Jyväskylän yliopisto

Väitös 5.12.2019: Koulujen monikielisyys otettava paremmin huomioon opettajankoulutuksessa (Aalto)

Jaa

Suomalainen yhteiskunta on yhä monikielisempi ja -kulttuurisempi. Se näkyy myös opettajien jokapäiväisessä työssä. Kouluissa on taustaltaan hyvin erilaisia oppilaita, joita kaikkien opettajien tulee ohjata sisältötiedon oppimisen lisäksi myös kielitaidon kehittämisessä. FL Eija Aalto tutki väitöksessään aineenopettajaopiskelijoiden kielitietoisuutta.

Niin Suomen kuin monien muidenkin maiden opetussuunnitelmat korostavat kielitietoisuutta keinona tukea kaikkien oppijoiden osallisuutta koulussa. Väitöksessä haluttiin syventää ymmärrystä siitä, miten aineenopettajaopiskelijat näkevät kielen roolin eri oppiaineiden oppimisessa.

Työssä selvitettiin, miten aineenopettajaopiskelijat ottavat monikieliset oppijat huomioon eri oppiaineissa: Miten he arvioivat ja erittelevät oppilaan kirjoitustaitoa sekä miten he yhteistyössä suunnittelevat kielen ja sisältötiedon oppimista yhdistävää pedagogiikkaa monikieliselle ryhmälle?

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että monikielisen oppijan kehittyvän kielitaidon hahmottaminen suhteessa eri oppiaineiden haasteisiin oli opettajaopiskelijoille vaativaa. Niin ikään oppiaineen kielenkäytön tapojen jäsentäminen laajemmin kuin käsitteiden osalta osoittautui vaikeaksi: esimerkiksi miten oppiaineen kieli eroaa arkikielestä ja millaisia tiedonalan tekstilajit ovat sekä miten niitä kannattaa lukea ja kirjoittaa. Oppiaineen kielen opetus jäi irralleen sisältötiedon opetuksesta, ja oppijan osallisuutta tukevien vuorovaikutustaitojen ja oppimisen strategisten taitojen opetus oli vähäistä.

Tulosten perusteella opettajankoulutuksen haasteena onkin tuottaa enemmän työkaluja kielitietoisten pedagogisten jatkumoiden suunnitteluun ja kollaboratiivisen, oppiainerajat ylittävän työskentelyn ohjaukseen.

– Kielitietoisen toimintakulttuurin rakentaminen kouluun on pitkäjänteistä ja siinä tarvitaan oppiainerajat ylittävää yhteistyötä, Aalto tiivistää. – Kielitietoisten työskentelytapojen kehittely vaatii kieli- ja sisältöaineiden opettajien neuvottelua ja yhteisen ymmärryksen rakentamista.

FL Eija Aallon kasvatustieteen väitöskirjan "Pre-service subject teachers constructing pedagogical language knowledge in collaboration" tarkastustilaisuus pidetään 5.12.2019 klo 12.00 salissa S212 (vanha juhlasali). Vastaväittäjänä professori Heini-Marja Pakula (Turun yliopisto) ja kustoksena professori Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Taustatietoa:

Eija Aalto on kirjoittanut ylioppilaaksi Varkauden Päiviönsaaren lukiosta vuonna 1984 ja valmistunut Jyväskylän yliopistosta filosofian maisteriksi vuonna 1991 ja filosofian lisensiaatiksi vuonna 1998 pääaineenaan suomen kieli. Hän on toiminut Jyväskylän yliopistossa eri laitoksilla ja eri tehtävissä vuodesta 1989 alkaen.

Vuosina 1994–2005 hän toimi suomi toisena kielenä (S2)-lehtorina yliopiston kielikeskuksessa (nykyään Movi). Vuodesta 2005 alkaen hän on toiminut lehtorina Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa. Lukuvuoden 2009–2010 hän toimi Kuokkalan koulussa äidinkielen ja kirjallisuuden sekä S2-opettajana.

Julkaisun tiedot: 

Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 158, Jyväskylä 2019. ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7950-8. Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7950-8 (PDF).

Lisätietoja: Eija Aalto, eija.aalto@jyu.fi puh. 040 805 3320 (työ) ja 050 576 9212 (privaatti)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston asiantuntijat taustoittavat vuoden nobelistien saavutukset yleisöluennolla5.12.2019 08:00:00 EETTutkimus

Samaan aikaan kun Tukholmassa vietetään Nobel-illallisia tiistaina 10. joulukuuta, pääsemme Jyväskylässä Nobel-kattauksen äärelle! Jyväskylän yliopisto järjestää tiedeillan, jossa Jyväskylän yliopiston asiantuntijat esittelevät fysiikan, kemian, lääketieteen ja taloustieteen vuoden 2019 Nobel-palkitut ja heidän läpimurtoihin johtaneet aiheensa. Kaikille avoin yleisöluento on tiistaina 10.12. klo 18-19.30 Jyväskylän kaupunginkirjaston Unonsalissa (Vapaudenkatu 39-41).

Tut­ki­mus osoit­ti ensi ker­ran me­ka­nis­min, jol­la isän­tä­so­lun omat kal­paii­ni-ent­syy­mit edis­tä­vät en­te­ro­vi­rusin­fek­tio­ta3.12.2019 10:10:26 EETTutkimus

Pitkään on arveltu, että jotkut solun omat proteaasit (valkuaisaineita pilkkovat entsyymit) osallistuisivat virusinfektion edistämiseen enterovirusten infektoimissa soluissa. Tähän mennessä on ollut epäselvää, mitä nämä proteaasit ovat. Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa osoitettiin ensi kertaa, että viruksen sisältämien proteaasien lisäksi isäntäsolun omat kalpaiini-entsyymit pystyvät pilkkomaan viruksen polyproteiinia ja siten tuottamaan viruspartikkelien kasauksessa tarvittavia kapsidiproteiineja. Tuloksia voidaan hyödyntää antiviraalihoitojen kehittämisessä. Tutkimus julkaistiin Viruses-tiedejulkaisussa marraskuussa 2019.

Väitös 11.12.2019: Historia ja yritysten yhteiskuntavastuu3.12.2019 08:00:00 EETTutkimus

Tutkimuksen kapea-alaistuminen voi rajoittaa sen tulosten käytettävyyttä etenkin monitahoisten yhteiskunnallisten kysymysten yhteydessä. Vastaavasti rahoittajat ja tutkijat suosivat yhä enemmän poikkitieteellisiä tutkimushankkeita. Tutkimus osoittaa, että vaikka poikkitieteellisyyden tarjoamat mahdollisuudet kuulostavat lupaavilta, voivat niiden pohjalta asetetut tavoitteet olla erittäin hankalia toteuttaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme