Väitös 3.10.2020: Kuntien kielikoulutuspäätöksiin tarvitaan tutkimustietoa (Bärlund)
Tutkimuksessa kartoitetaan, mitä mahdollisuuksia kielikoulutuspolitiikan eri toimintaympäristöt tarjoavat opetuksen kehittämiseen. Samalla tarkastellaan, kuinka yksittäinen opettaja voi uran eri vaiheissa vaikuttaa kansallisella tasolla kielikoulutuspoliittiseen päätöksentekoon ja kuinka kuntatasolla sovelletaan kansallisen tason linjauksia.
Väitöstutkimuksessa mallinnetaan kuvaus kuntatasolla tapahtuvista mikro- ja makrotasojen kielikoulutuspoliittisista toimintaympäristöistä ja eri toimijoiden roolista näillä tasoilla. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka kielikoulutuksen hallinnollinen hierarkia voidaan toteuttaa kunnassa, minkä vaiheiden kautta kehittämistyötä toteutetaan, miten kehittämistyötä rahoitetaan, ja mitä instituutioiden välisiä yhteyksiä kehittämistyössä hyödynnetään.
Väitöskirja koostuu kolmesta artikkelista, jotka tutkivat kielenopetuksen kehittämistä luokkahuonetasolla, opettajankoulutuksessa ja oman äidinkielen opettajien täydennyskoulutuksessa. – Tutkimuksen artikkeleissa olen etsinyt ratkaisuja Suomen hallitusohjelmien esittämään huoleen kielivarainnon kaventumisesta, Bärlund kertoo.
Tutkimus tarjoaa tietoa kieltenopetuksen kehittämispäätöksiin eri toimintaympäristöissä niin valtakunnallisella kuin paikallisella tasolla, opettajankoulutuksessa, opettajien täydennyskoulutuksessa sekä oppilaitosten johtamisessa.
– Suomalainen kielikoulutuspoliittinen toimintaympäristö on monitasoinen ja hitaasti muuttuva, Bärlund toteaa. Poliittisessa päätöksenteossa ei välttämättä oteta huomioon tieteellisiä tutkimustuloksia ja valtionhallinnon tilaamia tutkijoiden tekemiä selvityksiä.
– Yksittäisen opettajan, rehtorin sekä kunnallis- ja valtionhallinnollinnon virkamiesten tekemillä valinnoilla ja toimilla on suuri merkitys kielikoulutuspoliittisiin ratkaisuihin ja oppilaiden mahdollisuuteen opiskella vieraita kieliä. Myös yksilöiden ja yhteisöjen arvot ja asenteet vaikuttavat, väittelijä muistuttaa.
FM Pia Bärlundin väitöskirjan Kuntatason kielikoulutusta kehittämässä: Autobiografinen tutkimus erään kielenopettajan ammatillisesta kasvusta kuntatason kielikoulutuspoliittisessa kontekstissa tarkastustilaisuus pidetään lauantaina 3.10.2020 klo 12.00 alkaen verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä toimii professori, dekaani Paula Rossi (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Karita Mård-Miettinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Yleisö voi seurata tilaisuutta verkossa: https://r.jyu.fi/dissertation-barlund-031020
Yleisö voi esittää tilaisuuden lopussa mahdolliset kysymyksensä kustoksen puhelinnumeroon +358408055095
Julkaisun tiedot:
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 207, 160 s. Jyväskylä 2020. (JYU Dissertations ISSN 2489-9003; 277), ISBN 978-951-39-8268-3 (PDF).
Pysyvä osoite julkaisuun on http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8268-3
Taustatiedot:
Pia Bärlund kirjoitti ylioppilaaksi Kesyn lukiosta Jyväskylästä 1994. Hän valmistui 1996 vestonomiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, jonka jälkeen hän työskenteli Wienissä kuvataiteen ja käsityön opettajana.
Bärlund opiskeli 2002–2006 Jyväskylän yliopistossa filosofian maisteriksi pääaineena saksan kieli ja kulttuuri. Tämän jälkeen hän on työskennellyt Jyväskylän yliopiston kielikeskuksessa (nykyinen monikielisen viestinnän keskus), kieli- ja viestintätieteiden laitoksella, opettajankoulutuslaitoksella sekä Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa kielenopettajana, projektisihteerinä, aineenopettajankoulutuksen koordinaattorina, kielipedagogiikan lehtorina sekä projektitutkijana.
Tällä hetkellä Bärlund työskentelee Jyväskylän kaupungin sivistyksen toimialalla kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen palvelupäällikkönä.
Lisätietoja:
Pia Bärlund, pia.barlund@jyvaskyla.fi, 040-550 1053
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme