Vähemmän sähkökatkoja katkaisijoilla

Vaasan Sähköverkko asentaa syksyn aikana kymmenkunta katkaisijaa sähköverkkoonsa Laihialla, Mustasaaren Vikbyssä, Petsmossa ja Kunissa sekä Maalahden Bergössä ja Sorvarissa. Katkaisijat rajaavat mahdollisten sähkökatkojen vaikutuksia kytkemällä verkon viallisen osan pois, jolloin vian vaikutusalue pienenee. Ratkaisu otetaan käyttöön ensi vuoden aikana myös Raippaluodossa ja Björköbyssä.

Kuva: Vaasan Sähköverkko Oy

Käytännössä ratkaisu vähentää paikallisesti katkojen määrää. Nyt suunniteltujen töiden vaikutuspiirissä on noin 4 000 Vaasan Sähköverkon asiakasta.

Katkaisijat ovat yksi älyverkon mahdollistamista ratkaisuista, joilla parannetaan sähkön toimitusvarmuutta.

- Verkkokatkasijat lisäävät sähköverkon älykkyyttä ja ovat nopea ja tehokas tapa vähentää asiakkaidemme sähkökatkoja, vahvistaa Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

Työ on arvoltaan noin 200 000 euroa ja muodostaa osan tämän vuoden noin 13 miljoonan investointipaketista Vaasan Sähköverkon jakelualueella. Asennusten valmistumisen jälkeen jakelualueella on lähes 50 verkkokatkaisijaa.

Kuva: Vaasan Sähköverkko Oy

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 120 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.

Heikentynyt energiavuosi syö tulosta – Tutkimus kertoo kuluttajien luottamuksesta22.10.2020 11:55:00 EESTTiedote

Vuosi 2020 on ollut energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät ja -kesä vaikuttivat energiankulutukseen. Tuoreet mainetutkimuksen tulokset kuitenkin kertovat, että kuluttajien luottamus yhtiöön on hyvä.

Saaristomaisema säilyy merikaapelin ansiosta Sundomissa8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Kesän aikana Vaasan Sundomin saaristossa on käynyt kuhina. Yhteensä noin puolitoista kilometriä sähkökaapelia on laskettu kaivinkoneella lautalta käsin meren pohjaan. Vaativa urakka on jatkoa viime vuonna alkaneelle Sulvan sähköverkon kehittämiselle ja tähtää parempaan sähkön toimitusvarmuuteen noin 1 300 Vaasan Sähköverkon asiakkaalla. Tarpeellisen linjan toteuttaminen merikaapelina mahdollistaa saaristomaiseman säilymisen muuttumattomana.

Energiayhtiön liikevaihto notkahti – taustalla matalampi energiankulutus, tuuli ja sade28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Vuoden 2020 ensimmäinen puolisko oli energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät vaikutti energiankulutukseen. Kahden ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihdossa tapahtui selkeä notkahdus edellisvuoteen verrattuna.