Talousklubi

Vaikuttajanaiset perustivat verkkoon talouden ja uran tukiryhmän aikuisille naisille – ”Suosio ja tarve tuelle yllätti jo avauspäivänä sekä Suomen että Yhdysvaltain ryhmissä”

Finanssitalojen, järjestöjen ja myös some-ryhmien taloustiedon tarjonta keskittyy vahvasti nuoriin ja nuoriin aikuisiin. Siksi vaikuttajanaiset näkivät selkeän tarpeen rakentaa oma alusta aikuisille K-40-naisille, jotka talousosaamisessa ovat usein väliinputoajia. Myös korona on herätellyt taloudellisen varautumisen tärkeyttä. Näin syntyi Talousklubi Isosisko, johon avauspäivänä liittyi jo yli 800 naista. Kuukausi myöhemmin toiminnan aloitti myös Yhdysvalloissa asuville suomalaisnaisille suunnattu Talousklubi Isosisko USA-ryhmä. Ryhmät toimivat pääosin Facebookissa.

–  Useissa perheissä talousasiat tai sijoittaminen ovat edelleen pääosin miehen vastuulla. Siksi erotilanteissa, työttömyyden tai sairauden kohdatessa naisen oma talous on usein hyvin huteralla pohjalla, mikä käy ilmi ryhmän keskustelussa. Korona-lomautukset ovat myös iskeneet lujaa moniin ryhmäläisiin, kertovat ryhmän perustajat, yrittäjät Unna Lehtipuu ja Tellervo Uotila.

– Viisikymppisellä aika omien puskureiden kasvattamiseen myös hupenee, joten taidon ja tiedon tarve on kriittinen.

Ryhmässä sparraajina on talouden, sijoittamisen, verotuksen ja juridiikan asiantuntijoita, henkilöstöammattilaisia ja uravalmentajia. Ryhmä toimii pääosin vertaisryhmänä mutta asiantuntijoiden osaamista hyödynnetään myös verkon LIVE-tapahtumissa ja koulutuksissa.

– Vertaisryhmistä on paljon iloa ja hyötyä, mutta joukkoon voi mahtua myös selkeästi virheellistä neuvontaa. Siksi lähdimme rakentamaan ryhmää eri pohjalta, jossa asiantuntijoiden mukanaolo taustatukena tuo turvallisuutta ja luottamusta.

Isona näkynä on, että suomalaiset naiset olisivat maailman fiksuimpia talousasioissa.

Yhdysvalloissa asuville suomalaisnaisille oma ryhmä

Suomen ryhmän innoittamana Piilaaksossa asuva Nina Dahlblom käynnisti Isosisko Talousklubi USA- ryhmän, jossa on lähes 200 jäsentä. Ryhmän isosiskot tuntevat kattavasti Yhdysvaltojen erityispiirteet, esimerkiksi kulttuurin ja regulaation eroavaisuudet.

– Isosisko Live -virtuaalitapahtumien aiheina on muun muassa enkelisijoittaminen, osakesijoittaminen, palkkaneuvottelut, kaksoiskansalaisuuden kiemurat, asuntosijoittaminen, perintöoikeus, oman yrityksen perustaminen tai osakkuus yrityksessä.

Amerikassa asuviin suomalaisiin tarttuu nopeasti halu verkostoitua ja auttaa toisia naisia.

– Moni tänne muuttanut suomalainen yllättyy siitä, miten paljon oman talouden hoito Yhdysvalloissa vaatii uusia tietoja, taitoja ja omaa aktiivisuutta. Oman alansa huippuammattilaisina toimivat Isosiskot jakavat omaa asiantuntemustaan, mutta eri puolilla Yhdysvaltoja asuvat jäsenemme antavat innokkaasti vertaistukea toisilleen, kertoo Dahlblom.

Unna Lehtipuu, unna.lehtipuu@framillafinland.fi. 050-5710199
Tellu Uotila, tellervo.uotila@frictape.com, 050- 3470594
Nina Dahlblom, nina.dahlblom@gmail.com

talousklubi.fi

Talousklubi, Talousklubi Isosisko ja Talousklubi Isosisko USA.

Talousklubi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi