Vaikuttava romaani muistisairaan omaisen ahdingosta ja iäkkään naisen väkivaltaisuudesta

Nämä kallisarvoiset asiat (Gummerus) on Otto Lehtisen tiivistunnelmainen kuvaus muistisairaudesta ja muistoista, jotka sairastuttavat. Se on rohkea romaani usein vaietuista teemoista, kuten iäkkään naisen väkivaltaisuudesta.

Heikki on antanut vaimolleen lempinimen Judy Garlandin mukaan. Se on ollut heidän leikkinsä. Koko avioliiton ajan Judy on sietänyt Heikin väkivaltaisia otteita ja sallinut miehen oikut. Kun Heikki ei enää muistisairauden vuoksi pärjää kotona, Judy putoaa tyhjän päälle. Kotivierailuilla hän alkaa pahoinpidellä miestään.

Ruokalähettinä työskentelevä Jon tutustuu Judyyn. Myös Jon on eksyksissä, eikä uskalla luottaa Samuelin rakkauteen. Jon käy läpi liiankin läheistä suhdetta enoonsa ja lapsuusmuistoja, jotka työntyvät hänen mieleensä, vaikka hän yrittää unohtaa. Miksi kukaan haluaisi rikkoa jotain niin kallisarvoista kuin rakkaus ja luottamus?

Nämä kallisarvoiset asiat on tiivistunnelmainen romaani lähisuhdeväkivallasta, parisuhteen valtadynamiikasta, muistisairaiden omaisten ahdingosta, seksuaalisuudesta ja lapsuuden traumoista. Lehtinen on taitava ihmismielen kuvaaja, jonka romaanien tunnelmaa sävyttää trillerimäinen uhka.

Otto Lehtinen (s. 1987) on Joensuusta kotoisin oleva, helsinkiläistynyt kirjailija ja bioanalyytikko. Hänen vuonna 2016 ilmestynyt esikoisromaaninsa Wurlitzer oli arvostelumenestys.

Otto Lehtinen, Nämä kallisarvoiset asiat

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.