Tampereen yliopisto

Väitös: Digitalisaatio voi sekä tukea että haitata ammatillista kehittymistä

Jaa

Ymmärrys digitalisaation roolista työntekijän ammatillisessa kehittymisessä edellyttää moniulotteista tarkastelua, jossa huomioidaan työpaikan oppimismahdollisuuksien sekä työntekijän ammatillisen identiteetin ja toimijuuden välinen vuorovaikutteinen suhde. Anna Wallin tarkastelee väitöskirjassaan eläytymismenetelmää laadullisena aineistonkeruumenetelmänä ja havainnollistaa menetelmän käyttöä digitalisaation ja ammatillisen kehittymisen välisen suhteen tarkastelussa.

Väittelijä Anna Wallin. Kuva: Lauri Penkkimäki
Väittelijä Anna Wallin. Kuva: Lauri Penkkimäki

Työn digitalisaatiota on tutkittu paljon. Tutkijat ovat vuosien aikana kehittäneet monia erilaisia skenaarioita ja visioita siitä, kuinka digitalisaatio voi muuttaa ammattirakenteita, työtä ja työnteon tapoja. Kuitenkin ammatillisen oppimisen ja kehittymisen kentällä digitalisaation tutkimus on vasta alkutekijöissään. Anna Wallin pureutuu väitöskirjassaan tähän näkökulmaan tarkastelemalla Suomen valtion työntekijöiden käsityksiä siitä, kuinka digitalisaatio voi tukea tai haitata ammatillista kehittymistä.

Tulokset havainnollistavat, kuinka digitalisaatio voi vaikuttaa ammatilliseen kehittymiseen muuttamalla työpaikan oppimismahdollisuuksia, kuten työtehtävien monimuotoisuutta tai oman työn hallintaa.

– Erityisesti työn hallinnan ja autonomian lisääntyminen tukee ammatillista kehittymistä. Etätyöskentely ja -opiskelu voivat tukea ammatillista kehittymistä tarjoamalla joustoa siinä, missä ja milloin työskennellä ja opiskella. Toisaalta etätyö voi haitata ammatillista kehittymistä siinä tapauksessa, että etätyön myötä kasvokkainen vuorovaikutus ja sosiaalinen tuki vähenevät, Wallin pohtii.

Digitalisaatio ei kuitenkaan ainoastaan muuta työpaikan oppimismahdollisuuksia, vaan se myös vaikuttaa työn ja ammatillisen identiteetin väliseen tasapainoon.

– Esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijä on kokenut rutiininomaiset työt tärkeiksi oman ammatillisen identiteetin kannalta, niiden automatisointi saattaa johtaa työn ja ammatillisen identiteetin väliseen ristiriitaan. Mikäli työn uusi sisältö ja työntekijän arvot, osaaminen ja intressit eivät kohtaa, voi työntekijä kokea jumittuvansa ammatillisesti, Wallin täsmentää.

Wallinin väitöskirja auttaa laajentamaan ymmärrystä niistä mahdollisista tavoista, joilla digitalisaatio voi vaikuttaa ammatilliseen kehittymiseen. Samalla se myös edistää ammatillista kehittymistä koskevaa tutkimusta soveltamalla aineistonkeruumenetelmää, joka osoittaa mielikuvituksen ja tarinankerronnan voiman tutkittaessa, miten yksilöt ymmärtävät ja näkevät jonkin ilmiön.

– Eläytymismenetelmä tarjoaa oivan menetelmän tutkijoille, jotka ovat kiinnostuneita ilmiöiden käsitteellistämisestä, ihmisten mielikuvien ja käsitysten tutkimisesta tai tulevaisuuden visioiden tuottamisesta, Anna Wallin kertoo.

Väitöskirja koostuu kirjallisuuskatsauksesta, menetelmällisestä artikkelista ja kahdesta eläytymismenetelmäaineistoon perustuvasta julkaisusta. Eläytymismenetelmäaineisto, johon kuuluu yhteensä 101 tarinaa, kerättiin Suomen valtion työntekijöiltä vuonna 2017.

KM Anna Wallinin kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Empathy-based stories of digitalization and professional development: An empirical illustration and methodological exploration of the method of empathy-based stories tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 3.6.2022 klo 12 alkaen Virta-rakennuksen Auditoriossa 109 (Åkerlundinkatu 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Satu Uusiautti Lapin yliopistosta. Kustoksena toimii professori Petri Nokelainen kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anna Wallin, puh. 040 8412204, anna.wallin@tuni.fi

Kuvat

Väittelijä Anna Wallin. Kuva: Lauri Penkkimäki
Väittelijä Anna Wallin. Kuva: Lauri Penkkimäki
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto
Kalevantie 4
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO

p. 0294 5211https://www.tuni.fi

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Älykkäät pehmorobotit tarttuvat esineisiin paineilman avulla4.7.2022 10:36:48 EEST | Tiedote

Uusilla paineilmalla toimivilla antureilla pehmorobotit pystyvät aistimaan ilman ainuttakaan sähköistä komponenttia. Antureilla varustetut poimimisrobotit havaitsevat kohteensa muodon ja pystyvät tarttumaan poimittavaan kappaleeseen automaattisesti. Tulevaisuudessa tällaisia robotteja voidaan käyttää elektroniikalle haastavissa olosuhteissa, esimerkiksi voimakkaassa säteilyssä tai magneettikentässä.

Väitös: Yritysten tulee linjata arvonluontinsa taloudellisten, sosiaalisten ja ekologisten kestävyystavoitteiden kanssa23.6.2022 14:52:05 EEST | Tiedote

Vallitsevat liiketoiminta- ja arvonluontimallit korostavat edelleen liiketoiminnan ja asiakkaiden näkökulmia jättäen muut sidosryhmät vähemmälle huomiolle. KTM Riikka Tapaninahon väitöskirja tarjoaa vaihtoehtoisen mallin tyypillisille käsityksille liiketoiminnasta ja arvonluonnista. Erityisesti viimeaikaiset globaalit kriisit ovat osoittaneet, kuinka riippuvaisia olemme toisistamme ja luonnonympäristöstä niin paikallisesti kuin globaalisti. Näiden riippuvuuksien ja suhteiden ymmärtäminen tulisi olla tämän päivän johtajien ydinosaamista.

Väitös: Robotit ovat tulossa työelämään, mutta työkavereina ne koetaan uhaksi21.6.2022 15:05:10 EEST | Tiedote

YTM Nina Savelan sosiaalipsykologian väitöskirja tarkastelee robotteihin kohdistuvia ennakkoasenteita. Lisääntyvä vuorovaikutus robottien kanssa työpaikoilla herättää epämukavuutta sekä haastaa työhön ja työyhteisöön sitoutumista. Väitöstutkimus esittää, että robottien esitteleminen työntekijöinä korostaa niiden sosiaalista toimijuutta, mikä uhkaa ihmisten identiteettiä ja auktoriteettiasemaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme