Väitös: Kollegat vaikuttavat liikunnan opettajankouluttajien urasuunnitelmiin
Eileen McEvoy Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta tutki väitöskirjassaan 14 liikunnanopettajakouluttajan ammatillisia uria ja tutkimustoimintaa seitsemässä eri maassa. McEvoyn mukaan monissa tapauksissa kollegat vaikuttivat opettajakouluttajan uran aloittamiseen sekä uran muutoksiin. Usein jo olemassa olevat työsuhteet kouluttajina toimivien kanssa helpottivat siirtoa opettajakouluttajaksi
- Useat haastateltavat mainitsivat uran kohokohtina niiden ihmisten tapaamiset, jotka myöhemmin tarjosivat tukea ja mentorointia, McEvoy sanoo.
Tutkimuksen tekemiseen liittyy erilaisia tunteita
Toinen merkittävistä löydöksistä McEvoyn väitöskirjassa liittyy tunteisiin, joita tutkittavilla oli tutkimuksen tekemiseen liittyen.
- Tutkimuksen motiiveilla ja laadulla oli usein merkitystä kokemukseen tutkimuksen tekemisestä. Tutkimuksen tekeminen aiheutti turhautumista ja stressiä silloin, kun tutkimuksen kannustimena olivat ulkoiset tekijät, kuten työn vaatimukset tai toive ylennyksestä, McEvoy sanoo.
Tutkimuksen tekeminen koettiin myönteisenä tilanteessa, jossa tutkimuksen tekeminen perustui henkilökohtaisiin tai altruistisiin motiiveihin, kuten haluun parantaa opetusta tai haluun oppia uutta
Tarvitaan avointa ja kriittistä keskustelua
Tulokset osoittavat, että tarvitaan avointa ja rakentavaa keskustelua opettajankouluttajien ammatillisen kehittymisen tarpeista, joita huomioimalla voidaan edistää opettajakouluttajien ammatillista yhteenkuuluvuutta ja osallistaa heitä merkitykselliseen ja arvokkaaseen tieteelliseen toimintaan.
- Opettajankouluttajilla on erilaisia motiiveja, rooleja, sisältöjä ja prioriteetteja sekä eritasoisia autonomian kokemuksia, jotka tulisi ottaa keskusteluissa huomioon, McEvoy sanoo.
LitM Eileen McEvoyn liikuntapedagogiikan väitöskirjan "Professional Journeys and Research Lives of Physical Education Teacher Educators" tarkastustilaisuus on perjantaina 22.2. klo 12.00 luentosalissa S212. Vastaväittäjänä on professori Mary O'Sullivan (University of Limerick, Irlanti) ja kustoksena toimii professori Pilvikki Heikinaro-Johansson (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Lisätietoja:
Eileen McEvoy valmistui Jyväskylän yliopistosta liikuntatieteiden maisteriksi vuonna 2006. Hän työskentelee tällä hetkellä Policy and Projects Managerina National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education -organisaatiossa Irlannissa.
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 54, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7673-6 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62563 (PDF).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eileen McEvoy, epmcevoy@gmail.com (englanniksi)
Tiedottaja Martta Walker, martta.a.walker@jyu.fi, 040 8054717
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme