Jyväskylän yliopisto

Väitös 25.10.: Opettajien osaaminen näkyviin teknologian suunnittelussa (Kenttälä)

Jaa
Veera Kenttälä
Veera Kenttälä

FM Veera Kenttälä tarkasteli väitöskirjassaan oppimisteknologian käytettävyyssuunnittelua sekä teknologian opetus- ja oppimiskäyttöä kouluissa.

– Oppimisteknologian suunnittelu on monialaista tietotaitoa vaativaa työtä, jossa yhdistetään teknistä, pedagogista, sisällöllistä ja käyttökontekstiin liittyvää osaamista, Kenttälä taustoittaa.

Kenttälän tutkimus- ja kehittämistyön taustalla vaikuttivat havaitut haasteet oppimisteknologioiden sekä opetuksen ja oppimisen käytännön tarpeiden yhteensovittamisessa.

– Teknologian käyttö kouluissa on haaste sekä yksilön että koko systeemin tasolla. Yksittäiset opettajat käyttävät jo nyt luovasti ja laaja-alaisesti teknologiaa, mutta kaikilla tähän ei ole mahdollisuutta, Kenttälä kertoo.

Huomiota tulisikin kiinnittää tekijöihin, kuten käytön joustavuuteen ja aineistojen muokattavuuteen, jotka mahdollistavat teknologian käytön kaikille opettajille heidän oman opetuksensa ja oppilaiden oppimisen kannalta merkityksellisellä tavalla.

Opettajille tarjottava tukea teknologian soveltamiseen

Digitaalinen opetus ja oppiminen tapahtuvat ympäristössä, jossa on mukana vuorovaikutusta sekä ihmisten että ihmisten ja teknologian välillä. Tällainen toimintaympäristö edellyttää opettajalta joustavaa suunnitteluajattelua sekä kykyä sietää jatkuvasti muuttuvien tilanteiden aiheuttama epävarmuus.

– Tukea ja koulutusta suunniteltaessa olisi hyvä lähteä syyllistämättä ja uteliaasti rakentamaan teknologisia oppimis- ja opetuskokonaisuuksia opettajien omasta osaamisesta lähtien. On tärkeää tunnistaa ja tuoda näkyväksi se monipuolinen osaaminen, mitä opettajilla jo on ja sen kautta löytää keinoja yhdistää teknologia opetuksen ja oppimisen arkeen. Toisaalta joskus tukea voidaan tarvita myös uusien asioiden kokeilemiseen ja muutoksen aloittamiseen tarvittavan rohkeuden löytämiseen, Kenttälä toteaa.

Huolellinen suunnittelu tuo teknologialle arvoa

Tutkimus tarjoaa oppimisteknologian suunnittelun ja käytön tueksi mallin, jonka avulla voidaan yhä paremmin huomioida koulujen ja opettajien teknologiset sekä pedagogiset lähtökohdat ja tarpeet aina suunnitteluvaiheesta teknologian käyttöön saakka.

– On tärkeää kiinnittää huomiota riittävään ja monimuotoiseen tukeen prosessin kaikissa vaiheissa. Oppimisteknologian arvoa oppimiselle päästään aidosti tarkastelemaan vasta käyttöönoton jälkeen, Kenttälä toteaa.

FM Veera Kenttälän tietotekniikan väitöskirjan "From Design to Use – Factors of Value Creation in the Usability and Implementation of Digital Learning Technology" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 25.10. kello 12 alkaen Vanhassa juhlasalissa (S212, Seminarium). Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Teemu Valtonen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Pekka Neittaanmäki (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 133, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7853-2. Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7853-2 (PDF).

Lisätietoja:

Veera Kenttälä, veera.kenttala@jyu.fi, 040 805 4974

Veera Kenttälä (s.1987) kirjoitti ylioppilaaksi Keminmaan lukiosta vuonna 2007. Hän valmistui samana vuonna elektroniikka-asentajaksi Länsi-Lapin ammatti-instituutista Torniossa. Kenttälä suoritti filosofian maisterin tutkinnon Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitoksella vuonna 2013. Vuosina 2013–2019 Kenttälä on työskennellyt projektitutkijana ja myöhemmin tohtorikoulutettavana Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa. Nykyään Kenttälä toimii projektitutkijana Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tiedottaja Kirke Hassinen, viestinta@jyu.fi, 040 024 7458

Kuvat

Veera Kenttälä
Veera Kenttälä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 16.11.2019: Ankeus kadonnut maakuvasta – Suomi nähdään aiempaa positiivisemmassa valossa Saksassa (Sorvisto-Santoro)8.11.2019 09:15:46 EETTiedote

Suomi-kuva Saksassa on tänään monipuolisempi kuin koskaan aiemmin. Vielä menneillä vuosikymmenillä Suomi näyttäytyi saksankielisessä lehdistössä suurelle yleisölle lähes tuntemattomana ja yksitoikkoisena itänaapurin jatkeena. Väitöskirjassaan Salla Sorvisto-Santoro tutki nykyistä Suomi-kuvaa sekä Suomeen liitettyjä stereotyyppejä Saksan laatulehdistössä vuosina 2010 – 2017.

Koulutusmalli maahanmuuttaja-aikuisten opettajille ja ohjaajille. Verkkomateriaali tulossa vapaaseen käyttöön7.11.2019 11:00:27 EETTiedote

Jyväskylän yliopistossa on laadittu täydennyskoulutusmalli aikuisten maahanmuuttajien opettajille ja ohjaajille. Hankehenkilöstö esittelee mallia perjantaina 8.11. Jyväskylän yliopistolla järjestettävässä seminaarissa. Malli on avoimesti käytettävissä helmikuun loppuun mennessä, jolloin kolmivuotinen Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Perustaidot haltuun -hanke päättyy.

THE-ranking: Jyväskylän yliopiston kasvatustieteet maailman kärkeä, yhteiskuntatieteet säilyttivät sijoituksensa, taloustieteet nousussa6.11.2019 16:25:06 EETTiedote

Jyväskylän yliopiston kasvatustieteet sijoittuvat sijalle 101–125 maailman parhaimpien yliopistojen joukossa. Times Higher Education – World University Rankings laittoi tänä vuonna Education–tieteenalalistalla järjestykseen kaikkiaan 428 parasta yliopistoa. JYU:n sijoitus oli viime vuonna 95. Parhaiden joukkoon pääsi Suomesta myös Helsingin yliopisto. Kärjessä jatkoivat yhdysvaltalaiset Stanfordin ja Harvardin yliopistot. JYU:n yhteiskuntatieteet arvioitiin puolestaan Social sciences –listalla viime vuoden tapaan sijoille 201-250. Listalle pääsi kaikkiaan 720 yliopistoa. Yliopiston taloustieteiden sijoitus Business & Economics –listauksessa nousi viime vuodesta. Tänä vuonna sijoitus oli välillä 251–300, viime vuonna sijoitus arvioitiin välille 301–400. Kaikkiaan tällä alalla arvioitiin 632 maailman johtavaa yliopistoa. THE-rankingin kasvatustieteiden arvioinnissa olivat mukana yliopistot, jotka ovat maailman johtavia kasvatustieteissä ja opettajankoulutuksessa. Yhteiskuntatieteiden lis

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme