Vain joka viides nuori aikuinen käyttää hammaslankaa – suuhygienisti: ”Suu on harvoin terve, jos hammasvälejä ei puhdista”

Hampaiden peseminen ei puhdista koko suuta. Jos sivuuttaa hammasvälien puhdistamisen, kaksi viidesosaa suusta jää puhdistamatta. Vaarana on altistuminen suun sairauksille, kuten ientulehdukselle.

Tutkimuksen mukaan vain viidesosa 18–29-vuotiaista nuorista aikuisista puhdistaa hammasvälit säännöllisesti

Hammasvälien puhdistaminen unohtuu helposti, vaikka hammasharja putsaa vain hampaiden pinnat. Oral Hammaslääkäreiden suuhygienisti Reetta Tuomola kertoo, että hammasväleihin hampaiden harjaus ei tehoa – siihen auttaa vain mekaaninen puhdistus, eli esimerkiksi hammaslangan tai väliharjan käyttö.

Jos välejä ei puhdista, niihin jää bakteereita, jotka saavat aikaan tulehduksen.

”Suu on hyvin harvoin terve, jos hammasvälejä ei puhdisteta”, Tuomola sanoo.

Oral Hammaslääkäreiden teettämän tutkimuksen mukaan* kaikkein vähiten hammasvälejä putsaavat 1829-vuotiaat nuoret aikuiset. Heistä vain viidesosa puhdistaa hammasvälit säännöllisesti.

”Kun nuori tulee täysi-ikäiseksi, hän jää pois kunnallisesta hammashoidosta. Tällöin hän voi olla monta vuotta käymättä hammaslääkärissä eikä suuhun kiinnitetä tarpeeksi huomiota”, Tuomola kertoo.

Hänen mukaansa juuri teini-iässä hammashoidon rutiinien muodostuminen olisi tärkeää, sillä nuorena aikuisena suusairaudet alkavat kehittyä.

Hammasvälien puhdistus kannattaa aloittaa jo kouluikäisenä

Hammasvälien puhdistus tulisi aloittaa heti, kun maitohampaat lähtevät ja pysyvät hampaat puhkeavat suuhun – viimeistään yläkouluikäisenä. Aluksi paras väline puhdistukseen on hammaslanka tai -lankain.

”Nuoruudessa, kun hampaat puhkeavat, hammasvälit ovat hyvin tiukat. Pieninkään hammasväliharja ei välttämättä mahdu hammasrakoihin. Myöhemmin hammasväliharja voi olla lankaa parempi väline puhdistukseen”, Tuomola ohjeistaa.

Hammasvälit tulisi puhdistaa päivittäin, esimerkiksi aamuin ja illoin hammaspesun yhteydessä. Vaikka joskus puhdistus jäisikin väliin, siitä huolimatta jokainen puhdistus on hyödyllinen.

”Helpoin tapa saavuttaa rutiini on se, että putsaa välit joka päivä. Sen sijaan sillä, puhdistaako välit ennen vai jälkeen harjauksen, ei ole juuri merkitystä”, Tuomola ohjeistaa.

Likaiset hammasvälit johtavat ientulehdukseen

Jos hammasvälien puhdistamisen jättää tekemättä, suussa alkaa kehittyä sairauksia, kuten ientulehdusta. Ientulehdus voi johtaa hampaiden kiinnityskudossairauteen, eli parodontiittiin.

”Parodontiitti taas altistaa muille sairauksille: se lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, ja se estää suurempiin leikkauksiin menemisen. Parodontiitti voi vaikuttaa hedelmällisyyteen, ja myös riski sydän- ja aivoinfarktiin kasvaa parodontiitin seurauksena”, Tuomola sanoo.

Kun pitää huolen siitä, että puhdistaa suun kunnolla, voi siis ehkäistä hengenvaarallisten tautien syntymistä.

”Hammasvälien puhdistuksen voi aloittaa pienin askelin, ja hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla katsotaan sopiva puhdistusväline. Hammaslanka on huomattavasti halvempi sijoitus kuin se, että aletaan tehdä reikiintyneisiin hampaisiin hammastäytteitä tai hoitaa hampaan kiinnityskudossairautta”, Tuomola sanoo.

*Tutkimus: Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä 29.9. – 2.10.2017 ja siihen vastasi yhteensä 1016 suomalaista. Lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaisia edustavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen tilasi Oral Hammaslääkärit ja toteutti YouGov Finland.

viestintä- ja markkinointijohtaja

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Vain joka kolmas käy säännöllisesti suuhygienistillä - miksi suuhygienistillä tulisi käydä?20.3.2018 09:56Tiedote

1. Miksi suuhygienistillä käydään? Mitä apua siitä on? Suuhygienisti keskittyy ennaltaehkäisevään hoitoon, kun hammaslääkärit tekevät usein korjaavaa hoitoa. Suuhygienisti toteuttaa hammaslääkärin tekemää hoitosuunnitelmaa. Hän opettaa esimerkiksi omahoitoa ja auttaa hoitamaan suun tilannetta niin, että suu paranee. Suuhygienistit pyrkivät ehkäisemään suun sairauksia, kuten iensairauksia ja kariesta, eli reikiintymistä. Osalle ammattiryhmä on täysin tuntematon, ja hammashoitajat ja suuhygienistit sekoitetaan helposti. 2. Minulla on hyvät hampaat, eivätkä ne reikiinny. Riittääkö, jos käyn hammaslääkärin sijaan vain suuhygienistillä? On hyvä käydä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Hammaslääkäri diagnosoi suun sairauksia ja voi ottaa röntgenkuvia - kumpaankaan näistä suuhygienistillä ei ole oikeuksia. Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuoden tai parin vuoden välein. Jo nuorena aikuisena olisi hyvä saada rutiini hammastarkastuksiin, sillä suusairaudet alkavat kehittyä jo varhain.

Colosseum Dental Group panostaa suomalaiseen suun terveydenhuoltoon ostamalla Med Group Hammaslääkärit Oy:n suun terveydenhoidon liiketoiminnot20.2.2018 13:30Tiedote

Lehdistötiedote 20.2.2018. Colosseum Dental Group (”Colosseum”) on yhdessä Tradeka Yhtiöt Oy:n kanssa allekirjoittanut sopimuksen Med Groupin koko osakekannan ostamisesta. Med Groupin enemmistöomistaja on pääomasijoittaja Adelis Equity Partners. Tradeka ostaa Med Groupin Kotiin vietävien palveluiden, ensihoidon ja julkisen terveydenhuollon palveluihin liittyvät toiminnot ja Colosseum puolestaan Med Groupin yksityisen suun terveydenhuollon liiketoiminnot. Colosseum ostaa Med Groupin suunterveyden toiminnan Renideo Holding Oy:n kautta, joka omistaa myös Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”).