Vahva tunnistautuminen vaikeuttanut mobiilimaksamista

Kaikissa sähköisissä maksutapahtumissa vuoden vaihteessa voimaan tullut vahvan tunnistautumisen vaade on aiheuttanut ongelmia mobiilimaksamisessa. Pankkien vaihtelevat valmiudet ja siirtyily eri sovellusten välillä ovat keskeiset haasteet. S-ryhmässä tämä koskee erityisesti osaa ABC-mobiilin sadoistatuhansista käyttäjistä.

EU:n uusi maksupalveludirektiivi (PSD2) astui voimaan 14.9.2019. Suomessa Finanssivalvonta myönsi omille valvottavilleen, eli pankeille ja maksupalveluntarjoajille, lisäaikaa tunnistamisen käyttöönottoon vuoden 2020 loppuun.

Vahvassa tunnistautumisessa pelkkä pankki- tai luottokortin numero, voimassaoloaika ja CVV-turvakoodi eivät enää riitä verkkokaupoissa ja sovelluksissa tehtävissä maksuissa, vaan asiakkaan on lisäksi tunnistauduttava vahvasti esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella.

– Siirtymäajasta huolimatta on havaittu, että pankkien valmius tukea kansainvälisten korttiyhtiöiden suosittelemaa uutta todennusstandardia vaihtelee suuresti. Näin ollen osa maksutapahtumista voi estyä kokonaan. Lisäksi suurin osa pankeista ei ole hyödyntämässä lain sallimaa riskiperusteista arviointia vahvassa tunnistautumisessa, jolloin asiakas joutuu tunnistautumaan jokaisen ostoksen yhteydessä. Kaupan näkökulmasta tunnistus pitäisi tehdä vain sellaisissa tapahtumissa, joissa pankkien järjestelmät tunnistavat riskin – ei kaikissa tapahtumissa, kehityspäällikkö Mia Laakso SOK:lta kertoo.

Kaikilla asiakkaille ei ole lainkaan käytössä pankin tunnistautumisvälineitä tai eri sovellusten välillä liikkumiseen ei ole totuttu, jolloin maksutapahtuma voi myös jäädä kesken.

S-ryhmän suurin maksamisen sovellus on ABC-mobiili, jolla on satojatuhansia käyttäjiä. Sen avulla voi maksaa auton tankkauksen, pesun tai ravintolatuotteita käyttäen sovellukseen liitettyä maksukorttia. ABC-mobiiliin on toteutettu uuden standardin mukainen 3DS2.1-todennus, joka on tarkoitettu erityisesti sovellusmaksamiseen. Palvelun lopputarjoaja ei voi vaikuttaa pankkien erilaisiin käytäntöihin, mutta S-ryhmästä ollaan aktiivisesti yhteydessä pankkeihin, jotta asiakkaiden kokemat haasteet saataisiin ratkaistua mahdollisimman pian.

S-ryhmä ja ABC-ketju ei luonnollisesti ole ainoa toimija, jota tämä muutos koskee. Mobiilimaksaminen on käytössä monilla, erityisesti erilaisia palveluita tuottavilla yrityksillä. Palvelut liittyvät yleensä nopeaan asioimiseen. Näissä tilanteissa maksutapahtuman valttina on nimenomaan nopeus ja helppous. Tässä tapahtuvat muutokset heikentävät sujuvaa asiointikokemusta ja vievät kehitystä helposti takaisin muihin maksutapoihin.

Lisätietoja: Kehityspäällikkö Mia Laakso, SOK Business control ja rahoitus, mia.j.laakso(at)sok.fi, 010 7681398

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille18.2.2021 08:06:00 EETTiedote

Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.

Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö on alkanut vauhdilla. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana paikallinen Eero Reijonen Oy.15.2.2021 12:15:00 EETTiedote

Joensuun Sirkkalanpuistossa sijaitseva Original Sokos Hotel Kimmel on suljettu ja talon uudistustyöt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Nyt puretaan siipiosan hotellihuoneita ja Sirkkala-salia uuden tieltä. Uudistuksen työllistävä vaikutus on merkittävä jo ensi vaiheessa: hanke työllistää 40 pohjoiskarjalaista rakennusalan ammattilaista. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana toimii liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy. Hotellin siipiosan uudistus – ja samalla projektin ensimmäinen vaihe – valmistuu syyskuussa 2021.

Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa9.2.2021 08:41:27 EETTiedote

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja kotimaisen lihan 10 %. Myös S-ryhmän oman Kotimaista-tuotemerkin suosio on kasvussa. Sarjan myydyin tuote oli viime vuonna laktoositon kevytmaitojuoma.