Pyörre-talon suunnittelussa. Talon hiilijalanjälki ja hiilikädenjälki tulevat vastaamaan ympäristöministeriön vuonna 2025 voimaan tulevaa asetusta.

Talossa käytettävät rakenneratkaisut perustuvat Aulis Lundell Oy:n pitkäaikaiseen tuotekehitykseen ja tuotantoon.

– Olemme valmistaneet rullamuovattuja terästuotteita rakentamiseen vuodesta 1980, ja 2000-luvulla laajensimme valikoimaamme lattioihin, alakattoihin, väliseinäelementteihin ja -liukuoviin sekä julkisivujen teräsrankoihin, kiinnitysjärjestelmiin ja koolareihin, toimitusjohtaja Leena Lundell kertoo.

Pyörre-talon pyöreä muoto on mahdollinen runkomateriaalin ansiosta.

– Teräs on materiaalina paras tällaisiin orgaanisiin muotoihin. Se taipuu ja toteuttaa kaikki mukavuudelle, kestävyydelle ja ekologisuudelle asetetut vaatimukset rakennuksen koko elinkaaren ajan. Teräs on lujuutensa ansiosta käytössä kevyempää kuin muut materiaalit ja sataprosenttisesti kierrätettävää. Samoin sen äänenhallinnan ja paloturvallisuuden ominaisuudet ovat ylivoimaiset, Leena Lundell toteaa.

Kiertotalous korostaa rakentajien ja suunnittelijoiden vastuuta kestävämmästä tulevaisuudesta

Pyörre-talo on Matti Kuittisen mukaan tutkielma siitä, miten suuri osuus rakennuksesta voidaan toteuttaa käyttäen kierrätettyjä raaka-aineita. Kaikki rakennuksen materiaalit luetteloidaan tulevaa kierrätystä varten, ja kierrätysmenetelmät on selvitetty ennakkoon. Talo lepää hoikkien teräspalkkien varassa, joten tonttikaan ei kärsi perustusrakenteista.

– Rakentamiseen käytetään vuosittain puolet maapallon raaka-aineista, joten kiertotalouteen on siirryttävä ripeästi. Vaikuttaa siltä, että teräksen ja muiden osien kierrätyksellä saadaan aikaan varsin suuria ilmastohyötyjä. Suunnittelijan vastuuseen kuuluu katsoa rakennuksen käyttöikää pidemmälle, aina purkamiseen saakka, Matti Kuittinen painottaa.

– Rakennustuotteet on valittu niin, että mahdollisimman suuri osa sisältäisi kierrätettyjä materiaaleja, tai olisi kierrätettävissä. Materiaalien kierrätyksestä ja pitkäikäisistä hiilivarastoista saatavat hyödyt ovat suuremmat kuin materiaalien valmistuksen ilmastohaitat ja kaksi kertaa suuremmat kuin talon energiankulutuksesta koituvat haitat. Pyörre sisältää myös teknisiä innovaatioita, kuten nanohiiliteknologiaan perustuvan lämmityselementin, joka integroidaan liukuoviin tuottamaan mukavuuslämpöä, Leena Lundell sanoo.

Aulis Lundell Oy on erikoistunut rullamuovausteknologialla valmistettavien teräsprofiilien valmistamiseen, kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja markkinointiin sekä jatkojalostettujen tuotteiden kuten elementtien valmistukseen. Yhtiömme on suomalainen perheyritys, olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle Lundell-Profile -tuotteita jo vuodesta 1980.