Vain joka viides nuori aikuinen käyttää hammaslankaa – suuhygienisti: ”Suu on harvoin terve, jos hammasvälejä ei puhdista”

Hampaiden peseminen ei puhdista koko suuta. Jos sivuuttaa hammasvälien puhdistamisen, kaksi viidesosaa suusta jää puhdistamatta. Vaarana on altistuminen suun sairauksille, kuten ientulehdukselle.

Tutkimuksen mukaan vain viidesosa 18–29-vuotiaista nuorista aikuisista puhdistaa hammasvälit säännöllisesti

Hammasvälien puhdistaminen unohtuu helposti, vaikka hammasharja putsaa vain hampaiden pinnat. Oral Hammaslääkäreiden suuhygienisti Reetta Tuomola kertoo, että hammasväleihin hampaiden harjaus ei tehoa – siihen auttaa vain mekaaninen puhdistus, eli esimerkiksi hammaslangan tai väliharjan käyttö.

Jos välejä ei puhdista, niihin jää bakteereita, jotka saavat aikaan tulehduksen.

”Suu on hyvin harvoin terve, jos hammasvälejä ei puhdisteta”, Tuomola sanoo.

Oral Hammaslääkäreiden teettämän tutkimuksen mukaan* kaikkein vähiten hammasvälejä putsaavat 1829-vuotiaat nuoret aikuiset. Heistä vain viidesosa puhdistaa hammasvälit säännöllisesti.

”Kun nuori tulee täysi-ikäiseksi, hän jää pois kunnallisesta hammashoidosta. Tällöin hän voi olla monta vuotta käymättä hammaslääkärissä eikä suuhun kiinnitetä tarpeeksi huomiota”, Tuomola kertoo.

Hänen mukaansa juuri teini-iässä hammashoidon rutiinien muodostuminen olisi tärkeää, sillä nuorena aikuisena suusairaudet alkavat kehittyä.

Hammasvälien puhdistus kannattaa aloittaa jo kouluikäisenä

Hammasvälien puhdistus tulisi aloittaa heti, kun maitohampaat lähtevät ja pysyvät hampaat puhkeavat suuhun – viimeistään yläkouluikäisenä. Aluksi paras väline puhdistukseen on hammaslanka tai -lankain.

”Nuoruudessa, kun hampaat puhkeavat, hammasvälit ovat hyvin tiukat. Pieninkään hammasväliharja ei välttämättä mahdu hammasrakoihin. Myöhemmin hammasväliharja voi olla lankaa parempi väline puhdistukseen”, Tuomola ohjeistaa.

Hammasvälit tulisi puhdistaa päivittäin, esimerkiksi aamuin ja illoin hammaspesun yhteydessä. Vaikka joskus puhdistus jäisikin väliin, siitä huolimatta jokainen puhdistus on hyödyllinen.

”Helpoin tapa saavuttaa rutiini on se, että putsaa välit joka päivä. Sen sijaan sillä, puhdistaako välit ennen vai jälkeen harjauksen, ei ole juuri merkitystä”, Tuomola ohjeistaa.

Likaiset hammasvälit johtavat ientulehdukseen

Jos hammasvälien puhdistamisen jättää tekemättä, suussa alkaa kehittyä sairauksia, kuten ientulehdusta. Ientulehdus voi johtaa hampaiden kiinnityskudossairauteen, eli parodontiittiin.

”Parodontiitti taas altistaa muille sairauksille: se lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, ja se estää suurempiin leikkauksiin menemisen. Parodontiitti voi vaikuttaa hedelmällisyyteen, ja myös riski sydän- ja aivoinfarktiin kasvaa parodontiitin seurauksena”, Tuomola sanoo.

Kun pitää huolen siitä, että puhdistaa suun kunnolla, voi siis ehkäistä hengenvaarallisten tautien syntymistä.

”Hammasvälien puhdistuksen voi aloittaa pienin askelin, ja hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla katsotaan sopiva puhdistusväline. Hammaslanka on huomattavasti halvempi sijoitus kuin se, että aletaan tehdä reikiintyneisiin hampaisiin hammastäytteitä tai hoitaa hampaan kiinnityskudossairautta”, Tuomola sanoo.

*Tutkimus: Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä 29.9. – 2.10.2017 ja siihen vastasi yhteensä 1016 suomalaista. Lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaisia edustavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen tilasi Oral Hammaslääkärit ja toteutti YouGov Finland.

viestintä- ja markkinointijohtaja

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi ehdollisena Tradekan ja Colosseum Dental Groupin Med Group -yrityskaupan13.7.2018 14:30Tiedote

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt ehdollisena yrityskaupan, jossa Tradeka-Yhtiöt Oy ja Colosseum Dental Group AS ostavat Med Group Oy:n. Tradeka-Yhtiöt Oy ostaa Med Group Oy:n kotiin vietävät hoivapalvelut sekä ensihoidon ja julkisen terveydenhuollon palveluihin liittyvät toiminnot. Colosseum Dental Group hankkii Med Group Hammaslääkärit Oy:n ja sen yksityiset suun terveydenhuollon toiminnot. Colosseum Dental Group omistaa Suomessa myös Oral Hammaslääkärit Oyj:n. Med Groupin enemmistöomistaja on ollut pääomasijoittaja Adelis Equity Partners.