Vain kolmasosa yrittäjistä naisia - yksi muutos saattaisi auttaa

Vain kolmannes yrittäjistä on naisia. Yksi syy naisten aliedustukseen voi olla se, että yrittäjä-äitien on erittäin vaikea pitää perhevapaita. - Tähän tarvitaan muutos, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo naisten päivänä.

Kuva: Suomen Yrittäjät

Yrittäjät ovat selvästi miesvaltaisempaa joukkoa kuin palkansaajat, kertoo Tilastokeskus: Vain joka kolmas yrittäjä oli nainen vuonna 2017.

- Yrittäjyyden ei pidä olla sukupuolesta kiinni. Esteet naisten yrittäjyyden tieltä pitää purkaa nopeasti, Pentikäinen vaatii.

Eduskuntavaalien jälkeen valittava hallitus joutuu varmasti tarttumaan uudestaan perhevapaauudistukseen, joka törmäsi seinään tällä vaalikaudella.

- Siinä on poliitikoilla erinomainen mahdollisuus edistää tasa-arvoa: perhevapaauudistus on tehtävä niin, että myös yrittäjät pystyvät oikeasti pitämään perhevapaansa, Pentikäinen sanoo.

Perhevapaisiin tarvitaan tasa-arvoa

Suomen Yrittäjien syksyllä 2016 tekemään Yrittäjän sosiaaliturvakyselyyn vastanneista yrittäjävanhemmista vain noin puolet ilmoitti pitäneensä perhevapaata lapsensa syntymän tai adoption yhteydessä. Yrittäjä-äideistä vapaata oli kyennyt pitämään kuusi kymmenestä ja isistä vajaa puolet.

- Vaikka yrittäjillä on oikeus vanhempainpäivärahoihin, he eivät pysty pitämään perhevapaita. Tämä ei ole tasa-arvoista, Pentikäinen korostaa.

Pentikäisen mukaan tulevien päättäjien pitää joustavoittaa järjestelmää.

- Päivärahapäivät pitää voida jakaa useampaan jaksoon ja nykyistä pidemmälle ajanjaksolle, hän konkretisoi.

Pentikäinen nostaa asian esiin naisten päivänä Pirkanmaalla, jonne hän saapuu yrittäjäjärjestön Kasva Suomi -vaalikiertueella.

Lapista Helsinkiin ulottuvalla kiertueella Yrittäjät yhdistävät paikalliset ehdokkaat, yrittäjät ja muut äänestäjät keskustelemaan siitä, miten Suomeen saadaan lisää talouskasvua ja hyvinvointia.

Kuva: Suomen Yrittäjät

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

He kamppailevat Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta10.5.2019 07:54:40 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailun finaaliin ylsivät Espoossa toimiva kalakauppias Max Grönholm (28), konttiravintolayrittäjä Jarna Kaplas (32) Savosta, markkina- ja mielipidetutkimuksia tarjoava yrittäjä Johannes Karjula (31) Keski-Suomesta, marja- ja vihannestilaa pyörittävät Tiina ja Mikko Kohonen (30 ja 33) Etelä-Savosta sekä korkealaatuisen teen ja kahvin valmistukseen keskittynyt yrittäjä Arttu Muukkonen (34) Etelä-Karjalasta.