Vaikeimmassa tilanteessa olevat ihmiset kärsivät suurista asiakasmaksuista

Eduskunnan käsittelyssä oleva hallituksen esitys uudeksi asiakasmaksulaiksi ei vastaa riittävästi terveydenhuollon eriarvoisuuden ongelmakohtiin. Hallituksen esityksessä asiakasmaksut voivat kasautua eniten sairastaville ja asiakkaille, joiden psyykkiset tai fyysiset oireet johtavat tiheisiin hoitokäynteihin.

Esityksessä luovuttaisiin terveyskeskusmaksujen vuosimaksusta, joka on nyt enintään 41,20 euroa vuodessa, ja mahdollistettaisiin maksun periminen jokaiselta käynniltä. Esitetyn kolmen erillisen terveydenhuollon asiakasmaksujen katon yhtenäissumma nousee jopa 1600 euroon vuodessa.

Korkea maksumäärä osuu terveyskeskusten asiakkaisiin, jotka käyttävät paljon palveluita. Heistä valtaosa kuuluu alempiin tuloluokkiin. Vuonna 2015 noin 55 000:lla enimmäkseen erittäin pienituloisella suomalaisella asiakasmaksut, reseptilääkkeiden ja matkojen omavastuut ylittävät 40 prosenttia henkilön käytettävissä olevista vuosituloista.

Lakiesityksessä mielenterveyden avohoito säilyy maksuttomana, mutta maakunta voi periä maksuja psykiatrisesta laitoshoidosta ja laitoshoitona annetusta kuntoutuksesta. On varmistettava, etteivät mielenterveyden hoidon kustannukset, kuten lääkehoidon liian alhainen korvaustaso tai sairaalalaskut kaada yksilön tai perheen taloutta.

Uudistuksessa tulee toteuttaa päihde- ja mielenterveyspalvelujen täysi maksuttomuus myös sairaalahoitojaksojen osalta. Maksuttomuus edistäisi ihmisten hoitoon hakeutumista ja estäisi talousvaikutuksista johtuvaa ongelmien syvenemistä. Asiakasmaksut ovat ristiriidassa valtakunnallisten terveys- ja kuolleisuuserojen kaventamisen kanssa. Asiakasmaksukertymän väheneminen voidaan kattaa ehkäisemällä ongelmien syvenemistä ja sairaalahoitojaksoja nykyistä paremmilla matalan kynnyksen palveluilla.

Mielenterveysomaisten keskusliitto FinFami, KoKoA – Koulutetut kokemusasiantuntijat, Mielenterveyden keskusliitto, Nyyti ry, Psykosociala Förbundet, Suomen Klubitalot ja Suomen Mielenterveysseura vaativat hyvinvointivaikutusten tarkempaa arviointia lain uudistamisen yhteydessä ja maksujen poistamista jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa olevilta asiakkailta.

Mielenterveyspoolin muodostavat 29 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.