Väitös 12.12.: Sisäinen motivaatio myös e-oppimisen virtalähteenä (Mystakidis)
MSc Stylianos Mystakidis selvitti kognitiotieteen väitöstutkimuksessaan motivaatiota lisäävien lähestymistapojen vaikutusta sosiaalisessa virtuaalitodellisuudessa tapahtuvaan verkko-oppimiseen ja avoimeen koulutukseen.
Motivaatiota ja oppimisen mielekkyyttä voidaan lisätä monin eri keinoin, joista osa perustuu oppimisen pelillistämiseen. Peleihin perustuviin lähestymistapoihin kuuluvat muun muassa sisäistä motivaatiota lisäävä leikkisä suunnittelu, pelillistäminen sekä hyötypelit.
Motivaatiota lisääviä menetelmiä on tutkittu perinteisemmissä oppimisympäristöissä, mutta verkko-oppimisen suosion jatkuvan kasvun takia on tarve tutkia niiden vaikutusta oppimisen laatuun myös verkko-oppimisessa.
– Tutkimuksen tulokset voivat nopeuttaa verkko-oppimisen laadun parantamista vastaamaan kiireellisiin yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin koulutustarpeisiin. Näin saadaan aineksia myös korkea-asteen koulutuksen ja elinikäisen oppimisen tulevaisuuteen, Mystakidis toteaa.
Helpottamalla syvän ja mielekkään oppimisen saavuttamista verkkokoulutuksessa avattaisiin samalla uusia koulutuksellisia rintamia kohti taloudellisen kasvun, sosiaalisen kehityksen ja hyvinvoinnin virstanpylväitä. Väitöstutkimuksen mukaan tämä voi muuttua todellisuudeksi tuottamalla korkealaatuista, joustavaa ja henkilökohtaistettua sekä transformatiivista opetusta suurelle joukolle ihmisiä.
MSc Stylianos Mystakidisin kognitiotieteen väitöskirjan "Motivation Enhanced Deep and Meaningful Learning with Social Virtual Reality" tarkastustilaisuus järjestetään 12. joulukuuta 2019 kello 12 alkaen Agoran salissa Beeta. Vastaväittäjänä toimii yliopistotutkija Tuire Palonen (Turun yliopisto) ja kustoksena professori Pertti Saariluoma (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Lisätietoja:
Stylianos Mystakidis, stylianos@mystakidis.com, +306983910853
Stylianos Mystakidis (s. 1974, Agrinio, Kreikka) valmistui maisteriksi (MSc., Mechanical Engineering) Ateenan kansallisesta teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1998 ja sai toisen maisteritutkintonsa (M.A., Education in Virtual Worlds) University of the West of England, Bristolista vuonna 2016. Tällä hetkellä Mystakidis työskentelee oppimisteknologian ja projektinjohtamisen parissa Patraksen yliopistossa, Kreikassa.
Väitöskirja ”Motivation Enhanced Deep and Meaningful Learning with Social Virtual Reality” on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 171. ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7977-5 (PDF). Pysyvä linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7977-5
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tiedottaja Kirke Hassinen, viestinta@jyu.fi, +358 40 024 7458
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme