Väitös 20.8.2020: Draamaopetuksessa ilmeet ja eleet puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa (Viirret)
Draamaopetuksessa toimitaan rooleissa ja välillä kaikki yhtä aikaa – niin opettaja kuin osallistujat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten draamaopettaja rakentaa toimivan dialogin osallistujien kanssa sekä rooleissa että ilman niitä. Osoittautui, että opettajan hienovarainen ja kunnioittava tapa kohdata osallistujat vapautti heidät luomaan rikkaita ja mielenkiintoisia draamoja tavoitteellisessa ja turvallisessa ilmapiirissä.
Dialogisuus kehollisena vuorovaikutuksena korostuu draamatyöskentelyssä. Ilmeet, asennot ja liikkumisen tavat puhuvat omaa kieltään. Rooleissa ja luodaan draamaa yhdessä ja eletään samalla roolin kautta draaman tapahtumia. Tällöin syntyy intersubjektiivisia kokemuksia, mikä tarkoittaa sitä, että ymmärrys tilanteesta ja sen yhdessä kokeminen on jaettua – paitsi ajattelussa, myös ennen kaikkea kehollisesti ja enimmäkseen tiedostamatta.
– Näitä kokemuksia kuvataan usein sanoilla ”yhteys”, ”intuitio” tai ”flow”. Tämä ilmiö, jonka nykyinen neurotieteellinen tutkimus on todentanut, nähdään ihmisen synnynnäisenä ominaisuutena. Intersubjektiivisuus on siten myös yksi draamakasvatuksen avainilmiöistä, se selittää kokemuksen syvää perustaa ja kokemuksellisuuden merkitystä oppimisessa, Viirret kertoo.
Kokemuksellinen ”vuorovaikutuksen virtaan” heittäytyminen on aina henkilökohtaistuvaa ja siksi altista haavoittuvuudelle. Roolissa on mukana myös oma minä. Taitava draamaopettaja kohtaa ryhmän ja yksilön ja huomioi sekä roolin minän että yksilön minän. Hän luo yhdessä osallistujien kanssa draaman ja kasvatuksen maailman ja toteuttaa kunnioittavaa, läsnä olevaa ja luottamuksellista kehollis-mielellistä dialogia.
– Draamaopettajat, kuten kaikki taidekasvatuksen opettajat tarvitsevat asiantuntevan, taiteellis-pedagogisen koulutuksen, jotta osallistujat saavat asiantuntevaa, eettisesti kestävää, innostavaa ja moninaisia elämäntaitoja vahvistavaa taidekasvatusta, väittelijä perustelee.
Kehon ja mielen vuorovaikutuksen syvempi ymmärrys kasvatuksessa ja opetuksessa on hyödyllistä jokaiselle opettajalle ja kasvatusalalla toimivalle.
KM Tuija Leena Viirteen kasvatustieteen väitöskirjan "Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into a Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise" tarkastustilaisuus pidetään 20.8.2020 klo 12 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä professori Eeva Anttila (Taideyliopisto) ja kustoksena professori Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yleisö voi seurata tilaisuutta verkosta, osoite on: https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/kptk/okl/vaitosvideot/tuija-leena-viirteen-vaitostilaisuus-20-8-2020-live
Taustatietoa:
Tuija Leena Viirret kirjoitti Jyväskylän Kesyn lukiosta vuonna 1980. Valmistuttuaan Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksesta luokanopettajaksi (KM) vuonna 1984 hän työskenteli Helsingissä kuusi vuotta mm. luokanopettajana ja pakolaisopettajana. Draamaopettaja- ja musiikkiterapeuttiopinnot suoritettuaan (Jyväskylän yliopisto, 1992 ja 1993) hän on työskennellyt Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa draamakasvatuksen yliopistonopettajana jo lähes 25 vuotta.
Väitöskirja on julkaistu sarjassa JYU Dissertations, numero 238, Jyväskylä 2020, 74 p.,ISSN 2489-9003; 238; ISBN 978-951-39-8189-1
Linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8189-1
Lisätietoja:
Tuija Leena Viirret, tuija.l.viirret@jyu.fi, 040 57 67 874
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme